مسعود صادقی خمامی شنبه ۲۵ مرداد با حضور در تحریریه ایسنا و دیدار با خبرنگاران، ضمن قدردانی از همراهیهای اصحاب رسانه در بازه زمانی مدیریت بار استان، اظهار کرد: رسانهها یکی از حوزههای مهم و موثر در مدیریت بار استان هستند لذا همکاری مستمر با بخشهای اطلاع رسانی و خبرنگاران بسیار در رعایت الگوی مصرف تأثیرگذار است.
وی با بیان اینکه مسئله مدیریت مصرف و مدیریت بار فراتر از یک سازمان است و عزم و اراده ملی میخواهد که مستلزم توانمندی و همافزایی ملی است، افزود: وقتی موضوع ناترازی اعداد بزرگی میشود به جریان سازی گستردهای نیاز دارد در این راستا جایگاه و نقش خبرنگاران و اطلاعرسانی بسیار حیاتی است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گیلان ضمن قدردانی از خبرگزاری ایسنا به جهت اطلاع رسانیها و هشدارهای رعایت الگوی مصرف تصریح کرد: از خبرگزاری ایسنا که در ایام پیک مصرف دغدغه مردم را داشتید و همواره اطلاعرسانیهایتان در راستای احقاق حق مردم و کمک به شرکت توزیع برق استان بود، قدردانی ویژه دارم.
صادقی گفت: باید از اکنون برای آینده صنعت برق و مدیریت بار در فصل گرم سال، با کمک اصحاب رسانه برنامهریزی داشته باشیم، در این راستا اتاق اقدام ویژه برای حوزه اطلاعرسانی و روابط عمومی در شرکت توزیع برق استان تشکیل میشود تا از نظرات و راهبردهای همه اصحاب رسانه خصوصاً خبرگزاریها تحت عنوان «یاوران برق پایدار» در همه ایام، بخصوص ایام اوج بار برخوردار شویم و بتوانیم از این طریق به تبیین شرایط و راهکارهای لازم بپردازیم.
وی ادامه داد: ناترازی انرژی که امسال شاهد بودیم با توجه به عدد ناترازی و اهمیت موضوع برای سالهای آینده رویکرد کاملاً متفاوتی را اقتضا میکند، این ناترازی آموزهای برای ما بعنوان شرکت توزیع که بخش کوچکی از مجموعه صنعت برقیم، بود.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گیلان افزود: امسال از نظر دما یک سال کاملاً استثنایی در استان داشتیم و بعبارتی یک سال خاص برای چند دهه است، یعنی در تابستان امسال شاهد ۲۵ روز دمای بالای ۳۴ درجه سانتیگراد بودیم که برخی روزها به ۳۷ درجه هم میرسید و بالتبع رفتار مصرفی مردم هم بر اساس این دما و استفاده از وسایل سرمایشی تغییر میکرد؛ دمای احساسی بین ۴۴ الی ۴۵ درجه سانتیگراد بود و براساس گزارش سازمان هواشناسی، دمای استان با دمای بوشهر قابل مقایسه میشد.
صادقی بیان کرد: در بازه زمانی مذکور ۲۶۰۰ مگاوات نیاز مصرف در استان ثبت شده که حداقل ۵۰۰ مگاوات نسبت به مدت زمان مشابه در سنوات گذشته رشد داشته که تاکنون بیسابقه بوده، این عدد طی چندین روز متوالی در مردادماه رکورد زد و از این حیث شبکههای ما وارد چالش کمسابقهای شدند؛ این موضوع در استانهای مازندران و گلستان هم اتفاق افتاد. گویا نوع اقلیم خاصی که بر کرانه دریای خزر حاکم شده بود، استانهای ساحلی را با چنین چالشی مواجه کرد.
وی با اشاره به بروزرسانی برنامههای زمانبندی مدیریت بار، گفت: تمام تلاشمان را کردیم تا برنامههای زمانبندی تطبیق بیشتری با زندگی مردم داشته باشد. در حال حاضر اصناف و بازار و برخی مشاغل درخواستهای مختلفی دارند، تلاش شده در زمانبندی اعلامی جدید کمترین چالش برای مردم و مشاغل ایجاد شود. لذا تمام تلاشها در برنامهریزی این است که تطبیق پذیری بیشتری با زندگی مردم داشته باشد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان افزود: اکنون در گیلان بخاطر شبکه و پشتیبانی، مشکلی در تأمین و توزیع برق نداریم و اشکالاتی که وجود دارد ناترازی در ابعاد ملی است. ریشههای اصلی آن مرتبط با سدهای کشور است. خصوصاً در سدهای حوزه کارون که تولیدکنندگان اصلی برق آبی کشورند چالشهایی داریم که محدودیت انرژی ایجاد کرده و با کاهش دما از این فاز دوره تابستان خارج میشویم.
صادقی ادامه داد: شبکههای برق کشور سراسری است، تراز تولید و مصرف با نگاه ملی تنظیم میشود، یعنی کاهش دما در گیلان مستقیم در ابعاد ملی و شبکههای توزیع تأثیر میگذارد. امیدواریم نیمه جنوبی کشور هرچه سریعتر وارد فاز کاهش دما شود چون بیشترین مصرف برق در تابستان مربوط به نیمه جنوبی کشور است.
وی با بیان اینکه رؤیتپذیری و کنترلپذیری از طریق توسعه لوازم اندازهگیری هوشمند یکی از مهمترین ابزارها برای پیادهسازی طرحهای مدیریت مصرف است، گفت: با کنترلپذیر کردن مشترکان از راه دور، قابلیت اعمال محدودیت بار مصرفی برای مشترکین پر مصرف در دوره اوج بار فراهم میشود که میتواند کمک بسزایی به پایداری شبکه بخصوص مشترکان خانگی بکند. گیلان در زمینه هوشمندسازی و رویتپذیری کنتور از استانهای پیشرو است، و در حال حاضر ۸۰ هزار کنتور هوشمند در استان نصب شده و تا پایان سال به بیش از ۱۰۰ هزار مورد میرسد. ۱۰۰ درصد کنتور ادارات و همچنین مشترکان صنعتی خارج از شهرکها و مشترکان کشاورزی نیز هوشمندسازی شده است.
صادقی بیان کرد: با اجرای این طرح ادارات بدمصرف هم با جریمه و محدودسازی مواجه شدند؛ حتی برخی از این ادارات توسط مردم در فضای رسانهای خبرساز شدند. در این بین برخی بانکها بیشتر محدود شدند چون روشنایی غیرضرور آنها در ساعات پایانی شب هم فعال بود، در مقابل اداراتی هم بودند که در رعایت الگوی مصرف نمونه بودند.
وی تصریح کرد: در بخش خانگی ۸۵ درصد مشترکان الگوی مصرف را رعایت میکنند و تنها حدود چهار درصد مشترکان خانگی بسیار بدمصرفند که تعرفههای آنان پلکانی محاسبه میشود؛ البته مشترکان استان گیلان در محدوده گرمسیر چهار واقع شدهاند و تا ۴۵۰ کیلووات ساعت مصرف برق، تعرفه ماهیانه برای آنان با قیمت مخفف صادر میشود و این عدد برای خانواده با مصرف معمول جوابگو است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان با اشاره به طرح تحول دیجیتال در این شرکت گفت: تحول دیجیتال از مهمترین اقداماتی است که در دستورکار قرار دارد. در استان گیلان هزاران کیلومتر شبکه با مشترکان میلیونی داریم و لذا خدمات بهینه به این جامع هدف صرفاً با مدرنسازی گسترده در بخشهای مختلف میسر میشود. شرکت توزیع برق استان در ارتباط با خدمات الکترونیک و غیرحضوری قطعا در آینده نزدیک، یک شرکت تراز خواهد بود و حتی در زمینه خدمات الکترونیک مشاورههایی را به سایر دستگاهها میدهد.
صادقی درباره آسیبهای وارده به لوازم در پی نوسانات برق نیز گفت: در زمینه جبران خسارات ناشی از نوسان برق یا مدیریت بار، ما در استان بصورت مستقیم اختیاری نداریم زیرا شرکت توانیر با برخی بیمهها قرارداد دارد و در این رابطه کانالهای دسترسی و ارتباطی هم دارند؛ افراد با ثبت گزارش به شرکتهای بیمهگذار معرفی میشوند و خدمات دریافت میکنند.
وی با اشاره به تلاشهای کارکنان صنعت برق استان در زنجیره تأمین و توزیع افزود: : در آن بازه ۲۵ روزه با دمای بالا، همکاران ما با جانفشانی و گذشت خدمت کردند، در آن شرایط غیرطبیعی حاکم سطح تراکنشها و خرابیها بیسابقه بود. این نیروهای سیمبان و سرپرستیهای ما بودند که حفظ آبرو کردند و متاسفانه یکی از سیمبانان پرتلاش ما، محمد کاظم عوضنیا، در حین خدمت دچار سانحه شد و درگذشت که مجدد به خانواده ایشان تسلیت میگوییم.
انتهای پیام
نظرات