• یکشنبه / ۱۷ فروردین ۱۴۰۴ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1404011707878
  • خبرنگار : 50649

تأثیر «هنر درمانی» بر کاهش اضطراب دانشجویان

تأثیر «هنر درمانی» بر کاهش اضطراب دانشجویان

ایسنا/فارس عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تأکید بر نقش مهم هنر درمانی در کاهش اضطراب دانشجویان، این روش را به‌عنوان یک ابزار خلاقانه و مؤثر معرفی کرد.

آرش مانی، روان‌شناس و دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، بر اثربخشی سایکودراما «هنردرمانی» بر دانشجویان، به‌ویژه دانشجویان پزشکی در مقطع بالینی تاکید کرد و گفت: هنر درمانی یکی از روش‌های خلاقانه و تأثیرگذار در درمان‌های روانشناختی است که می‌تواند به کاهش اضطراب دانشجویان کمک کند.

وی افزود: این روش به‌جای تکیه صرف بر کلام از بازی نقش، بازآفرینی موقعیت‌های واقعی یا خیالی و تعاملات بین‌فردی در یک فضای گروهی و ایمن استفاده می‌کند که توسط جاکوب مورنو بنیان‌گذاری شد و در آن فرد با بازی کردن نقش خود یا دیگران به درک عمیق‌تری از احساسات، افکار و تعارض‌های درونی‌اش دست می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه هنر درمانی، روایتی از رهایی در صحنه‌ای ایمن است، اظهار کرد: برای دانشجویان پزشکی به‌ویژه در مقطع بالینی، هنر درمانی می‌تواند ابزاری قدرتمند برای مدیریت و کاهش فشارهای روانی ناشی از تحصیل و حضور در محیط‌های بالینی پر استرس باشد.

مانی ادامه داد: این دانشجویان علاوه بر بار علمی سنگین با اضطراب ناشی از مواجهه با رنج، مرگ، اشتباه احتمالی و انتظارات بالا از سوی اساتید و خانواده مواجه‌ هستند که این ترکیب می‌تواند زمینه‌ساز بروز فرسودگی، اضطراب، احساس بی‌کفایتی و حتی اختلالات خلقی شود.

وی با اشاره به اینکه هنردرمانی به دانشجویان کمک می‌کند تا بدون داوری شدن در فضایی امن، تجربه‌های چالش‌برانگیز خود را بازسازی کنند، بیان کرد: حتی هنر درمانی باعث می‌شود که فرد با نگاه از منظر دیگری، احساسات سرکوب‌شده خود را بیان کند و در نهایت احساس درک، تخلیه هیجانی و انسجام روانی بیشتری را تجربه کنند.

این استاد دانشگاه افزود: همچنین در هنر درمانی‌های گروهی دانشجویان درمی‌یابند که تنها نیستند و بسیاری از تجربه‌های درونی‌شان مشترک با دیگران است؛ این خود می‌تواند موجب کاهش حس انزوا و افزایش همدلی و حمایت اجتماعی شود.

مانی در پایان با تاکید بر اینکه ‌«هنر درمانی» فرصتی فراهم می‌کند تا دانشجویان فهم عمیق‌تری از خود برسند، یادآور شد: بلکه با افزایش تاب‌آوری هیجانی، دانشجویان می‌توانند با چالش‌های حرفه‌ای آینده‌ خود نیز به صورت توانمندتر و سالم‌تر مواجه شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha