• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۴۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403071008416
  • خبرنگار : 50040

معاون ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد:

کانون‌های مساجد شبکه گسترده مردمی در محلات هستند

کانون‌های مساجد شبکه گسترده مردمی در محلات هستند

ایسنا/گیلان معاون ستاد هماهنگی کانون های مساجد، با بیان اینکه کانون‌های مساجد شبکه گسترده مردمی در محلات هستند تاکید کرد: شناسایی استعدادها در مسجد و توانمندسازی و مهارت افزایی آنان از رسالت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری است.

محمدتقی محمدیان امروز، ۱۰ مهرماه در جلسه هم‌اندیشی کانون‌های تخصصی خواهران در مجتمع خاتم الانبیاء(ص) رشت، با تاکید به اهمیت کار فرهنگی در ارتقای جامعه گفت: باید به مفهوم مشترک در کار فرهنگی دست یابیم تا فعالیت‌ها نتیجه‌بخش و موثر باشد.

وی با بیان اینکه رفتار انسان‌ها تابعی از نوع نگاه و ذهنیت آن‌هاست، افزود: نوع نگاه ما به مسجد تعیین کننده فعالیت‌های ما در این مکان مقدس است که با هدف تربیت نیروهای مومن و متخصص اجرا می‌شود.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه با تعریف مسجد که دارای سه ضلع است، تصریح کرد: ضلع اول مسجد، پایگاه عبادت و ارتباط با خداست؛ چراکه حیات انسان مومن به ارتباط با خدا بستگی دارد.

وی مسجد را پناهگاه مردم دانست و بیان کرد: این مکان مقدس پناهگاهی برای اقشار مختلف مردم در همه ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و... است که ضلع دوم مسجد را تشکیل می‌دهد و همه کارکردهای آن باید احیا شود.

محمدیان با تاکید بر اینکه نگاه به مسجد باید جامع و کامل باشد، عنوان کرد: در بحران‌ها و سوانح طبیعی مسجد پناهگاه مردم است و از همین مکان کمک‌های مردمی جمع آوری شده و به دست آسیب‌دیدگان می‌رسد.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد با بیان اینکه پایگاه ولایت، ضلع سوم مسجد است، تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری در دل بستر توحیدی مسجد، مرکز تربیت نیروهای ارزشمند و هنرمند معتقد و متخصص است.

وی با بیان اینکه کانون‌های مساجد شبکه گسترده مردمی در محلات هستند، تاکید کرد: شناسایی استعدادها در مسجد و توانمندسازی و مهارت افزایی آنان از رسالت‌های کانون‌های فرهنگی هنری است که کانون‌های تخصصی خواهران باید در این مورد اهتمام ویژه داشته باشند.

محمدیان با اشاره به شرایط پیچیده فرهنگی و اجتماعی، خاطرنشان کرد: سبد فرهنگی مصرفی جوانان امروز بسیار متفاوت بوده و در معرض آسیب‌های بسیار قرار دارند که رسالت ما کاهش آسیب‌ها با فعالیت فرهنگی است.

وی با تاکید بر حمایت و پشتیبانی از دختران جوان، تصریح کرد: شبهات بسیاری در حوزه دختران و بانوان وجود دارد و این شبهه زدایی رسالت مدیران کانون‌های تخصصی خواهران است.

معاون ستاد هماهنگی کانون های مساجد در ادامه بر آشنایی با مسائل روز جوانان تاکید و اظهار کرد: آشنایی با مسائل کودکان و نوجوانان و آسیب‌های موجود در این حوزه لازمه کار فرهنگی موثر است.

محمدیان با بیان اینکه رسالت کانون های فرهنگی هنری مساجد، تربیت است، گفت: باید نیروهای توانمند، متخصص و متعهد را در همه حوزه ها تربیت کرده و برای آینده انقلاب کادرسازی کنیم.

وی کمبود بودجه ستاد کانون‌های مساجد را مورد اشاره قرار داد و اعلام کرد: بودجه ستاد کفایت برنامه‌های فرهنگی را نمی‌کند و باید فضایی را فراهم کنیم که کانون‌ها با حمایت مردم فعالیت کنند و منتظر بودجه دولتی نباشند.

برگزاری اولین همایش کتابخانه‌های مساجد سراسر کشور

به گزارش ایسنا، معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور همچنین در جلسه هم‌اندیشی کانون‌های فرهنگی و هنری راهبر استان گیلان، با تاکید بر اهمیت شبکه سازی در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، اظهار کرد: باید شبکه هم‌افزا ایجاد کرده تا کانون‌ها خودشان را در این شبکه حمایت کرده و جریان ساز باشند.

وی ماهیت مردمی بودن کانون‌های مساجد و اجرای فعالیت‌های مردم محور را مورد اشاره قرار داد و گفت: نظام حمایت سرانه‌ای، آفتی برای فعالیت کانون‌هایی است که باید با کمک و حمایت مردم اداره شوند.

محمدیان نتیجه‌بخش بودن فعالیت‌های فرهنگی را نیازمند دست‌یابی به مفهوم مشترک در کار فرهنگی دانست و اضافه کرد: مسجد باید محلی برای حضور و فعالیت همه اقشار با رعایت شان این مکان مقدس باشد.

وی با بیان اینکه کانون‌های راهبر نقش مهمی در پیوند میان کانون‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دارند، متذکر شد: فعالیت‌ها مسجدمحور و با مشارکت مردم برگزار شود.

معاون ستاد هماهنگی کانون های مساجد از برگزاری اولین همایش کتابخانه‌های مساجد کشور خبر داد و گفت: این همایش ۲۴ آبان ماه برگزار شده و از کتابداران فعال مساجد تجلیل می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رضا حاجتی، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه شبکه رابطین یک شبکه با اهمیت است، عنوان کرد: برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی اصولی و ریشه‌ای نیازمند کانون‌های راهبر هستیم تا واسطه بین ستاد و کانون باشند.

وی با بیان اینکه شبکه راهبران نقطه اتصال ما با مجموعه کانون هاست، افزود: نگاه ما به کانون‌ها باید یک نگاه جمعی باشند تا نتیجه بخش شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha