به گزارش ایسنا، اپل به طور منظم آماری از تعداد اپلیکیشنهای ویژن پرو (Vision Pro) که در دسترس هستند، منتشر نمیکند و تشخیص تعداد اپلیکیشنهای جدید در هر ماه دشوار است. از زمانی که این دستگاه در ماه فوریه ۲۰۲۴ وارد بازار شد، تعداد اپلیکیشنهای جدید آن هر ماه کاهش یافته است.
به نقل از سیانبیسی، هنگامی که اپل از ویژن پرو رونمایی کرد، مدیران گفتند که توسعهدهندگان میتوانند تجربیات جدیدی ایجاد کنند که با رایانههای سنتی امکانپذیر نیست. اما تاکنون، توسعهدهندگان برتر بیشتر بر موارد دیگر متمرکز شدهاند و شرکتهای بزرگ فناوری مانند گوگل، متا و نتفلیکس هنوز مهمترین اپلیکیشنهای خود را برای این هدست منتشر نکردهاند.
بسیاری از اپلیکیشنها و ایدههای جدید ویژن پرو از سوی توسعهدهندگان مستقل فراهم میشوند.
یک برنامهنویس در لهستان به نام آدام روزیک (Adam Roszyk)، از زمان عرضه این هدست، ۱۷ اپلیکیشن ایجاد کرده است.
برنامه دید در شب روزیک به کاربر اجازه میدهد تا برای دیدن اشیاء در تاریکی به دوربینهای تشخیص عمق دستگاه دسترسی پیدا کند. اپلیکیشن وکیوم (Vacuume) یک بازی ویدئویی است که باید در آن سکههای مجازی را که روی زمین را میپوشانند، با یک جاروبرقی جمع کنید. برنامه اسکن اکسپورت (Scan Export) به کاربران این امکان را میدهد که یک اسکن دیجیتالی سه بُعدی از کل ساختمان را فقط با قدم زدن در اطراف آن ایجاد کنند که ابزاری مفید برای کسانی است که در ساخت و ساز یا املاک و مستغلات هستند. تمامی این اپلیکیشنها نیاز به پرداخت مالی دارند.
روزیک به کار بر روی اپلیکشنهای ویژن پرو ادامه میدهد، زیرا او معتقد است «محاسبات فضایی» پلتفرم بزرگ بعدی خواهند بود. او بر این باور است که توسعه اپلیکیشنها در حال حاضر میتوانند او را زمانی که افراد بیشتری با یک ویژن پرو یا عینکهای سبک وزن راه میروند، در موقعیتی برتر قرار دهند.
تلاشهای روزیک برای او پولساز بوده است، اما به قدری کافی نبوده که به شغل تمام وقت او تبدیل شود. ۱۷ اپلیکیشن او در سه ماه گذشته حدود ۴۰۰۰ دلار در اپ استور برای او درآمد داشتهاند. روزیک میگوید که این تعداد در حال افزایش است، زیرا او اپلیکیشنهای بیشتری را منتشر میکند و افراد بیشتری در مورد آنها اطلاع پیدا میکنند.
اپل آخرین تعداد اپلیکیشنهای ویژن پرو خود را در ماه اوت بهروزرسانی کرد و تیم کوک، مدیر عامل شرکت، طی تماسی به سرمایهگذاران گفت که این پلتفرم ۲۵۰۰ اپلیکیشن دارد. این عدد شامل اپلیکیشنهای کاملا فراگیر است که اشیاء مجازی را در دنیای واقعی در بر میگیرند. بر اساس شمارش AppFigures، کمتر از ۱۹۰۰ مورد از این اپلیکیشنها در پایان ماه ژانویه فعال باقی ماندند. اپل در این مورد اظهار نظر نکرده است.
متا، یک شرکت رقیب
متا در سال ۲۰۲۳ گفت که ۵۰۰ اپلیکیشن در فروشگاه کوئست (Quest) خود دارد و این شرکت سال گذشته گفت که این تعداد ۱۰ برابر شده است.
قیمت عینک واقعیت مجازی Quest ۳S که بسیاری از ویژگیهای ویژن پرو را دارد، از ۳۰۰ دلار شروع میشود. در حالی که متا تعداد کاربران خود را فاش نکرده است، برنامه متا کوئست (Meta Quest) آن در سال ۲۰۲۴ حدود ۶ میلیون بار دانلود شد.
همچنین حدود ۱.۵ میلیون برنامه ویژن پرو وجود دارد که نسخههای پورت شده اپلیکیشنهای آیفون و آیپد هستند. اپل بهطور خودکار برنامههای آیفون و آیپد را هنگام آپلود به ویژنپرو پورت میکند. این اپلیکیشنها را میتوان در داخل هدست استفاده کرد، اما بهصورت صفحههای مسطح دوبعدی ظاهر میشوند. متا سال گذشته شروع به تقلید از این استراتژی با برنامههای اندروید دوبعدی برای کوئست کرد.
اپل آمار فروش ویژن پرو را منتشر نمیکند، اما یک تخمین از سوی IDC نشان میدهد که کمتر از یک میلیون دستگاه فروخته شده است.
اپل نگفته است که آیا ویژن پرو را بهروز خواهد کرد یا خیر. به گفته تحلیلگران، این شرکت در حال کار بر روی یک جانشین است. توسعه دهندگان میخواهند این نسخه جدید، سبکتر و ارزانتر باشد. آنها از هر گونه پیشرفتی که باعث شود این عینک روی صورتها دیده شود، استقبال میکنند.
انتهای پیام
نظرات