• جمعه / ۱۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403071310109
  • خبرنگار : 50184

سالمندان روزانه چقدر ورزش کنند؟

سالمندان روزانه چقدر ورزش کنند؟

ایسنا/کرمانشاه یک متخصص پزشکی ورزشی با بیان اینکه سالمندان در صورتی که مشکل جسمی نداشته باشند، می‌توانند هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه فعالیت‌ متوسط ورزشی و یا ۷۵ دقیقه فعالیت‌ شدید ورزشی داشته باشند، گفت: تایچی، یوگا، پیلاتس و وزنه برداری سبک بهترین ورزش‌ها برای سالمندان هستند.

دکتر تورج خدیری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه عنوان سالمند معمولاً به افراد بالای ۶۵ سال اطلاق می‌شود، اظهار کرد: توصیه می‌شود همه افرادی که وارد این دوره سنی می‌شوند، حتما فعالیت‌های روزانه ورزشی داشته باشند. 

وی تحرک و فعالیت‌ برای سالمندان را به سه دسته ورزش‌های سبک، متوسط و شدید تقسیم کرد و گفت: ورزش‌های سبک همان فعالیت‌های روزانه مانند درست کردن چای در منزل، آب دادن به گل‌ها در خانه و باغچه و... است. 

این متخصص پزشکی ورزشی پیاده‌روی، شنا، دوچرخه سواری و هایکنیگ یا همان تپه نوردی در اطراف شهر را از جمله ورزش‌های متوسط خواند و افزود: امروزه در کشورهای پیشرفته افراد سالمند معمولاً به صورت گروهی به انجام ورزش هایکینگ می‌پردازند. 

وی تصریح کرد: تمامی ورزش‌های تخصصی مانند فوتبال، والیبال و دوومیدانی جزو ورزش‌های سنگین به شمار می‌روند که انجام آنها توسط سالمندان نیازمند بررسی شرایط جسمی این افراد است. 

خدیری تاکید کرد: اگر سالمندان در این دوره سنی می‌خواهند ورزش را شروع کنند، باید حتماً از نظر جسمی و بیماری‌های زمینه‌ای همچون فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های ریوی و کلیوی مورد بررسی قرار گیرند.

وی تصریح کرد: به افراد سالمند توصیه می‌شود حداقل در طول هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط ورزشی داشته باشند و اگر هم به صورت حرفه‌ای سابقه انجام ورزش را دارند، می‌توانند در طول هفته ۷۵ دقیقه ورزش شدید داشته باشند. 

این متخصص پزشکی ورزشی به سالمندانی که ورزش می‌کنند توصیه کرد، حتماً ورزش‌های استقامتی و کششی را نیز در برنامه خود قرار دهند. 

وی یادآورشد: سالمندانی که در این سن می‌خواهند ورزش را شروع کنند و مشکلی برای ورزش کردن ندارند، باید ورزش کردن را آرام آرام شروع کنند و تمرینات ورزشی سنگین را به صورت ناگهانی شروع نکنند تا دچار آسیب دیدگی نشوند. 

خدیری اضافه کرد: شروع فعالیت‌های ورزشی در سن بالا مضر نیست، اما باید دو موضوع اصلی در شروع فعالیت ورزشی در همه سنین در نظر گرفته شود که یکی شرایط جسمی فرد و دیگری وضعیت تغذیه او است. 

وی در ادامه با بیان اینکه افراد مسن حتی الامکان باید ساعت‌های یکجانشینی و عدم تحرک خود را در طول روز کاهش دهند، عنوان کرد: این دسته از افراد حتی اگر ورزش هم نمی‌کنند، می‌توانند فعالیت‌های فیزیکی سبک داشته باشند که در حفظ سلامتی آنها بسیار مهم است. 

این پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه در خصوص بهترین تمرینات ورزشی برای سالمندان نیز گفت: تایچی یکی از رشته‌های ورزشی است که بواسطه اینکه تعادل و انعطاف پذیری را افزایش می‌دهد، انجام آن برای سالمندان  توصیه می‌شود. یوگا، پیلاتس و وزنه برداری سبک نیز از دیگر ورزش‌هایی هستند که اجرای آنها به سالمندان توصیه می‌شود. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha