حجتالاسلام سیدحمید موسویان عصر یکشنبه ۲۶ مرداد در همایش «عاشورا و اصلاح» که با همت سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی ایران - خراسان رضوی و در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: یک سابقه بلندمدت تاریخی در اندیشه شیعی، حرکت امام حسین را انقلابی میداند و این طور فهم میکند که امام برای انقلاب و بر هم زدن وضع موجود آمده بود. این برداشت ناشی از احساس نیاز جوامع شیعه به تفاسیر انقلابی است که باعث شده ما کل دوران امامت امام حسین و حتی سایر ائمه را رها کرده و تنها به ۶ ماه پایانی عمر سیدالشهدا بپردازیم؛ وگرنه مگر بقیه ائمه با حکام ظلم برخورد نمیکردند؟ مگر وضعیت جامعه اسلامی در سایر ادوار خیلی بهتره بوده است؟ حتی وضعیت مسلمانان در دوران پس از یزید بسیار بدتر شده بود.
وی با بیان اینکه دیدگاه انقلابی پاسخی برای این سوالات ندارد، افزود: این دیدگاه فقط به پنج سال حکومت امام علی و شش ماه پایانی عمر امام حسین توجه میکند. حتی ما هنوز هم بر اساس این دیدگاه شعار میدهیم که باید سختی را تحمل کنیم، زیرا حرف حق را میزنیم و قرار است اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم؛ گویی هنوز میخواهیم انقلاب کنیم. ما آن بخش از زندگی ائمه را که در راستای تقویت دیدگاه انقلابی میشود را مورد تاکید قرار میدهیم و بقیه بخشها را کنار میگذاریم.
این کارشناس فقه و سیاست با بیان اینکه برداشت غیرانقلابی از امام حسین کار آسانی نیست، اضافه کرد: رویکرد کلی امام حسین و تاریخ امامت و نبوت، اصلاح است، اما ما مسیر را اشتباه فهمیدهایم و تصور کردیم همه برای در دست گرفتن قدرت آمدهاند. چرا امام سجاد با وجود ظلمهای زیاد یزید و مشکلات شیعیان، دست به قیام نزد؟ قدرت یک ابزار برای حقیقتجویی است، اما ما به اشتباه، قدرت را اصل قرار دادیم و امامت و نبوت را نیز در راستای قدرت میدانیم و لذا نمیتوانیم تحلیل کنیم که چرا امام علی حکومت را نمیپذیرفت.
موسوی با تأکید بر اینکه محور اصلاح، جامعه است، بیان کرد: قدرت گام نهایی است که اگر محقق نشود هم اهمیتی ندارد. جامعهای که اصلاح نشده، قدرتش دست هر کسی هم که باشد مهم نیست. امام علی این را میدانست و لذا تاکید داشت که اول باید تحول صورت گیرد و سپس به فکر قدرت بود. تجربه ۴۷ سال اخیر و خصوصاً پس از سال ۷۶ نیز این را بخوبی نشان میدهد. البته که اصلاح، نیاز به صبر دارد و هرجا صبر خود را از دست دهیم، یعنی از مسیر اصلاحطلبی خارج شدهایم، زیرا جامعه با زور و قانون تغییر نمیکند و زور تنها میتواند ظاهر جامعه را تغییر دهد. چه قدر در مورد مسائلی مانند ماهواره، قوانینی داریم که مکررا نقض میشوند و هیچ کسی حتی حرفی از آنها نمیزند؟
وی با تأکید بر اینکه تغییر از متن جامعه به دست میآید نه از نهاد قدرت، گفت: امام حسین به دنبال این بود که با همراهی مردم، جامعه را به سمت اصلاحات مد نظر پیامبر (ص) هدایت کند و در این راه، به تمام آحاد جامعه توجه داشت. حتی در بین شهدای کربلا نیز تنوع داریم و بیش از ۱۰ نفر آنان، اصلا امام حسین را امام نمیدانستند و حتی دو نفر آنان از خوارج بودند که تا لحظه آخر هم باورهای خود را حفظ کردند. امام حسین چنین وسعت دیدی داشت. حتی امام با نگاه اصلاحگری و استفاده از هر موقعیتی برای تغییر، حاضر به شروع جنگ نشد و پس از حمله دشمن، اقدام به پاسخ کرد.
این کارشناس فقه و سیاست با بیان اینکه ایران از گذشته تاریخ با امام حسین الفت داشته و یکی از نمودهای آن، انقلاب اسلامی است، ادامه داد: هرگز قرار نیست تکثر جامعه از بین برود.
انتهای پیام
نظرات