• یکشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070806336
  • خبرنگار : 30147

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرستان خبرداد

بیش از ۲۱۰۰ مورد حیوان گزیدگی از ابتدای امسال در نیشابور

بیش از ۲۱۰۰ مورد حیوان گزیدگی از ابتدای امسال در نیشابور

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲۱۰۰ مورد حیوان گزیدگی تحت مراقبت و انجام خدمات لازم قرار گرفته اند.

دکتر حامد جز جلالیان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به فعالیت ۵ مرکز مراقبت درمان هاری در سطح دانشگاه این شهرستان اظهار کرد: گرچه بیماری هاری یک بیماری ۱۰۰ درصد کشنده است اما در صورت اقدام به موقع و انجام مداخلات پیشگیری لازم می‌توان از ابتلاء به هاری پیشگیری کرد.

وی شست و شوی صحیح محل گزش، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری را در صورت ابتلا به این بیماری ضروری دانست و افزود: حدود ۷۳ درصد از این مراجعین، به واحد مراقبت درمان هاری در شهر نیشابور مراجعه کرده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: با وجود اثبات هاری در تعدادی از حیوانات مورد بررسی، با انجام خدمات دقیق و بهنگام در مراکز مراقبت درمان هاری، خوشبختانه تاکنون مورد ابتلاء به بیماری هاری انسانی در سطح دانشگاه گزارش نشده است.

وی بر لزوم واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار علیه بیماری هاری در شهرستان تأکید کرد و افزود: بیماری هاری یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که باعث تورم حاد و کشنده مغز در انسان و کلیه حیوانات خونگرم به ویژه پستانداران می‌شود.

جز جلالیان خاطرنشان کرد: ویروس عامل هاری ضمن اینکه سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می‌کند، میزان کشندگی بیماری بسیار بالاست؛ چراکه پس از ظهور علائم بیماری در اکثر موارد درمان امکان‌پذیر نبوده و مرگ حتمی است.

وی با تأکید بر اینکه باید راه‌های تشخیص و درمان بیماری هاری را بدانیم، گفت: حتی گزش‌های بسیار کوچک و در حد خراش هم می‌تواند باعث ابتلای فرد به هاری شود.

جز جلالیان کنترل و پیشگیری، واکسیناسیون حیوانات خانگی، جلوگیری از تماس حیوان خانگی با سایر حیوانات، عقیم‌سازی حیوانات خانگی برای اینکه از تولد نوزاد ناخواسته آنها و ایجاد پرخاشگری جلوگیری شود، پرهیز از غذا دادن به سگ و گربه ولگرد، عدم نگهداری حیوانات وحشی با حیوان خانگی، آموزش کودکان برای اینکه هرگز به حیوانات ناآشنا نزدیک نشود و ... را از جمله راه‌های کنترل و پیشگیری دانست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با تأکید بر اینکه در صورت گزیدگی توسط حیوانات در اسرع وقت به مرکز حیوان گزیدگی شهرستان مراجعه و به‌طور رایگان واکسینه شوید، اظهار کرد: لازمه آمادگی و مقابله با بحران‌ها و اپیدمی‌ها همت جمعی است.

وی با بیان اینکه امیدواریم با مشارکت جمعی، همانند گذشته در مقابله با بیماری‌ها و ارتقای سلامت جامعه بیش از پیش موفق باشیم، گفت: بیماری تب مالت، شاربن، کیست هیداتیک، هاری ، سالک، لیپتوسروز و ... از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان است.

علائم بیماری هاری در سگ‌ها، گربه‌ها و راسوها شامل ترس، حالت تهاجمی، ریزش بزاق از دهان، بلع سخت، گیج بودن و تلوتلو خوردن، تشنج و یا سرگردانی در محیط است. علاوه بر این علائم هاری در سگ و گربه، اسب، گاو، گوسفند و بز ممکن است گوشه‌گیری، حساسیت به نور و یا به خود آسیب‌رسانی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha