• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 1403072821444
  • خبرنگار : 71506

مخالفت سازمان بازرسی با ایجاد فدراسیون جهانی باستانی/ مهرعلیزاده: ۱۰۰ میلیارد از وزارت ورزش طلبکاریم

مخالفت سازمان بازرسی با ایجاد فدراسیون جهانی باستانی/ مهرعلیزاده: ۱۰۰ میلیارد از وزارت ورزش طلبکاریم

رییس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی، گفت: سازمان بازرسی کل کشور ۳ مرتبه با ارسال نامه به باران چشمه نسبت به غیرقانونی بودن ایجاد فدراسیون جهانی باستانی و کشتی پهلوانی هشدار داده است.

به گزارش ایسنا، محسن مهرعلیزاده در ابتدای نشست خبری خود که در محل فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای برگزار شد، با گرامیداشت هفته تربیت بدنی، اظهار کرد: در آستانه بیستمین سالگرد تاسیس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای هستیم. از سال ۱۳۸۰ که بنده به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی انتخاب شدم، در نشستی که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان بر بین‌المللی شدن ورزش زورخانه‌ای تاکید داشتند. 

وی افزود: پس از این دیدار، ما نیز بلافاصله چند کارگروه تشکیل دادیم تا ببینیم چگونه می‌شود این ورزش را جهانی کرد. به این نتیجه رسیدیم تنها راه اینکه این ورزش توسعه یابد این است که این رشته در سطح جهان رقابتی شود. در نهایت بعد از یک سال و نیم در سال ۸۲ اولین نشست بین المللی ورزش های زورخانه ای را تشکیل دادیم. اساسنامه ای طراحی شد و مقام های ورزشی ۲۲ کشور آمدند و این رشته را به عنوان یک رشته جدید پذیرفتند و ذیل اساسنامه را امضاء و انتخابات نیز برگزار شد.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۵ کشور در این رشته فعالیت دارند و تشکیلات این رشته را ایجاد کرده‌اند. برخی کشورها نیز فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی را ایجاد کرده‌اند. آموزش‌های مختلف مثل مرشدی را گذاشتیم که می‌آیند و اشعار مرشدان را به صورت فارسی می‌خوانند. این یکی از افتخارات کشور است. 

رییس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای، خاطرنشان کرد: یک‌ هفته کشور کره‌جنوبی بودیم. یکی از تلاش های ما این است که موقعیت این رشته و فدراسیون بین المللی را توسعه دهیم که خوشبختانه موفق بوده‌ایم. ورزش‌های زورخانه‌ای در اتحادیه جهانی هنرهای رزمی خیلی مورد استقبال قرار گرفته و به عنوان یکی از رشته های این اتحادیه پذیرش شده است. بنده نیز به عنوان عضو هیات رییسه در آنجا فعالیت دارم. ۱۲ رشته در این اتحادیه در یونسکو ثبت شده که یکی از این رشته ها نیز رشته ورزش‌های زورخانه ای است و بنده به عنوان رییس کمیته رشته های ثبت شده در یونسکو در اتحادیه جهانی هنرهای رزمی منصوب شده ام. در مسابقاتی هم که توسط اتحادیه جهانی هنرهای رزمی برگزار شد ورزشکاران ایران در ۵ رشته ما موفق به کسب مدال شدند.

مهرعلیزاده، با اشاره به برنامه های IZSF در سال ۲۰۲۵ گفت: وزارت ورزش ۲ سال است که از کمک مالی به ما دریغ می کند. این در حالیست که ما در برنامه ششم دارای بودجه هستیم. به همین دلیل نیز اغلب دوره های آموزشی یا مسابقات را به شکل آنلاین برگزار کردیم تا لطمه‌ای به این رشته وارد نشود. در سال ۲۰۲۵ حداقل ۳ یا ۴ رویداد داریم. یک رویداد آسیایی در هند برگزار می‌شود و حدود ۲۴ کشور در آن شرکت می‌کنند. یک رویداد اروپایی داریم که قرار است در آلمان برگزار شود اما به دلیل مشکلات صدور ویزا قرار است میزبان تغییر کند. همچنین جام جهانی و قهرمانی جهان نیز قرار است به صورت یکجا برگزار شود. همچنین دوره های متعدد آموزشی در ترکیه، ایران و به احتمال زیاد در عمان برگزار خواهد شد.

رییس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه‌ای، در ادامه درباره ایجاد یک فدراسیون جهانی دیگر توسط فدراسیون ملی زورخانه ای، گفت: فدراسیون ملی وظیفه توسعه این رشته در داخل کشور را دارد. به نظر من کار اشتباهی صورت دادند و آمدند بدون هیچ دلیلی اساسنامه یک تشکیلاتی را در زمان وزیر سابق نوشتند و افرادی را دعوت کردند. در ۲ یا ۳ نوبت نزدیک به ۴۰ نفر را دعوت کردند که پول بلیتط و هتل هر کدام که میلیاردها تومان می شود را پرداخت کردند. ما بارها اخطار دادیم اما وزیر سابق توجهی نکرد و فدراسیون ملی به خطا این کار را انجام داد.

وی افزود: ما به سازمان بازرس اعلام کردیم که ورود کرد و حتی به امضای شخص رییس سازمان بازرسی نوشته شد که با توجه به اینکه IZSF در دنیا شناخته شده چرا این کار انجام شده است. یکی دو مرتبه نیز رییس فدراسیون را خواستند که توضیح دهد و حتی ۳ هفته پیش سازمان بازرسی اعلام کرد که کار فدراسیون ملی اشتباه بوده است و این کار را به صورت جدی دنبال می کند. در نامه سازمان بازرسی نیز آمده این کار باعث می شود کشورهای دیگر هوس کنند و کار موازی انجام دهند. کافیست برخی کشورهای همسایه که مدعی هستند، این کار را نیز انجام دهند. اساسنامه ما در سوییس و در نهادهای بین‌المللی ثبت شده است. اینکه ۲۰ میلیارد تومان از طرف فدراسیون ملی برای ۳ برنامه غیر ضروری هزینه شده است جای سوال دارد. این ها تازه یادشان افتاده این ورزش را بین المللی کنند در حالیکه ما سال هاست این کار را کرده ایم. مقام معظم رهبری درباره ایجاد فدراسین بین المللی سال ها پیش دستور دادند و ۸۵ کشور نیز عضو فدراسیون بین‌المللی هستند اما فدراسیون ملی کماکان دنبال این موضوع است.

مهرعلیزاده درباره اینکه آیا با دنیا مالی درباره اختلافات پیش آمده صحبت کرده است یا خیر، خاطرنشان کرد: بله. گفتند باید بر اساس تفاهم پیش بروید و هر کس کار خود را پیش ببرد. ایشان زمانی خزانه‌دار اینجا بودند و گفتند هر کس کار خود را باید پیش ببرد. اینکه در عمل چقدر با مقاومت‌های مخرب فدراسیون ملی مواجه باشد یا نه را نمی‌دانیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بابت بودجه با وزیر جدید ورزش و جوانان صحبت کرده است یا خیر، گفت:  با وزیر ورزش دیدار داشتم و ایشان نامه را به مالی ارجاع دادند و صحبت کردند. قول دادند هر طور شده تا پایان ماه مشکل ما را حل می کنند. آقای برنا فیروزی گفتند نگران نباشید هر طور شده تا پایان ماه مبلغی را به شما اختصاص می دهیم. از آن طرف سازمان بازرسی نیز از وزارت ورزش خواسته مطالبات ما را پرداخت کنند. ما برای ۲ سال مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از وزارت ورزش طلبکار هستیم. آقای فیروزی نیز گفتند مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان به فدراسیون ها بدهکاریم و قرار شد با سازمان برنامه بودجه برای تامین بودجه ما صحبت کنند تا از منابع وزارت ورزش غیر از منبع کمک به فدراسیون ها پرداخت شود. از وزیر محترم ورزش می‌خواهم بیش از این اجازه ندهند فدراسیون بین المللی با مشکل مالی به کار ادامه دهد چرا که باعث خدشه بر موقعیت این رشته در جهان می شود. 

وی در پایان گفت: نزدیک یک هزار زورخانه در کشور داریم که فقط صد تای آن ها با منابع مالی خودشان کار می کنند و صد تای دیگر نیمه جان هستند اما باقی زورخانه ها بسته شده‌اند و یا تبدیل به کافی شاپ و قهوه خانه شده‌اند. فدراسیون ملی باید بودجه‌ای که می‌گیرد را صرف توسعه این رشته در داخل کشور کند، نه اینکه بودجه خود را صرف کاری کند که جزو وظایفشان نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha