فیلم «آرزوی اسب چوبی» داستان پسری است که در فضای مجازی غرق شده و خانوادهاش را فراموش کرده است؛ اما مجبور میشود که یک شب را با پدربزرگش سپری کند و آنوقت متوجه میشود که پدربزرگش چقدر تنهاست و برای پر کردن این تنهایی با غولها همنشین شده است!
در نشست رسانهای فیلم «آرزوی اسب چوبی» به کارگردانی «کمال مقدم» و تهیهکنندگی «پیام مهرنوش» که امروز بعداز ظهر (۱۴ مهرماه) با حضور تهیهکننده و کارگردان این اثر و همچنین با حضور دختران نوجوان خبرنگار در سالن حافظ پردیس سینمای ساحل برگزار شد، کمال مقدم، کارگردان فیلم «آرزوی اسب چوبی» درخصوص دغدغهمندی فیلم برای نسل امروز اظهار کرد: من اگر بخواهم درباره «آرزوی اسب چوبی» صحبت کنم باید بگویم که بهعنوان یک فیلمساز، دغدغۀ فرهنگ را دارم چراکه فیلم ساختن برای نسل امروز سخت است. امیدوام این کار را دوست داشته باشید زیرا این فیلم قصۀ ساده و پر از حرفی را دارد. تحریم خانواده اصلیترین دغدغه ما برای ساختن فیلم «آرزوی اسب چوبی» بود که باید آن را نشان میدادیم.
وی در حضور خبرنگاران نوجوان دختر و خطاب به آنها تأکید کرد: برای ساختن آرزوهای خود باید تلاش و کوشش کنید. او سپس ادامه داد: آرزوها ساختنی هستند و در فیلم «آرزوی اسب چوبی» نیز این موضوع را مشاهده کردیم. در این فیلم یکی از غولها آرزوی خود را میبخشد و درست است که فیلم فانتزی بود اما از اسپیشال افکت استفاده نکردم چرا که این نوع فیلم به دهۀ خودم برمیگردد.
در ادامه این نشست پیام مهرنوش، تهیهکننده فیلم «آرزوی اسب چوبی» درخصوص تولید این فیلم گفت: بحث کودک و نوجوان در ایران بهعنوان یک دغدغه است. جنگ امروز، قشر کودکان و نوجوانان و جوانان ما را تهدید میکند و باید گفت که این یک جنگ فرهنگی است، چراکه مبلغان فرهنگ و فرهنگسازان مملکت، رسالتی بر دوششان است. خودمان را موظف دانستیم که بهعنوان یک دغدغۀ بزرگ به تولید این فیلم را نگاه کنیم.
وی تصریح کرد: در دهه شصت، پدران ما با پدربزرگ و مادربزرگهایمان زندگی میکردند، اما امروزه تهاجم فرهنگی بهواسطه فضای مجازی و استفادۀ نابهنجار باعث شد که رفتهرفته نسلها از والدین خود فاصله بگیرد. در واقع باید بگویم فرهنگ غرب متوجه شد که اگر ایران را درگیر این نوع تهاجم کند، فرهنگ را نابود کرده است.
تهیه کننده فیلم «آرزوی اسب چوبی» با بیان اینکه کارهای سخت فیلم را بهعنوان شیرینی از آن یاد میکردیم، یادآور شد: به امید روزی که دوباره در کنار پدربزرگ، مادربزرگ، پدر و مادر جمع شویم و هر روز پیوند و استحکام کانون خانواده را محکمتر کنیم.
وی افزود: ما در دنیای مدرن هستیم و موضوع ما در فیلم «آرزوی اسب چوبی» رعایت اصول شیرین سنت بزرگان است. ترکیب سنت و مدرنیه کار آسانی برای فیلمسازان نیست و تلاش کردیم با نمایان کردن مدرنیته به زیباییهای سنت، هنجارها و معایب بپردازیم.
سپس حامد صلح میرزایی، سرمایه گذار فیلم «آرزوی اسب چوبی» گفت: فیلم «آرزوی اسب چوبی» ترکیبی از فرهنگ گذشته و جدید است که تلاش میکرد خودش را به نسل جدید نشان دهد. اگر دقت کرده باشید یک پدربزرگ، شناختی داشت که بتواند پسر بچهای را خوشحال کند، اما کودک امروزی نمیتوانست این ارتباط را برقرار کند.
وی با تاکید بر اینکه بازیگران انتخاب شده برای این فیلم بهدرستی انجام شده بود، خاطرنشان کرد: همانطور که گفته شد فیلمسازی برای نسل امروز سخت است، چراکه امکانات لازم را نداریم پس با حمایت و رأی شما خواهد بود که بتوانیم فیلمهایی که دوست دارید را بسازیم.
در این نشست همچنین، نگین شریف، خبرنگار نوجوان پرسش خود را چنین مطرح کرد: «گویا فیلم شما اشاره به وطندوستی داشت، اما ایده اولیه شما از کجا آمده است؟ و آیا میتواند حس وطندوستی را در یک نوجوان ایجاد کند؟»
کمال مقدم، کارگردان فیلم «آرزوی اسب چوبی» در پاسخ به این خبرنگار اظهار کرد: بله میتواند حس وطندوستی را ایجاد کند چراکه در فیلم، دغدغۀ رفتن را مشاهده کردیم. در واقع دیالوگها گویای آن است که هنگامی فرد بخواهد وطن را ترک کند با یکسری اتفاقات روبهرو میشود بنابراین اتفاقات در فیلم به نرفتن کمک میکند.
همچنین زهرا ناظمی، دیگر خبرنگار نوجوان پرسش خود را چنین مطرح کرد: «اگر قرار باشد که شما دوباره این فیلم را بسازید آیا همچنان همین روند را ادامه میدهید؟»
کارگردان در پاسخ به این سوال چنین توضیح داد: بله چراکه یکی از دغدغههای من است. همانطور که گفتم این فیلم قصهای ساده اما پر از حرف است. باید بگویم بخشی از فضای مجازی شما را زود بزرگ میکند و من کاملاً با زود بزرگ شدن بچهها مشکل دارم. سلیقه شما و من بسیار فرق دارد، اما اصلی ترین موضوع، نگاه شما است.
انتهای پیام
نظرات