• جمعه / ۱۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403071310228
  • خبرنگار : 50653

جشنواره‌ای بین‌المللی که دیگر جشنواره ملی هم نیست!

جشنواره‌ای بین‌المللی که دیگر جشنواره ملی هم نیست!

ایسنا/اصفهان سی‌وششمین جشنوارۀ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درحالی به‌صورت رسمی در اصفهان افتتاح شد که کیفیت برگزاری این آئین نه در شأن اصفهان بود و نه در شأن جشنواره! نه استاندار و شهردار اصفهان در آن حضور داشتند و نه حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیغامی به جشنواره ارسال کرد!

آئین افتتاحیه معنوی سی‌وششمین جشنوارۀ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درحالی امروز (جمعه ۱۳ مهرماه) با شعار «پروانه‌های مقاومت در شهر زندگی» و با حضور داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان در سالن اجتماعات گلستان شهدای اصفهان برگزار شد که پیشتر به همۀ رسانه‌ها اعلام شده بود که این برنامه، افتتاحیۀ رسمی جشنواره به‌شمار می‌رود؛ اما این افتتاحیه‌ نه در شأن جشنواره بود و نه در شأن اصفهان، و باید تأکید کرد که افتتاحیۀ جشنواره‌ای بود که دیگر نباید آن را جشنواره نامید.

امروز آئین افتتاحیۀ جشنوارۀ فیلم‌های کودکان و نوجوانان نشان داد که نه‌تنها نمی‌توان آن را برخلاف نامش «بین‌المللی» دانست، بلکه باید عنوان «ملّی» را نیز از آن حذف کرد. هیچ فردی در هیچ تخصص و از هیچ نهادِ پایتخت به جز مجید زین‌العابدین در این آئین حضور نداشت و حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور نیز پیغامی برای آغاز جشنواره‌ای که نام بین‌المللی را یدک می‌کشد ارسال نکرد! نه استاندار اصفهان در آئین افتتاحیۀ رسمی جشنواره حضور پیدا کرد و نه حتی شهردار اصفهان! حتی معاون فرهنگی شهردار نیز در افتتاحیه حضور نداشت! فرماندار اصفهان در جشنواره حضور داشت، درحالی که متولی اصلی جشنوارۀ فیلم کودکان و نوجوانان، شهرداری اصفهان است.

باید تأسف خورد به حال شهر و جشنواره‌ای که روزگاری نامش در سطح بین‌الملل طنین‌انداز می‌شد و امروز به جایی رسیده که حتی جُنگ‌های شادی در سطح بالاتری نسبت به آن برخودارند.

باید اشاره کرد که برنامه‌های جنبی سی‌ششمین جشنوارۀ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حذف شده و باید دید که این اعتبارات در کجا هزینه خواهد شد؟! ضمن اینکه اشاره می‌شود در این آئین و ازسوی برگزارکنندگان، با برخی عکاسان و خبرنگاران رسمی اصفهان برخوردهای زشت و ناشایستی صورت گرفت، درحالی که اگر اهالی رسانه نباشند حتی نام این جشنواره را نیز کسی نخواهد شنید؛. ازهمین‌رو پوشش جشنواره ازسوی برخی رسانه‌ها نیز تحریم شده است.

جشنواره‌ای بین‌المللی که دیگر جشنواره ملی هم نیست!

اما بعد...

امسال جشنواره در دو حوزه ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود

در آئین مجید زین‌العابدین، دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: خوشحالیم که پس از یک سال دوباره در بین مردم اصفهان و کودکان خوب و پر استعداد و پر روحیه این شهر هستیم. هر فیلم سینمایی یک قصه دارد و هر قصه‌ای یک قهرمان دارد که اگر آن قهرمان کارهای خوب انجام دهد به آن قهرمان می‌گوییم و اگر کارهای بد انجام دهد، آن را ضد قهرمان عنوان می‌کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه امروز افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را در کنار کسانی که قهرمانان واقعی هستند شروع می‌کنیم، تصریح کرد: شهدا قهرمانان ایران‌زمین و کشورمان هستند. شما امروز دوست یکدیگر هستید، اما در آینده شاید هر کدام از شما قهرمان یک قصه و قهرمان کشور باشید. مانند شهدای امروز که قهرمان کشورمان بودند، شما نیز باید در زمینه‌های مختلف دانشمندان، معلمان، استادان آینده و قهرمانان ایران افتخار کشور باشید.

زین‌العابدین با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است تا کودکان اصفهان فیلم‌های بهتری را با برنامه‌ریزی مناسب‌تری مشاهده کنند، ادامه داد: امسال جشنواره در دو حوزه ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود. در حوزه ملی، فیلم‌های سینمایی شامل فیلم‌های بلند و فیلم‌های کوتاه داستانی و انیمیشن خواهد بود و بخشی از آن را برای کودکان غزه در نظر گرفته‌ایم که فیلم‌هایی از ایران و خارج از کشور در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

جشنواره‌ای بین‌المللی که دیگر جشنواره ملی هم نیست!

او با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های ستاد جشنواره این بود که جشنوارۀ امسال فیلم‌های شادتری داشته باشد تا کودکان بیشتر از آن لذت ببرند، افزود: انیمیشن‌های جذاب و باکیفیت که در تراز جهانی هستند و فیلم‌های داستانی نیز برای کودکان در نظر گرفته‌ایم. در واقع برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای است که فیلم‌های مخصوص کودکان و نوجوانان به‌صورت تفکیک‌شده ارائه شوند تا همه بتوانند به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کنند.

دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان یادآور شد: از سینماگران حرفه‌ای ازجمله علیرضا خمسه و ایرج طهماسب دعوت کرده‌ایم تا کلاس‌های سینما برگزار کنند و به بچه‌ها آموزش دهند و کسانی که شرایط لازم را داشته باشند، می‌توانند از این کلاس‌های اختصاصی نیز استفاده کنند.

دبیر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تأکید کرد: امیدواریم جشنواره سال جاری با برنامه‌ریزیِ انجام‌شده در ستاد جشنواره و همکاری شهرداری اصفهان و بنیاد فارابی، جشنواره‌ای بسیار خوب برای کودکان و خانواده‌ها باشد.

زین‌العابدین گفت: این جشنواره باید رسالت تربیتی و پرورشی خود را ایفا کند و امیدوارم که یک هفته خوب برای تمام کودکان و نوجوانان باشد.

جشنواره‌ای بین‌المللی که دیگر جشنواره ملی هم نیست!

حضور ۱۶۰۰ کودک و نوجوان در جشنواره ثبت شده است

در ادامۀ این آئین، میثم بکتاشیان، مدیر اجرایی سی‌وششمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهارکرد: حضور پررنگ خانواده‌ها و فرزندان آن‌ها در این رویداد نشان‌دهندۀ عمق پیوند تاریخی و فرهنگی جشنواره کودک با هویت اصفهان است. بعضی از پدر و مادرهایی که فرزندانشان نتوانستند در آزمون خبرنگاری موفقیتی کسب کنند، تلاش کردیم با همکاری دبیر جشنواره، سهمیه داوری را افزایش دهیم تا حضور بیشتری از کودکان و نوجوانان را در جمع داوران داشته باشیم.

وی ادامه داد: امسال حضور ۱۶۰۰ کودک و نوجوان در جشنواره ثبت شده است که این تعداد شرکت‌کننده در ۳۵ دوره گذشته جشنواره بی‌سابقه بوده و نشان‌دهنده علاقه و انگیزه قوی نسل جدید به حوزه هنر و سینما است.

بکتاشیان گفت: تلاش ما این است که با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، فضایی حرفه‌ای و مناسب برای کودکان و نوجوانان فراهم کنیم تا استعدادهای هنری و فرهنگی خود را شناسایی کرده و مسیر آینده‌شان را مشخص کنند چرا که هنر سینما، به‌عنوان یک هنر خلاق و تأثیرگذار، می‌تواند به رشد و تعالی فرزندان کمک کند.

جشنواره‌ای بین‌المللی که دیگر جشنواره ملی هم نیست!

وی با اشاره به اینکه داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان تمام فیلم‌ها را تماشا خواهند کرد و جشنواره بر اساس آرای آن‌ها برنامه‌های خود را پیگیری می‌کند، یادآور شد: ارتباط نزدیک فیلم‌سازان، نویسندگان و تهیه‌کنندگان با این داوران جوان، آشنایی با دغدغه‌ها، نیازها و تفکرات آن‌ها، موجب رشد و بالندگی سینمای کشور در آینده خواهد شد.

مدیر اجرایی سی‌وششمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه به دلیل جنایات رژیم صهیونیستی، بسیاری از کودکان و نوجوانان از حق زندگی و رشد محروم شده‌اند، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با اهمیت ویژه‌ای که به حوزه کودک و نوجوان قائل است، نشان می‌دهد که آینده ایران، آینده‌ای درخشان است که توسط این نسل ساخته خواهد شد.

بکتاشیان خاطرنشان کرد: امیدواریم سال آینده جشنواره را با حضور کودکان و نوجوانان لبنان و بیروت برگزار کنیم و دیگر اثری از رژیم صهیونیستی بر روی کره زمین نباشد تا تمام کودکان جهان بدون ترس از جنگ و کشتار، زندگی کنند و در این جشنواره بین‌المللی شرکت کنند.

جشنواره‌ای بین‌المللی که دیگر جشنواره ملی هم نیست!

جشنواره‌ای بین‌المللی که دیگر جشنواره ملی هم نیست!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha