به گزارش ایسنا، به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمدعلی دهقان دهنوی در دیدار با هیات مدیره انجمن نمایشگاههای ایران، نمایشگاهها را ابزار توسعه تجارت دانست و افزود: رویدادهای تجاری برای موفقیت باید به مرکز توسعه تجارت تبدیل شوند و برای تحقق این مهم باید دو اقدام عملیاتی شود نخست ایجاد ابتکار و دوم افزایش امکانات در فضای نمایشگاهی.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر افزایش امکانات مورد نیاز بازدیدکنندگان درفضای نمایشگاهی، تصریح کرد: رستوران، فودکورت، سینما، محل بازی کودکان و... و. باید در فضای نمایشگاهی تعبیه و تعریف شود؛ همچنین برای مذاکرات باید سالن B۲B، مترجم و مشاور حقوقی در نظر گرفته شود تا زمینهها برای عقد قرارداد در محل نمایشگاهی فراهم شود.
دهقان دهنوی با بیان اینکه هدف از برگزاری نمایشگاهها توسعه تجارت است، گفت: برگزارکنندگان نمایشگاه باید در مسیر توسعه تجارت گام بردارند، اگر در مسیر برگزاری بهتر نمایشگاهها سرمایهگذاری شود در نهایت به نفع توسعه تجارت تمام میشود. به عنوان مثال میتوان در کنار برگزاری نمایشگاهها، تشکلها و صنایع استانی با تشکیل یک کنسرسیوم و گروههای مردم نهاد به توسعه صادرات کمک کنند.
معاون وزیر صمت ادامه داد: استانهای مرزی کشور خواهرخواندگی در استانهای همجوار همسایه انتخاب و با آنها ارتباط تجاری بیشتری برقرار کنند. همچنین میتوانید از ظرفیت ایجاد مرکز تجاری بهره بگیرید و در کشورهای همسایه مراکز تجاری برپا کنید. ماه گذشته در ارمنستان مرکز تجاری ایران افتتاح شد ایجاد این مراکز میتواند علاوه بر خلق درآمدزایی به توسعه تجارت در این کشورها کمک کند.
در ادامه رحیم جلیلی - رئیس هیات مدیره انجمن نمایشگاهها - ضمن اشاره به جایگاه مطلوب صنعت نمایشگاهی در تجارت کشور، گفت: صنعت نمایشگاهی در کشور جوان است، ما پیش از انقلاب اسلامی در ایران یک نمایشگاه در کشور داشتیم اما در حال حاضر ۳۵ مرکز نمایشگاهی در کشور دایر است.
وی مراکز نمایشگاهی بخش خصوصی را بازوی قوی صنعت نمایشگاهی دانست و افزود: بخش خصوصی مصمم است با تعامل دولت تحول اساسی در صنعت نمایشگاهی ایجاد کند.
جلیلی در پایان از تدوین طرح جامع صنعت نمایشگاهی کل کشور خبر داد و افزود: طرح جامع صنعت نمایشگاهی آماده است که در مجلس شورای اسلامی بررسی شود.
انتهای پیام
نظرات