• پنجشنبه / ۳۰ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403123020602
  • خبرنگار : 71974

لزوم مداخلات پیشگیرانه برای جلوگیری از آسیب به خود دانشجویان

لزوم مداخلات پیشگیرانه برای جلوگیری از آسیب به خود دانشجویان

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تأکید بر لزوم کاهش آمار آسیب به خود در میان دانشجویان علوم پزشکی، اجرای مداخلات پیشگیرانه در دانشگاه‌ها را ضروری دانست.

به گزارش ایسنا، سید جلیل حسینی در نشستی تخصصی بر اهمیت اجرای راهکارهای عملی برای کاهش آسیب‌های روانی دانشجویان تأکید کرد و گفت: با توجه به حساسیت و فشارهای تحصیلی در دوره‌های پزشکی، باید برنامه‌های جامع پیشگیرانه در دانشگاه‌ها اجرا شود تا از بروز آسیب‌های روانی و موارد خودکشی جلوگیری کنیم.

تقویت همکاری‌های بین‌بخشی برای کاهش بحران

وی با اشاره به نقش مؤثر معاونت‌های مختلف و انجمن‌های تخصصی در مدیریت این بحران، افزود: ضروری است که دانشگاه‌های علوم پزشکی، با همکاری معاونت‌های آموزشی و دانشجویی، تیم‌های تخصصی برای حمایت از دانشجویان تشکیل دهند. همچنین استفاده از ظرفیت‌های روانپزشکان و متخصصان سلامت روان باید در اولویت قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن تأکید بر اهمیت شناسایی و پیگیری دانشجویان در معرض خطر، گفت: دبیرخانه‌های تخصصی و انجمن‌های مرتبط تاکنون اقدامات مؤثری انجام داده‌اند، اما لازم است این تلاش‌ها در قالب یک برنامه مدون و سیستماتیک ادامه یابد تا بتوانیم نتایج مطلوبی کسب کنیم.

تدوین و اجرای آیین‌نامه‌های مداخلاتی در دانشگاه‌ها

حسینی با اشاره به تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی برای مدیریت بحران خودکشی، تصریح کرد: پس از تشکیل کارگروه ویژه، آیین‌نامه‌های لازم به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد. این آیین‌نامه‌ها دانشگاه‌ها را موظف می‌کند تا موارد آسیب به خود را به‌طور دقیق ثبت کرده و پیش از وقوع بحران، اقدامات لازم را انجام دهند.

وی همچنین بر لزوم تعامل دانشگاه‌ها با سازمان نظام پزشکی و سایر نهادهای مرتبط تأکید کرد و افزود: آموزش‌های ویژه‌ای باید به دستیاران و دانشجویان ارائه شود تا آگاهی لازم درباره مدیریت فشارهای روانی و شناخت نشانه‌های خطر افزایش یابد.

ضرورت تقویت ارتباط میان رزیدنت‌ها و اساتید

معاون آموزشی وزارت بهداشت یکی از چالش‌های مهم در این زمینه را ضعف ارتباطات میان رزیدنت‌ها و اساتید عنوان کرد و گفت: ارتباط مؤثر میان دانشجویان و اساتید تأثیر قابل‌توجهی در کاهش آسیب‌های روانی دارد. بنابراین، لازم است سازوکارهای مشخصی برای ارزیابی و بهبود این روابط تدوین و اجرا شود.

برنامه‌ریزی جامع برای کاهش آمار آسیب به خود در دانشگاه‌های علوم پزشکی

در پایان،  حسینی با تأکید بر اهمیت اقدام سریع و هماهنگی همه‌جانبه در این زمینه، خاطرنشان کرد: ما در تلاش هستیم تا با برنامه‌ریزی دقیق، اجرای مداخلات پیشگیرانه و همکاری تمامی بخش‌های مرتبط، میزان آسیب‌های روانی و خودکشی در میان دانشجویان پزشکی را کاهش دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha