• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403052416462
  • خبرنگار : 30163

نقش معذرت خواهی در بهبود کیفیت کار کادر درمان

اخلاق حرفه‌ای پزشکان؛ کلید کاهش شکایات بیماران

اخلاق حرفه‌ای پزشکان؛ کلید کاهش شکایات بیماران

اخلاق حرفه‌ای در حوزه پزشکی نقش حیاتی در کاهش شکایات بیماران دارد. در پژوهشی جدید، تاثیر معذرت‌خواهی کادر درمانی بر کاهش نارضایتی بیماران مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، توجه به فضایل اخلاقی در حرفه پزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این راستا، پیامبر اسلام (ص) نیز به تکمیل فضائل اخلاقی تاکید داشته‌اند. یکی از نکات کلیدی در حرفه پزشکی این است که افراد با تمرین مستمر در فضایل و دوری از رذائل، به درجه‌ای از خودسازی برسند که هر رفتاری از آن ها سر بزند، ناشی از نهاد فضیلت‌مند آن ها باشد و در نتیجه رفتاری اخلاقی تلقی شود.

ضرورت تحقیق درباره اخلاق حرفه‌ای در پزشکی از آن جا ناشی می‌شود که ارائه‌دهندگان خدمات سلامت باید همواره در تعامل با بیماران، فضایل اخلاقی کلیدی مانند صداقت، اخلاص، خوش‌خلقی، خیرخواهی، تواضع، وفای به عهد و نجابت را رعایت کنند. این رفتارها می‌تواند به کاهش احتمال شکایت بیماران از خطاهای پزشکی کمک کند. پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند که معذرت‌خواهی و پذیرش مسئولیت توسط پزشکان و پرستاران می‌تواند نقش موثری در کاهش تنش‌ها و شکایات داشته باشد.

لیلا مهستی جویباری و دو همکارش از دانشگاه علوم پزشکی گلستان، با نگارش نامه‌ای به سردبیر مجله «اخلاق پزشکی» وابسته به مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به بررسی مطالبات پزشکی مصدومین جراحی زیبایی در کمیسیون‌های پزشکی قانونی استان تهران پرداخته‌اند. در این نامه، پژوهشگران به نقش معذرت‌خواهی کادر درمانی در کاهش نارضایتی بیماران اشاره کرده‌اند.

در متن پژوهش، به اهمیت معذرت‌خواهی به عنوان نیروی شفابخش همگانی برای حل تعارضات اشاره شده است. معذرت‌خواهی تنها به خطاهای پزشکی محدود نمی‌شود، بلکه در مواقع استرس، تنش و تعدی نیز اهمیت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که معذرت‌خواهی راه‌حلی برای افرادی است که مسئولیت بروز وضعیت نامطلوب را بر عهده دارند. معذرت‌خواهی از بیمار می‌تواند بخش سختی از مراقبت باشد، اما اگر صمیمانه و سریع با استفاده از زبان و لحن مناسب انجام شود، به طرفین درگیر در کنار آمدن با مشکل کمک می‌کند.

پزشکان و پرستاران ممکن است نگران باشند که با عذرخواهی، احتمال دادخواهی بیماران علیه آن ها بیشتر شود. اما شواهد نشان می‌دهند که اگر بیماران احساس کنند به آنها گوش داده می‌شود و از آن ها عذرخواهی صادقانه صورت می‌گیرد، کمتر به دادگاه متوسل می‌شوند و از قصور کادر درمانی چشم‌پوشی می‌کنند. بررسی نگرش بیماران و پزشکان نسبت به افشای خطاهای پزشکی نیز مؤید این مطلب است. عذرخواهی پس از یک خطای پزشکی و ایجاد رابطه‌ای صمیمی‌تر بین پزشک و بیمار، می‌تواند به حفظ رابطه کمک کند و از نارضایتی‌ها بکاهد.

در نهایت، بر اساس نظرات مجریان این مطالعه، عذرخواهی صرف نظر از این که خطا رخ داده باشد یا خیر، در کمک به رفع دلخوری و شکایات بیماران موثر است. روش‌های مناسب عذرخواهی می‌تواند تضمین کننده انتظارات و تعهدات حرفه‌ای نیز باشد. فرایند عذرخواهی شامل سه مرحله است: پشیمانی و قبول مسئولیت، ارائه دلیل برای اشتباه، و تلاش برای رفع اشتباه تا آنجا که ممکن است. معذرت‌خواهی کامل نشان دهنده قبول مسئولیت و تقصیر است، در حالی که معذرت‌خواهی جزئی بیانگر پشیمانی و همدلی بدون قبول خطا است.

همان گوانه که پیشتر ذکر شد، این مطلب جالب توجه در مجله اخلاق پزشکی منتشر شده است. این نشریه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و به بررسی موضوعات اخلاقی و حقوقی در حوزه پزشکی می‌پردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha