نادرقلی ابراهیمی، ۲۲ آذر در کارگروه آلودگی هوای استان مرکزی اظهار کرد: در خصوص قطع مازوت سوزی، اقدامات موثری انجام شد و شاهد بودیم که برای نزدیک به یک ماه، مازوت سوزی نیروگاه شازند قطع شد.
وی تصریح کرد: به وزرای نفت و نیرو اعتراض خود و مردم اراک را رساندم و آنها گفتند که از مازوت کم سولفور در نیروگاه شازند استفاده میشود ولی من به آنها گفتم که مردم اراک و شازند چه به مازوت کم سولفور و چه به مازوت پر سولفور حساسیت دارند و خواهش داریم اقدامات خود را تسریع کنند تا شاهد قطع مازوت سوزی باشیم.
نماینده مردم اراک تصریح کرد: بنده از ابزار نظارتی خود استفاده کردم و تذکر و سوال خود را در خصوص مازوت سوزی در سامانه مجلس درج کردم.
وی با بیان اینکه چنین جلساتی تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد گفت: ما باید برنامه اقدام داشته باشیم تا سهم وظایف و تکالیف دستگاهها در سطح استانی و ملی مشخص شود و برنامه زمان بندی ارائه شود و نتایج اقدامات خودمان را در جلسات داشته باشیم.
ابراهیمی در خصوص مطالعه سیاهه انتشار آلودگی هوای اراک عنوان کرد: کار پایهای انجام شده و بعد از چند سال مطالعات اساسی در دانشگاه اراک انجام شده است ولی بایستی این مطالعه، تکمیل و روز آمد شود.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری اراک و صنایع آلاینده بایستی در خصوص خرید دستگاههای سنجش آلودگی هوا اقدام کنند و برنامه زمان بندی خرید ارائه دهند گفت: دستگاههای سنجش اراک مربوط به ۲۰ سال پیش است و اطلاعات دقیقی به ما ارائه نمیدهند.
ابراهیمی تصریح کرد: ما از صنایع آلاینده برنامه زمان بندی اقدام میخواهیم. بایستی وضعیت این صنایع را تعیین تکلیف کنیم تا برنامه ارائه دهند.
وی با بیان اینکه ۱۹ دستگاه، متولی اجرای قانون هوای پاک هستند گفت: متاسفانه اقدام دستگاههای متولیبه طور متوسط ۲۴ درصد بوده است. وظایف دستگاههای اجرایی ذیربط باید احصا و تکلیف شود.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان اضافه کرد: دادستانهای اراک و شازند بایستی در جلسات کارگروه آلودگی هوای استان حضور داشته باشند. مدیران صنایع پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه و آلومینیوم سازی نیز باید حضور پیدا کنند و گزارش اقدامات خود را دهند.
وی ادامه داد: برای تکمیل دالان سبز اراک قرار شده مبالغی در اختیار استان قرار بگیرد و مدیران مربوطه بایستی پیگیر این مسئله باشند.
ابراهیمی عنوان کرد: کنارگذر شمالی اراک همزمان با دهه فجر زیر بار ترافیکی میرود و دیگر شاهد ورود ۱۵ هزار وسیله نقلیه سنگین به اراک نخواهیم بود. شهرداری اراک بایستی ناوگان حمل و نقل شهری را با تاکید بر ورود اتوبوس و تاکسی برقی، تغییر دهد.
وی اظهار کرد: اورهال کردن نیروگاه شازند به کمک معاونت علمی ریاست جمهوری در دست اقدام است و ۲۴ مشعل، بویلرها و خروجیهای اگزاستهای آن اورهال خواهد شد. نیروگاه باید برنامه زمان بندی اورهال خود را ارائه کند.
ابراهیمی با تاکید بر اینکه بایستی بنزین و گازوئیل استاندارد برای اراک و شازند تولید شود گفت: چنین کارهایی مربوط به استان است و نیازی به دستور ملی ندارد و خودمان باید پای کار بیاییم.
نماینده مردم اراک عنوان کرد: شرکتها موظفند بر اساس قانون هوای پاک، منابع مالی به روز کردن صنایع را خودشان تامین کنند و استفاده از مالیاتهای نشان دار و قانون جهش تولید دانش بنیان از جمله راههای تامین مالی است.
وی با بیان اینکه برای گازسوز کردن نیروگاه از سهمیه گاز شهروندان اراکی استفاده کردیم، گفت: متاسفانه هنوز دیسپاچینگ ملی، سهمیه گاز نیروگاه را نداده است. مطالبه جدی ما در سطح ملی، اختصاص سهمیه گاز به نیروگاه شازند است. چه دلیلی دارد سهمیه گاز نیروگاه شازند صفر باشد؟
ابراهیمی اضافه کرد: اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، مطالبه جدی ما از هیات دولت است. این طرح باید به روز شود و برای تامین اعتبار باید در لیست و فهرست پروژههای ملی استانی قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه مطالبه جدی استانهای مرکزی و قم، مدیریت کانونهای گرد و غبار منطقه است افزود: بایستی سریعا اقداماتی در این خصوص صورت بگیرد.
نماینده مردم اراک اضافه کرد: ما به عنوان نماینده مردم در سطح ملی همواره در تلاش هستیم تا هرچه سریعتر از این وضعیت نابهنجار عبور کنیم.
وی با بیان اینکه آلودگی هوا، فرصتهای توسعه و سرمایه پذیری و امید به زندگی مردم را کاهش خواهد داد تاکید کرد: نوع اقدامات ما نباید باعث شود تا سرمایه گذاری و سرمایه پذیری را در استان کاهش دهیم، باید با ظرافت به این موضوع نگاه و اقدام کنیم.
انتهای پیام
نظرات