• دوشنبه / ۶ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403120603899
  • خبرنگار : 50490

فرماندار بابل:

 خسارت ۱۰۰۰میلیاردی سیل به زیرساخت‌های جاده‌ای بابل

 خسارت ۱۰۰۰میلیاردی سیل به زیرساخت‌های جاده‌ای بابل

ایسنا/مازندران فرماندار بابل با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر ۱۱ مورد سیل بی‌سابقه در مناطق بالادست بابل داشتیم، گفت: این سیل‌ها به حوزه راه‌ها، پل‌ها و دیوارها بیش از ۱۰۰۰میلیارد تومان خسارت وارد کرده است که منتظر اعتبار برای رفع این خسارت‌ها هستیم.

سید مصطفی میرتبار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ترمیم و بازسازی زمین‌های رانشی منطقه بالادست بابل در حال انجام است.

وی افزود: ۱۰۰ متر جاده با ۵۰ متر ارتفاع در منطقه جنگلی بالادست بابل دچار رانش و راه ارتباطی چندین روستا را با چالش مواجه کرده است.

فرماندار بابل علت رانش زمین را سست بودن خاک منطقه و برف و باران شدید دانست و گفت: برای رفع این مشکل پیمانکار انتخاب و در حال انجام کار است.

 خسارت ۱۰۰۰میلیاردی سیل به زیرساخت‌های جاده‌ای بابل

قطع ارتباطی ۷۰ روستای بابل در اثر رانش

‌  رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان بابل در خصوص اتفاقات اخیر پیش آمده از رانش زمین در چهار روستای بالادست و قطع راه ارتباطی بیش از ۷۰ روستای بابل، اظهار کرد: راه ارتباطی روستاهای سماکوش محله، گاوزن محله، شیخ موسی و له دچار رانش زمین شد.

نورالدین قاسم‌زاده با اشاره به اینکه برف و باران امسال این راه ارتباطی مالرو را دچار مشکل کرده است، افزود: این راه‌های ارتباطی مالرو در دهه ۵۰ و ۶۰ از سوی جهاد سازندگی تبدیل به جاده شده است در حالی که خاک آن از نظر فنی تحمل جاده با تردد خودرویی را ندارد.

 خسارت ۱۰۰۰میلیاردی سیل به زیرساخت‌های جاده‌ای بابل

 رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان بابل تصریح کرد: متاسفانه مردم بدون توجه به هشدارهای هواشناسی و رانشی بودن مسیر حتی در برف و باران از این مسیر استفاده کرده و به مناطق بالادست می‌روند این در حالی است که این جاده در شرایط جوی نامناسب تحمل ماشین‌های سنگین را هم ندارد.

قاسم زاده گفت: به محض ایجاد مشکل، تمام اکیپ و ماشین آلات راهداری را برای رفع آن در منطقه مستقر کرده و بیش از ۲۵۰ تن بار در مسیر رانش دپو کرده‌ایم؛ اما عمق فاجعه به حدی است که همزمان با رانش مجدد تلاش مارا بی اثر می‌کند.

وی ادامه داد: پیرو جلسه‌ای که به این منظور با حضور استاندار، مدیرکل بحران، مدیرکل راه و ترابری استان و سایر مسئولان برگزار شد استاندار مازندران دستور تامین اعتبار دادند تا راهداری با انتخاب پیمانکار اقدام به رفع اصولی این مشکل کند.

قاسم زاده خاطرنشان کرد: با این وجود ما همچنان با علم به مشکل در بستر به اقدامات خود ادامه می‌دهیم.

 خسارت ۱۰۰۰میلیاردی سیل به زیرساخت‌های جاده‌ای بابل

تردد با خودروهای سنگین در جاده مالرو

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان بابل یادآور شد: قرار گرفتن رودخانه در پایین جاده و قرار داشتن روستا در بالادست این منطقه رانشی، کار را کمی سخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه حتی در غرب مازندران نیز منطقه گردشگری و جنگلی در برج ۲ و ۳ برای مسافران باز است، گفت: حضور ۲۴ ساعته گردشگران در هر ماه از سال برای استفاده از مناطق بالادست یعنی عبور و مرور هزاران ماشین سنگین و سبک از این جاده‌های سست و مالرو که با هر باران و برفی دچار رانش می‌شوند را شاهد هستیم.

وی با گلایه‌مندی از برخی رانندگان که در حالت نامساعد اقدام به سرعت غیرمجاز، آن هم در مسیرهای غیراستاندارد می‌کنند، تصریح کرد: تهدید هر گونه خطر در این موارد را نمی‌توان به جاده نسبت داد در حالی که راننده علم دارد که این محورهای فرعی و ییلاقی برای سرعت بیش از ۷۰ کیلومتر تعریف نشد.

قاسم زاده افزود: منطقه ییلاقی شیخ موسی که ظرفیت تنها ۴۰ خانوار آن هم دامدار را دارد امروزه پذیرای هزاران خانوار خوش نشینی است که از برق و گاز و غیره بهره‌مند بوده و این افراد نیز از ماشین‌های سنگین بیشماری برای عبور و مرور استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هر برخوردی که با طبیعت داریم باید انتظار همان برخورد را از طبیعت داشته باشیم، گفت: مردم درختان جنگلی را که ریشه‌های محکم داشته و در جلوگیری از رانش زمین نقش عمده دارد را قطع و بجای آن درخت آلوچه، ازگیل و خرمالو می‌کارند در حالی که این درختان قادر نیستند با ریشه‌های ظریف خود جلوی رانش زمین را بگیرند لذا انتظار سیل‌های مکرر و رانش زمین امری طبیعی و واکنش طبیعت به انسان است.

 خسارت ۱۰۰۰میلیاردی سیل به زیرساخت‌های جاده‌ای بابل

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان بابل تصریح کرد: تابستان امسال سه سیل در بالادست داشتیم که علت آن نیز ساخت و سازهای بی مورد بود.

320 روستا در بخش بندپی بابل

حسین حیدری بخشدار بندپی شرقی بابل هم اظهار کرد: برای بازسازی فنی و اصولی جاده رانشی جلیرود نیازمند اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی هستیم.

به گفته این مسئول از مجموع ۶۵۰ روستا و آبادی شهرستان بابل ۳۲۰روستا و آبادی در بخش بندپی شرقی واقع شده که بیشتر این روستاها و آبادی‌ها در مناطق بالادست و جنگلی که در معرض رانش است قرار دارد.

وی تصریح کرد: برای بازسازی مناطق رانشی بخش بندپی بابل نیازمند اعتبار ده‌ها میلیاردی است؛ با توجه به بارندگی و سیل‌های اخیر وضعیت بسیاری از جاده‌های روستاهای بالادست به همین منوال است که نیازمند مساعدت مسئولین جهت بهسازی و بازسازی است.

 خسارت ۱۰۰۰میلیاردی سیل به زیرساخت‌های جاده‌ای بابل

حیدری خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی و با توجه به فصل بارندگی، درخواست اهالی روستای جلیرود شن‌ریزی جاده دوم است که پیاده در آن  تردد دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha