یزدان دشتیان امروز، ۲۹ بهمنماه در گردهمایی معاونین، کارشناس مسئولان و کارشناسان آموزش متوسطه سراسر استان، در باشگاه فرهنگیان شیراز، اظهار کرد: تعطیلاتی که اتفاق میافتد تاثیر منفی در روند آموزشی دارد لذا باید برای جبران آن برنامهریزی شود.
وی ادامه داد: در راستای افزایش نمرات کتبی امتحان نهایی، برنامه آموزشی ۱۲۰ روزه ارتقای نمرات کتبی نهایی دانشآموزان در دستور کار اداره کل آموزش و پرورش فارس قرار گرفته است.
دشتیان با بیان اینکه مقوله تربیت بستری برای آموزش است و ۲ اصل تربیت و آموزش در نظام تعلیم و تربیت، مکمل یکدیگر هستند، افزود: سمتها امانتهایی هستند که افراد باید به خوبی از آن محافظت کنند و انتخاب مسئولان باید از بین کسانی باشند که در امانتداری زبانزد مردم باشند. اخلاق از مهمترین اصول در انتخاب مدیران است لذا معلمان همچنان از نظر اخلاقی معتمدترین قشر جامعه هستند.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه همراهی و همدلی یک مدیر با سایر مجموعه زمینه موفقیت را فراهم می کند، اظهار کرد: یک مدیر نباید با تحکم با زیردستان برخورد کند.
وی ادامه داد: برنامههایی که در آموزش و پرورش ارائه میشود معمولاً به صورت متمرکز و یکسان است بنابراین همان برنامهای که برای آباده در شمالیترین نقطه فارس ارائه میشود برای لارستان در جنوبیترین نقطه استان نیز ارائه میشود.
دشتیان افزود: هر چند استان فارس در کسب رتبه تک رقمی در کنکور سال گذشته به رده پنجم کشور ارتقا یافت اما این استان با ویژگیهای منحصر به فردی که دارد باید جایگاه بالایی در کشور داشته باشد.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش فارس گفت: توجه ویژه رئیس جمهور به آموزش و پرورش در دولت وفاق ملی، بسیار ارزشمند و یک فرصت کم نظیر برای نظام تعلیم و تربیت است.
وی اظهار کرد: براساس اصل مسئولیت، ضروری است روشهای آموزشی و پرورشی که به کار میبریم بتواند جایگاه دانشآموز را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب ارتقا دهد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس افزود: در ارزیابی عملکرد ادارات آموزش و پرورش در حوزه متوسطه، شاخصهای کمی نیز در کنار شاخصهای کیفی مهم و مورد توجه خواهد بود.
نیروی انسانی و فضای مورد نیاز ۲ شاخص مهم در راهاندازی مدارس جدید است
رئیس اداره دوره اول متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش فارس نیز در این نشست اظهار کرد: هویتیابی، استعدادیابی و هدایت تحصیلی شغلی ۳ مأموریت مهم آموزش و پرورش در دوره اول متوسطه است، لذا جشنواره نوجوان خوارزمی با ۱۳ محور به تحقق مأموریت سهگانه کمک میکند.
محمدصادق بشارتنیا افزود: مرحله مدرسهای جشنواره نوجوان خوارزمی، مهمترین است و این مرحله باید با جدیت تمام برگزار شود.
وی ادامه داد: مرحله یازدهم جشنواره نوجوان خوارزمی در مدارس آغاز شده است و با برگزاری مرحله کشوری و نهایی در تیرماه، دانشآموزان برگزیده این جشنواره معرفی میشوند.
بشارتنیا تصریح کرد: طرح گلستان زندگی از جمله برنامههایی است که در دوره اول و دوم متوسطه نظری در مدارس فارس در حال اجراست.
وی تصریح کرد: تأسیس مدارس جدید از اردیبهشت تا اواسط تیرماه هر سال انجام میشود و نیروی انسانی و فضای مورد نیاز ۲ شاخص مهم در راهاندازی مدارس جدید است.
ارائه طرح «سهنما» در آسیبشناسی نقاط ضعف دانشآموزان و ارائه راهکار موثر است
رئیس اداره دوره دوم متوسطه نظری اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: در راستای توانمندسازی مدیران با برنامهمحوری و تعیین چشمانداز، برنامههایی همچون؛ نظارت بر اجرای برنامه تا پایان شهریورماه، برنامهریزی در چارچوب نبض آموزش ماهانه، نظارت نیمایی؛ با تشکیل تیمهای ارزیابی و تدوین برنامه زمانبندی و اجرای طرحهای تجربهگردانی در سطوح مدرسه و منطقه را سطح استان، در دستور کار قرار دارد.
یونس غلامی افزود: علیرغم ارتقایی که در سطح نمرات امتحان نهایی در سطح کشور در خرداد سال ۱۴۰۳ شاهد بودیم اما نمرات ما همچنان در برخی دروس و برخی از انواع مدارس، از میانگین کشوری پایینتر است که نیاز به برنامهریزی دقیقتر و تلاش بیشتری دارد، لذا برنامه ۱۲۰ روزه ارتقای نمرات کتبی نهایی در این راستا پیشبینی شده است.
وی ادامه داد: اجرای طرح «سه نما»، که شامل امتحانات تشریحی هماهنگ کشوری، استانی و منطقهای میشود، اقداماتی مانند شناسایی دروس هدف، طرح سوال، اجرا و تحلیل نتایج، آسیبشناسی نقاط ضعف و ارائه راهکار را دنبال میکند.
ضرورت مهارتآموزی در بین دانشآموزان در راستای کاهش مشکلات اشتغال در جامعه
رئیس اداره فنی حرفهای و کاردانش ادارهکل آموزش و پرورش فارس نیز اظهار کرد: اغلب شغلهای موجود در جامعه نیازمند مهارتآموزی است، لذا اگر این مهارتآموزی در دوران دانشآموزی محقق شود قطعاً مشکلات اشتغال در جامعه بسیار کاهش مییابد.
یحیی علیرضاپور افزود: ۵۸۴ هنرستان فنی حرفهای و کاردانش در استان فارس وجود دارد که از این تعداد ۲۵۶ واحد فنی حرفهای و تعداد ۳۲۸ هنرستان کاردانش هستند.
وی ادامه داد: در هنرستانهای فارس، گروههای رایانه، برق، مکانیک، معماری، حسابداری و طراحی دوخت بیشترین هنرجوها را پوشش دادهاند.
علیرضاپور تصریح کرد: در راستای تقویت رشتههای مهارتی و توسعه هنرستانها تعداد ۱۰ هنرستان جوار کارخانه، را در استان فارس ایجاد کردیم و بیش از یکصد رشته محل جدید در هنرستانهای استان راهاندازی شد. همچنین ۲ نوبته کردن هنرستانها و تکمیل ظرفیت ۲ راهکاری است که برای توسعه رشتههای مهارتآموزی پیشنهاد میشود.
رئیس اداره فنی حرفهای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: در راستای توسعه متوازن رشتههای تحصیلی و تقویت رشتههای مهارتی، از ۳۷ درصد در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به بیش از ۴۵ درصد در سال تحصیلی سال جاری ارتقا دادهایم.
وی بیان کرد: ارتقای درصد توسعه متوازن به بالای ۵۰ و نیم درصد، تا پایان برنامه هفتم توسعه از اهداف تعیین شده آموزش و پرورش فارس است.
مسئول پژوهشسراهای دانشآموزی استان فارس نیز اظهار کرد: آغاز پژوهش از سنین دانشآموزی بسیار مهم و ارزشمند است لذا در این راستا پژوهشسراهای دانشآموزی استان زمینه فراگیری علوم نوین و انجام پژوهشها را برای دانشآموزان فراهم کرده است.
صدیقه فراحی افزود: در پنجمین دوره جشنواره علمی - پژوهشی پژوهشسراهای دانشآموزی، بیش از ۵۶ هزار دانشآموز مشارکت داشتند و استان فارس توانست رتبه اول کشور را از آن خود کند.
وی تصریح کرد: از هم اکنون ششمین دوره جشنواره علمی - پژوهشی پژوهش سراهای دانشآموزی، در پژوهش سراهای و مدارس استان در حال اجراست لذا دستورالعملهای مربوط به ادارات آموزش و پرورش سراسر فارس ارسال شده است.
رئیس اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی دوره متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش فارس نیز گفت: گروههای آموزشی در دوره متوسطه اول ۲ هزار و ۷۰ ساعت، در متوسطه دوم ۲ هزار و ۵۷۰ ساعت، فنیحرفهای ۴۵۰ ساعت و کاردانش ۴۵۰ ساعت در هفته در سراسر استان فعالیت دارند.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، رضا روئینتن افزود: ۱۳ دبیرخانه کشوری داریم که جزو دبیرخانههای موفق کشور هستند و تعداد ۱۲۱ نفر در این دبیرخانهها فعالیت میکنند. همچنین در سال تحصیلی جاری، گروه های آموزشی دوره دوم متوسطه تا کنون ۱۹ بازدید از مدارس استان انجام دادهاند.
انتهای پیام
نظرات