مسعود علوی در کارگاه «معامله گری در بازار سرمایه» که امروز چهارم اسفندماه به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان قم و انجمن علمی حسابداری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار شد، دو معیار بازدهی و ریسک در معاملات را مورد توجه قرار داد و گفت: بازده یکی از مهمترین اجزای فرآیند سرمایهگذاری است، بدون تحلیل دقیق بازده، سرمایهگذاران نمیتوانند به درستی ارزیابی کنند که آیا یک سرمایهگذاری خاص ارزش سرمایهگذاری دارد یا خیر.
وی گفت: علاوه بر اینکه بازدهی یک معیار مهم در معاملات اقتصادی محسوب میشود، سرمایهگذاران باید همیشه ریسک سرمایهگذاریهای خود را در مقابل بازده مورد انتظار آنها نیز ارزیابی کنند. اگر یک سرمایهگذاری دارای ریسک بالا باشد، اما بازده کمی ارائه دهد، ممکن است گزینه مناسبی نباشد. در مقابل، اگر بازده یک سرمایهگذاری به اندازه کافی بالا باشد که ریسک آن را توجیه کند، میتواند گزینهای مناسب برای سرمایهگذاری محسوب شود.
علوی اظهار کرد: محققان مالی-رفتاری پژوهشهای بسیاری را در مورد سوگیریهای رفتاری انجام دادهاند و براساس یافتههای نتایج خود به یک دسته بندی از سوگیریها رسیدهاند. «سوگیریهای رفتاری سرمایه گذار ثروتمند را قبول و مشتریان ضعیف تر را تعدیل کنید» و «تمایلات رفتاری شناختی را تعدیل کرده و تمایلات احساسی را قبول کنید» از جمله اصول قبول یا تعدیل سوگیری هستند.
وی افزود: در یک تقسیم بندی سوگیریهای رفتاری به دو دسته شناختی و احساسی تقسیم بندی میشوند که سوگیری شناختی ناشی از استدلال نادرست است که با دادن اطلاعات و مشاوره به فرد قابل حل است ولی سوگیری رفتاری ناشی از شهود یا انگیزش فرد است که قابل رفع نیست.
علوی ادامه داد: تاکنون تئوری منسجمی در خصوص چرایی سوگیریهای رفتاری ارائه نشده است و تحقیقات به جای یک تئوری جهان شمول، به مجموعهای از شواهد تکیه میکند که بر بهینه نبودن تصمیمات افراد در شرایط مختلف تصمیم گیریهای اقتصادی صحه میگذارد.
وی گفت: سوگیری شناختی یک نقص سیستماتیک در استدلال است که میتواند منجر به تصمیمگیری اشتباه در حین سرمایهگذاری و یا معامله شود. یک اصل رایج در سرمایهگذاری یا معامله این است که «شما بدترین دشمن خود هستید.» انسانها به طور طبیعی به دنبال میانبرها و اجتناب از پیچیدگیها هستند، اما گاهی انتخاب راه آسان در بازارهای مالی میتواند بسیار خطرناک باشد.
مدرس کارگاه «معامله گری در بازار سرمایه» در پایان سخنان خود بیان کرد: فرااعتمادی، نماگری-معرف بودن، اتکاء و تعدیل، ناسازگاری شناختی، در دسترس بودن اطلاعات از جمله سوگیری های شناختی محسوب میشود که در معاملات اقتصادی باید به آن ها توجه کرد.
انتهای پیام
نظرات