فرید جواهرزاده در گفتوگو با ایسنا بـا اشاره به هجدهمین نمایـشگاه گردشگری تهـران اظـهار کـرد: این نمایشگاه بـه لحاظ اجتماعی، سیاسی و اقـتصادی در شـرایط خاصی برگزار شد. به گونهای که به اعتراف اغلب فـعالان گردشگری، با وجود شـرایـط و مشکلات عدیده اقتصادی وسیعتر نسبت به سالهای گذشته، طبیعتا حوزه گردشگری متاثر از این شرایط است.
وی خاطـرنشان کـرد: هـمچنین چالشهای اقتصادی و نگرانیهای امنیتی منطقهای و سیاسی شرایط را به گونهای پیش بردهاند که برنامهریزی برای دستاندرکاران صنعت گردشگری در افقهای حداقل کوتاه مدت و میان مدت را دچار اشکال کرده است.
جواهرزاده ادامه داد: بنابراین باید بپذیریم که شرایط سیاسی و اجتماعی تفاوت بسیاری پیدا کرده است، اما باید قبول کرد که در دوران رکود، نمایشگاه و فعالیتهای نمایشگاهی مانند کورسوی امیدی برای بخشی از نابسامانیهای اقتصادی تلقی میشود. بسیاری از صاحبان کسب و کار بر این باورند که با کمک نمایشگاه میتوانند به توسعه بازار خود بهبود بخشند.
وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی باعث شده است که سفر از سبد هـزینه خانوارها حذف و کمرنگ شود، گفت: همچنین میتوان ناترازیهای انرژی در حوزههای حملونقل و زیرساختها را مشاهده کرد؛ به گونهای که بسیاری از مقاصد گردشگری بـا مشکل تامین بلیت حمل ونقل مواجه هستند.
رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران مطرح کرد: امروزه علیرغم وجود مسافر و مهمان در بسیاری از مقاصد گردشگری کشور مشکل حمل ونقل به عنوان یکی از پارامترهـای بـسیار مهم و تاثیرگذار وجود دارد که نیازمند اندیشه است. همچنین موضوع ایران هراسی مهمترین چالش توسعه گردشگری کشور محسوب میشود.
جواهرزاده با اشاره به نقاط قوت هجدهمین نمایشگاه گردشگری تهران، گفت: براساس آمار وزارت گردشگری ۴۰ هـزار نفر طی ۴ روز از این نمایشگاه بازدید کردهاند که این مسئله نقطه قوتی برای آن تلقی میشود. در نمایشگاه امسال به دو موضوع جدید برخوردم که یکی از آنها پروژه جدیدی بود که در حوزه گردشگری به نام «حراجی سفر» مطرح شده بود که برخی مقاصد و شهـرها ضمن تکمیل ظرفیت اقامتی خود با تخفیفات ویژه محصولات خود را ارائه کرده بودند.
وی با بیان اینکه حضور پررنگ کشور تاجیکستان یکی از مزیتهای این دوره از نمایشگاه بـود، عنوان کرد: با توجه به اینکه اکنون ۲ کشور ایران و تاجیکستان بین ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ گردشگر سالانه دارند و قرار است این عدد طی سال آینده به ۱۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کند، بنابراین طبیعی بود که در نمایشگاه بر روی این کشور برنامهریزی و مانور خاصی داده شود.
رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران افزود: همچنین در هجدهمین نمایشگاه گردشگری سالن ویژهای با محوریت حوزه گردشگری سلامت و سالن دیگری با موضوع گردشگری ساحلی مشاهده میشد، که نشان دهنده این بود که موضوع توسعه دریامحور که یکی از موضوعات کلان کشور در بحث توسعه پایدار محسوب میشود در این نمایشگاه از ایده برنامهریزان دور نبوده است.
جواهرزاده با اشاره به نقاط ضعف نمایشگاه یادآور شد: یکی از بدیهیترین و مهمترین نقطه ضعف نمایشگاه، افت کیفی حضور برندهای شاخص و فعالیتهای استارتاپـی و نوآورانه بود و کمتر اسامی برندهای معتبر و مهم حوزه گردشگری در این نمایشگاه مشاهده میشد.
وی ادامه داد: حضور کمرنگ نمایندگان خارجی و کشورهای توسعه یافته در حوزه گردشگری از دیگر نقاط ضعف محسوب میشود، زیرا کشورهای حاضر در نمایشگاه به دنبال جذب گردشگر از ایران بودهاند؛ البته باید گفت که حـضور کشورهای حاشیه خلیج فارس و متخصصان خارجی کشورهای صاحب نام در این نمایشگاه بسیار کمرنگ بود.
رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: پنلهای تخصصی و جانبی میتواند در حوزهها و تخصصهای مختلف شکل بگیرد؛ اما امسال پنلها به موضوعات پژوهشی و آموزشی کمتر پرداخته بودند و عمدتا بررسی چالشهای صنعت گردشگری در این پنلها بررسی میشد که باعث شد دستاورد جدیدی همچون هوش مصنوعی در این نمایشگاه مشاهده نشود.
جواهرزاده اضافه کرد: معمولا شرکتهای کوچک راهبردی دارند که با حـضور در نمایشگاهها میتوانند به جرگه برترینها بپیوندند و سهمی در بازار برای خود بردارند که متاسـفانه باز هم چنین چیزی در نمایـشگاه مشاهده نشد. امیدوارم برای برخی از این شرکتها این اتفاق محقق و باعث شده باشد که سالهای آینده از نمایشگاه استقبال کنند.
وی عنوان کرد: حضور پررنگ استانها و نمایش آداب و رسوم و موسیقی باعث شده بود نمایشگاه حالت جشنواره مانندی به خود بگیرد و به جذابیت نمایشگاه بهبود ببخشـد؛ اما با این حال در بسیاری از سالنها به دلیل وجود سروصداهای گروههای موسیقی امکان مذاکرات تخصصی کاهش پیدا کرده بود.
رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران با بیان اینکه برگزاری نمایشگاهی و جشنوارهای باید از یکدیگر تفکیک شوند و تقسیمبندی نمایشگاه باید از حالت استانی و جغرافیایی به سمت دانشبنیان حرکت کند، گفت: در این دوره از نمایشگاه، پاویونهای استانی وجود داشتند که تمام کسب و کارها را در کنار یکدیگر به نمایش در میآوردند؛ درحالی که اگر با توجه به موضوعات تقسیمبندی میشدند، باعث برجستگی برخی فعالیتهای کسب وکارهای استانی و شهرستانها میشد.
جواهرزاده با اشـاره بـه ایـنکه نمایشگاه باید بین متخصصان و بازدیدکنندگان عادی فرق قائل شود، اظهار کرد: در اغلب نمایشگاههای معتبر گردشگری جهان، روزهای بازدید از نمایشگاه با توجه به مـتخصصین و عـموم جامعه تقسیمبندی میشود که متاسفانه این مسئله در نمایشگاههای ما اتفاق نمیافتد.
وی افزود: بازدید بیسابقه رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور از سالنها و غـرفهها از دیگر نقاط قوت هجدهمین نمایشگاه گردشگری تهران لحاظ میشود. همچنین موضوع گـردشگری کودک که معمولا مغفول بوده با عنوان موزه تاریخ تجاری استان فارس با نام جندی شاپور در این نمایشگاه از نقاط قوت دیگر این نمایشگاه محسوب میشد که ترانشه باستانی را برای کودکان بازسازی و بازنمایی کرده و با استقبال کودکان نیز مواجه شده بود.
رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه برای اولین بار کمیته ملی طبیعت گردی وزارت گردشگری، با ایجاد غـرفه پرنده نگری کشور باعث شد که موضوعی به نام پرنده نگری نیز در نمایشگاه مطرح و مورد استقبال قرار بگیرد. همچنین در حاشیه نمایـشگاه برای اولین بار اکران فیلم سینمایی ژیوار صورت گرفـت که این فیلم به معرفی روستای گردشگری ژیوار با بازیگران بومی و در بستر درام عاشقانه پرداخته بود.
غرفه خراسان رضوی در نمایش جاذبههای خراسان رضوی ضعیف عمل کرده بود
جواهرزاده با اشاره به حضور خراسان رضوی در هجـدهمین نمایشگاه گردشگری بیان کرد: غرفه خراسان رضوی در نمایشگاه امسال نسبت به سنوات گذشته به طور گستردهتری نقشآفرینی کرد؛ اما در المان و نمایـش جاذبههای خراسان رضوی ضعیفتر بود و میتوانست به مراتب بهتر و کیفیتر باشد.
انتهای پیام
نظرات