• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072922464
  • خبرنگار : 50990

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد:

استخدام بانوان آتش‌نشان در مشهد با چالش قانونی مواجه است

استخدام بانوان آتش‌نشان در مشهد با چالش قانونی مواجه است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، درخصوص استخدام بانوان آتش‌نشان گفت: به دلیل ممنوعیت قانونی انجام کار سخت و زیان‌آور برای بانوان، استخدام بانوان آتش‌نشان در مشهد با چالش مواجه شده است.

حمیدرضا کافی نیا ۲۹ مهرماه، در نشست خبری در رابطه با فعالیت بانوان آتش نشان اظهار کرد: ماده ۷۵ قانون کار، انجام این نوع مشاغل را برای بانوان ممنوع اعلام کرده و شغل آتش‌نشانی به دلیل ماهیت خود در این دسته قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، بانوان آتش‌نشان در عملیات اطفای حریق در مشهد شرکت داده نمی‌شوند و تلاش‌های قبلی برای اختصاص ۱۰ درصد از استخدام‌ها به بانوان نیز به نتیجه نرسیده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد اضافه کرد: با این حال، مسئولان آتش‌نشانی به دنبال راهکارهایی برای استفاده از ظرفیت بانوان در سایر بخش‌ها هستند. آن‌ها در حال حاضر از بانوان در قالب  قراردادهای کوتاه مدت، برای آموزش و کمک به آتش‌نشانان مرد استفاده می‌کنند و تلاش دارند تا از آن‌ها در بخش‌های امداد و نجات یا اداری نیز بهره ببرند.

وی تصریح کرد: همچنین، مکاتبات متعددی با سازمان امور استخدامی کشور، شهرداری مشهد و استانداری برای استفاده از ظرفیت بانوان در بخش‌های دیگر انجام شده است. اخیراً نیز با توجه به مجوز استخدام ۴۲۲ نفر جدید، درخواست مجوز برای استخدام بانوان ارسال شده است. مسئولان آتش‌نشانی امیدوارند که با دریافت این مجوز، بتوانند از ظرفیت بانوان در سازمان استفاده کنند.

۵۶ ایستگاه عملیاتی سازمان آتش نشانی به صورت ۲۴ساعته درحال فعالیت است

کافی نیا، در ادامه در خصوص علمیات ۶ ماه اول سال جاری، عنوان کرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مشهد با نزدیک به ۱۸۰۰ نفر نیرو و ۵۶ ایستگاه عملیاتی به صورت ۲۴ ساعته در حال ارائه خدمات ایمنی به  شهروندان است. به عنوان وظایف ذاتی و اولیه سازمان، آموزش و بازدیدهای کارشناسی به منظور کاهش خطرات و ارتقای ایمنی شهر زائرپذیر مشهد به خصوص در مراکز رسمی و غیررسمی نیز انجام شده است.

وی بیان کرد: از چهارشنبه آخر سال گذشته تا انتهای شهریور، با توجه به مناسبت‌ها مانند عید، اربعین، محرم و شهادت رییس جمهور( حجت الاسلام رئیسی) بازدیدهای گسترده از اسکان‌ها اجرا شده است. همچنین، از دیگر اقدامات سازمان آتش نشانی، بازدید و آموزش از مساجد ۱۰۰ شهر، نزدیک به ۹۰۰ مسجد به خصوص ۲۰۰ مسجد در حاشیه شهر و اهدای ۲ کپسول به این مساجد، آموزش هتل‌داران  و خانه‌های مسافر و مراکز اسکان اجرا شده که منجر به  کاهش خطرات شده است، همچنین، در این مراکز برای شروع اولین آموزش گروهی در ۲۳ مهرماه سال جاری، در قالب ۲۰۰ نفر این آموزش در یک روز کامل اداری ارائه شد و همچنان ادامه خواهد داشت.

۱۳هزار عملیات امداد و نجات و اطفای حریق در ۶ماه اول سال جاری

کافی‌نیا مطرح کرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مشهد در ۶ماه اول سال ۱۴۰۳، در حوزه علمیات بالغ بر ۱۳هزار عملیات امداد و اطفاء حریق را انجام داده است که از این ۱۳هزار، ۷۰درصد آن امداد و نجات و ۳۰درصد اطفاء حریق است. براساس این گزارش نسبت به ۶ماه سال گذشته، ۱۱درصد کاهش در اطفای حریق صورت گرفته اما متاسفانه در حوزه امداد و نجات نسبت به ۶ماه سال گذشته، حدود ۴درصد با افزایش حوادث روبرو شده‌ایم.

 مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد تصریح کرد: عمده عملیات‌های نجات سازمان آتش نشانی، مربوط به  آسانسور به دلیل محبوس شدن و قطعی برق رخ می‌دهد، همچنین عدم اجرای بازدیدهای ادواری آسانسور که در مدت زمانی مشخص باید انجام شود نیز یکی دیگر از دلایل محبوس شدن افراد در آسانسور است که عملیات نجات این موارد نزدیک به ۱۴۰۰ مورد در ۶ ماه اول بوده است.

وی اضافه کرد: حدود ۱۷۰۰ تماس تلفنی با فرماندهی سازمان آتش‌نشانی بوده که بخشی از این تماس‌ها مربوط به مزاحمت، خدمات فنی و اشتباهی است و بخشی کوچکی حدود ۶درصد از این تماس به علمیات منجر می‌شود. انتظار این است که شهروندان به منظور  جلوگیری از اشغال خطوط در مواقع علمیات ضروری، از تماس با ۱۲۵ برای موضوعات غیرمرتبط خودداری کنند.

کافی نیا با بیان اقدامات شاخص در ۶ماه اول سال جاری عنوان کرد:  راه اندازی اولین مرکز پایش ایمنی و سلامت همکاران به عنوان اولین سازمان کشور از دیگر اقدامات مهم سازمان بوده که یکی از اهداف این مرکز، مشاوره و ریکاوری همکاران و خانواده‌های آن‌ها است که در علمیات‌ها منجر به آسیب می‌شوند.

وی با اشاره به ارتقای تجهیزات و ماشین آلات، ادامه داد: سازمان آتش نشانی مشهد با داشتن تجهیزات و ماشین آلات و تامین نیازهای آینده، نسبت به تهران از تجهیزات ویژه‌ای برخوردار است که تا سال ۱۴۰۵ نیازهای سازمان را با توجه به ایستگاه‌های جدید تامین کند، همچنین، برای تامین نیازهای آینده سازمان، دو سامانه نوین اعم از کدینگ( کد مشخص هر عملیات) و سامانه مدیریت یکپارچه آتش نشانی( دسترسی آنلاین به اطلاعات تمام سازمان‌های آتش نشانی کشور و برنامه ریزی) ایجاد شده است.

کافی نیا با بیان دیگر دستاوردهای سازمان، توضیح داد: درخصوص نگهداری و تعمیر تجهیزات با توجه به تحریم‌ها، سازمان آتش نشانی تمرکز ویژه‌ای بر نگهداری و تعمیر تجهیزات خارجی دارد،  همچنین، سازمان آتش نشانی برای افزایش نیروی انسانی در تلاش است که  اخذ مجوز جذب ۴۲۲ نفر نیرو برای جبران کمبودها را اجرایی کند.

راه‌اندازی اتوبوس ریکاوری کشور در مشهد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، گفت: برگزاری رژه ۶ مهرماه به مناسبت روز آتش نشانی و تجهیزات و ماشین‌آلات به منظور آشنایی شهروندان با خدمات سازمان از جمله برنامه‌های ارتقاء آگاهی عموم برای شناخت این سازمان به شمار می‌رود. همچنین راه‌اندازی اولین اتوبوس ریکاوری کشور در مشهد در روز رژه، به عنوان  ارائه خدمات به آتش نشانان مصدوم در عملیات امداد و نجات راه‌اندازی شد.

کافی نیا با اشاره به تهیه خودروهای امداد برای ساختمان‌های بلند، افزود: سازمان در حال پیگیری تامین اعتبار و مکان مناسب برای استقرار و تهیه خودروهای امداد و نجات است. توجه ویژه سازمان آتش نشانی به ایمنی این فضاها در هنگام عملیات امداد و نجات از اولویت‌های این سازمان است.

وی همچنین به استفاده از پهپاد برای عملیات‌های سازمان اشاره کرد و در این زمینه گفت: سازمان آتش‌نشانی با همکاری شرکت دانش‌بنیان مشهد، در حال ساخت، بررسی و تامین استفاده از پهبادهای امدادی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha