• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403071007833
  • خبرنگار : 50622

گسترش دخالت آرایشگاه‌ها در امور پزشکی؛

آرایشگران پزشک!

آرایشگران پزشک!

ایسنا/البرز رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه کرج با اشاره به گسترش دخالت آرایشگاه‌ها در امور پزشکی گفت: ممانعت از فعالیت آرایشگران فاقد تخصص پزشکی و زیبایی به اقدام قوی‌تری مثل ورود دادگستری نیاز دارد. اخیراً آرایشگاه متخلفی را پلمب کردیم، اما فرد متخلف با یک استوری دلیل تعطیلی سالنش را سفر خارجه عنوان کرد و اینکه به زودی برمی‌گردد. چند روز بعد هم استوری گذاشت که پزشکمان برگشته و می‌توانید برای خدمات مورد نیاز خود مراجعه کنید.

فاطمه عطایی در گفت و گو با ایسنا درباره ورود آرایشگران و افراد فاقد تخصص به خدمات و جراحی‌های زیبایی و صدمات جبران ناپذیر آنها به سلامت مردم گفت: اتحادیه با حساسیتی که دارد از وجود چنین مراکزی نظیر آنچه که برای یک دختر ۲۰ ساله در نتیجه لیپوساکشن رخ داده بود، مطلع است، اما هر گونه اقدامی که صورت گرفته، تاکنون ‌فایده‌ای نداشته است.

پلمب فایده‌ای ندارد اقدام قضایی نیاز است

وی افزود: اینکه آرایشگران مجوزدار یا بی مجوزی را که در امر پزشکی دخالت می‌کنند، شناسایی و بعد ملک را پلمب می‌کنند، نتیجه‌ موثر و محکمی ندارد، این اقدام فقط یک نمایش است. چون اغلب این افراد به طریق و جای دیگری دوباره فعالیت خود را از سر می‌گیرند و هیچ قدرت بازدارنده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

عطایی ادامه داد: در خصوص فعالیت اینگونه افراد، برای یک اقدام موثر و ‌همیشگی نیاز به بازوی قوی‌تری بوده و دادگستری باید ورود کند. اینکه فرد متخلفی را حین این عمل‌ها با تخلف محرز شناسایی و ملک پلمب شود اما دوباره باز شود، این فرایند چه فایده‌ای دارد.

 وی ادامه داد: نظیر این موارد بسیار دیده می‌شود، به عنوان مثال آرایشگاه متخلفی را پلمب کردیم، اما فرد متخلف با یک استوری دلیل تعطیلی سالنش را سفر خارجه عنوان کرد و اینکه به زودی برمی‌گردد. چند روز بعد هم استوری گذاشت که پزشکمان برگشته و می‌توانید برای خدمات مورد نیاز خود مراجعه کنید.

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه کرج اظهار کرد: با این شرایط اگر بازدارندگی محکم یا بازداشت فرد متخلف در کار باشد و در کنار آن اعلام رسانه‌ای شود، ترسی در دل آرایشگران غیرمجاز و حتی افرادی غیر متخصصی که وارد حوزه پزشکی می‌شوند، ایجاد می‌شود. قطعا با اقدامات قوی‌تری هیچ کس جرأت انجام خدمات پزشکی و زیبایی و حتی لیپوساکشن را به خود نمی‌دهد.

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه کرج بیان کرد: این ضعف قانونی است. چرا که در بیمارستانی که دارای متخصص، پرستار و تجهیزات لازم است هم ریسک انجام این گونه کارها را نمی پذیرند اما یک فرد با عنوان آرایشگر در نقش یک پزشک، بدون هیچ تخصصی با تزریق مکرر لیدوکایین، لیپوساکشن انجام می‌دهد.

متخلفین قبل از حضور مراجع ذیربط مطلع می‌شوند!

وی گفت: این تخلقات پس از آنکه محرز شده، به مراجع از طریق اتحادیه، گزارش داده می‌شود. مواردی بوده که شخصا از این افراد متخلف که کار پزشکی می‌کنند، به طریقی وقت گرفته و درخواست کردم تا در زمان ویزیت در سالن، مراجع ذیربط به این مراکز وارد شوند، اما دیده شده تماس می‌گیرند که به مرکز شما مراجعه خواهیم کرد و این باعث شده فرد مکان را تخلیه و برای مدتی متواری شود.

وی افزود: یک آرایشگر به عنوان پزشک فعالیت می‌کرد در حالی که که سرنگ‌هایش را در یک شیشه آب معدنی ریخته بود و در شرایط غیر استریل معاینه و خدمات زیبایی از بوتاکس، تزریق ژل و جراحی پشت پلک انجام می‌داد. بنابراین این موارد که در حال گسترش هم هستند، باید از ریشه درمان شود. وقتی پزشک عمومی به خود این اجازه را می‌دهد که با دریافت هزینه به کارآموزان خود تزریق ژل و بوتاکس آموزش دهد، بدون اینکه فرد چیزی در مورد آناتومی بدن بداند، نتیجه اینگونه اقدامات صدمات جانی و مالی به مردم و افزایش ورود افراد غیر متخصص در حوزه پزشکی است.

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه کرج یادآور شد: اتحادیه خیلی وقت است که فعالیت اینگونه افراد را اعلام کرده‌ اما هیچ کس عمل جدی انجام نمی‌دهد. در واقع پلمب این واحدها سودی ندارد و فقط با سلامت و زیبایی مردم بازی می‌کنند و چه زندگی‌هایی که در نتیجه تخلف آنها نابود می‌شود.

وی ادامه داد: اتحادیه عملا قدرت اجرایی ندارد و اگر تخلفی از این دست را شناسایی و اعلام می‌کند رسیدگی نمی‌شود و هر ارگانی دیگری را مسئول رسیدگی می‌داند. عملا هیچ کسی نیست که پاسخگو باشد و فقط این مردم هستند که آسیب می‌بینند.

با متخلفین مماشات می‌شود

عطایی در ادامه با اشاره به افزایش خدمات زیبایی گفت: همه این موارد مسائل بغرنجی هستند و باید یک جلسه در سطوح بالاتر گذاشته شود. چرا که فعالیت افراد غیر متخصص در امور پزشکی و صدمات جانی و مالی امری است که به سایر موضوعات ارجحیت دارد. شاید با این مراکز مماشات می‌شود یا اینکه وثیقه گذاشته و دوباره فعالیت می‌کنند. به نظرم تا وقتی تجهیزات این افراد را مصادره نکنند، ملک پس از پلمب، تخلیه نشود و برای این دسته از افراد مجرمیتی صادر نشود، این افراد سودجو همچنان از مکانی به مکان دیگری نقل مکان کرده و به کار خود ادامه می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: در این زمینه باید یک بخشنامه‌ای تهیه شود و یا اینکه املاک هنگام اجاره واحدها در قولنامه‌ ذکر کنند که بابت چه کاری ملک اجاره می‌شود و بعد تخلفات پیگیری شود، چون این افراد به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: مردمی هم که ناآگاهانه یا با آگاهی به این افراد مراجعه می‌کنند مقصر هستند اما باید اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به صورت گسترده انجام شود. مردم به دنبال ارزانی هستند و فکر می‌کنند هر جای ارزانی بروند و فرد با روپوش سفید و چند تجهیزات و تبلیغ، پزشک است و به او اعتماد می‌کنند.

عطایی ادامه داد: مواردی داریم که فرد با پرداخت ۷۰ میلیون تومان برای لمینت و روکش به دندانپزشک مراجعه کرده اما بعد متوجه شده‌ که دکترنما بوده است. فکر کنید چنین افرادی در حال حاضر در جامعه در حال فعالیت هستند و خیلی راحت درآمد زایی می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: باید جایی باشد که مسئولین نظیر این اتفاقات را بینید و مطلع شوند که در این شهر چه خبر است. امروزه هر خانم فاقد تخصصی با چهار ساعت آموزش پزشک شده و خدمات و جراحی زیبایی انجام می‌دهد!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha