احسان عظیمیراد با حضور در تحریریه ایسنا، با اشاره به طرح سه ساله شدن دوره کارشناسی از سوی وزیر علوم و تاثیر آن در ورود دانشجوریان به بازار کار اظهار کرد: یکی از مباحث مهم مطرح شده در کمیسیون آموزش، مهارتمحوری در نظام آموزشی است. اگر آموزشها مهارتمحور و مبتنی بر استعداد دانشآموزان نباشد، در آینده دانشجویان در حوزه اشتغالزایی و کارآفرینی دچار مشکل شده همچنانکه امروزه عده زیادی برای شغل معلمی در تلاشاند درصورتی که شرایط معلم شدن را ندارند. دلیل اصلی این انتخاب، پول و نوع شغل معلمی است؛ امروزه معلمی تبدیل به یک شغل و درآمد شده که برخی افراد به سمت آن میروند.
وی عنوان کرد: دلیل روی آوردن مردم به سمت آزمونهای استخدامی کشور به واسطه داشتن شغل و نشستن پشت میز است؛ لذا موضوع مهارتمحوری، اشتغالزایی و کارآفرینی در کمیسیون آموزش مطرح است. در این کمیسیون، حمایت از شرکتهای دانشبنیان و فناور را در قالب نظارت بر اجرای قانون جهش تولید، به طور جدی دنبال میکنیم، یعنی منابع درآمدی را احیا و سپس آن را به شرکتهای دانش و فناور اختصاص دهیم تا در توسعه تولید، رشد و اشتغالزایی به کار گیرند.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر و تحول در نظام آموزشی بیان کرد: طرح تقویت دستگاه آموزشوپرورش در کمیسیون مطرح شده و یکی از موارد در این طرح این است که نظام آموزشوپرورش کشور از سال پنجم شروع شود، یعنی ۶ سال اول حذف شود و سال ششم آن به دوره پیشدبستانی منتقل شود یعنی فرزند پنج ساله به دوره پیشدبستانی و سپس مدرسه وارد شود. طبق اسناد، این مسیر در نظام آموزشی گذشته کشور به صورت ۶، ۳، ۳ رقم خورده که این خود جای تعجب دارد ولی اکنون در حوزه آموزش، این روند اصلاح میشود.
عظیمیراد افزود: آموزش عالی، متصل به آموزش و پرورش است. در کمیسیون آموزش بحث زیادی وجود دارد که ما آیا واقعا به دوره کارشناسی احتیاج داریم یا خیر و گاهی بحث سر حذف دوره کارشناسی است. کارشناسی را باید به دوره تحولی در محیط آموزشو پرورش تبدیل کنیم. به این منظور که با ادغام دوره آموزشوپرورش ۶ ،۳ ،۳ و دوره لیسانس، افراد مستقیم وارد دوره آموزش عالی میشوند. همه مقاطع از جمله ارشد و دکتری دچار یک تغییر و تحول میشوند؛ در واقع آموزشهای مهارتمحوری که به معنای حقیقی کلمه دانشجویان را به بازارکار نزدیکتر میکند. البته این موضوع فقط در حد یک ایده مطرح است و قطعا ما از مرکز پژوهشها و نمایندگان کمک خواهیم گرفت و وزیر مشورتهای لازم را برای ارائه لایحه به مجلس انجام خواهد داد.
وی خاطرنشان کرد: تحول سیستم آموزشی کشور و تحول در رشد کشور، به عنوان یک ایده جدی در کمیسیون مطرح میشود. از طرف آقای ابوترابی از نمایندگان اصفهان طرحی به کمیسیون آموزش ارائه دادند که سبب ادغام سیستم ۱۲ پایه آموزشوپرورش و چهار ساله آموزش عالی شده و ما دیگر آموزشوپرورش و آموزش عالی طبق این طرح نداریم و در واقع یک سیستم آموزش و یک وزارتخانه وجود دارد.
عظیمیراد اضافه کرد: تغییرات جدی در سیستم آموزشی کشور چه در مدارس چه در دانشگاهها طبیعتا در متون، مقاطع، تعداد سالها و ... میتواند باشد و احتمالا این طرح در یک سالونیم آینده به صورت جدی عملیاتی شود.
انتهای پیام
نظرات