پروژه کمربندی پاکدشت به عنوان یکی از طرحهای مهم راهسازی شرق استان تهران بیش از ۱۰ سال است که آغاز شده اما به دلیل کمبود منابع مالی همچنان در میانه راه متوقف مانده است. این پروژه ۳۲ کیلومتری با ۱۲ تقاطع غیرهمسطح و سه پل بزرگ رودخانهای طراحی شده و قرار است که بار ترافیکی شرق استان تهران بهویژه در محدوده پاکدشت را کاهش میدهد.
امیرحسین آزاد دوار در حاشیه بازدید معاون استاندار از پروژههای نیمهتمام پاکدشت گفتوگو با ایسنا بیان کرد: پروژه کمربندی پاکدشت اگر امروز بخواهد بهطور کامل اجرا و تملک شود، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ این در حالی است که اعتبارات سالانه ما بسیار محدود و اندک است.
آزاد دوار تصریح کرد: در صورت تأمین منابع کامل، میتوان این پروژه را ظرف سه سال به بهرهبرداری رساند. اما وقتی منابع مالی محدود باشد، پروژههایی از این دست بهجای چند سال، بیش از یک دهه در انتظار تکمیل میمانند.
وی بیان کرد: تنها راهکاری که در حال حاضر برای تأمین منابع مالی این پروژه در دست بررسی است، استفاده از ظرفیت مولدسازی داراییهای دولتی است. اراضی در اختیار دستگاههای اجرایی میتواند از طریق سازوکار مولدسازی وارد فرآیند تأمین مالی شود و پروژه را از وضعیت فعلی خارج کند.
آزاد دوار گفت: در جلسهای که امروز با حضور دستگاههای اجرایی برگزار شد، پیشنهاداتی مطرح شد مبنی بر اینکه هر نهاد بخشی از اراضی در اختیار خود را برای تأمین مالی پروژه در نظر بگیرد. همچنین برخی اراضی میان راه و شهرسازی و منابع طبیعی وجود دارد که یا باید واگذار شوند یا طبق ماده ۱۰ قانون زمین شهری به راه و شهرسازی انتقال یابند تا در پروژه استفاده شود.
معاون راه و شهرسازی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات ترافیکی منطقه اشاره کرد و افزود: پاکدشت با دو نوع ترافیک عبوری و منطقهای روبهرو است. در حال حاضر این دو نوع ترافیک با یکدیگر تداخل دارند و موجب ایجاد گلوگاههای جدی در محور امام رضا (ع) شده است.
وی تصریح کرد: طبق مطالعات انجامشده، ترافیک عبوری در این مسیر حدود ۴۰ هزار خودرو در روز است، اما ترافیک منطقهای در محدوده پاکدشت، قیامدشت، خاتونآباد و پارچین بیش از ۱۰۰ هزار خودرو را دربرمیگیرد. این حجم از ترافیک مستلزم ایجاد زیرساختهای جدید برای جداسازی مسیرهای عبوری و محلی است.
آزاد دوار گفت: سیاست وزارت راه و تأکیدات مقام معظم رهبری بر ریلپایه شدن حملونقل کشور است. در حال حاضر پاکدشت با وجود جمعیت بالا فاقد خط ریلی مؤثر است و برخی خطوطی که در گذشته طراحی شده بودند، به دلیل جذاب نبودن برای مردم به مرحله اجرا نرسید.
معاون مهندسی ساخت راه و شهرسازی استان تهران بیان کرد: در طرحهای پیشنهادی پیشین، ایستگاههایی در نظر گرفته شده بود که مسیر سفر برای مردم جذاب و سریع نبود. امروز نیاز به خطی ریلی با سرعت مناسب و اتصال مستقیم به پایتخت داریم که میتوان به خطوط مترو اشاره کرد.
آزاد دوار افزود: در صورت احداث یک مسیر ریلی موازی با محور امام رضا (ع) که از پاکدشت عبور کرده و تا شریفآباد امتداد یابد، میتوان بار ترافیکی را به میزان چشمگیری کاهش داد. این مسیر میتواند بهویژه در حوزه حملونقل مسافری کارساز باشد.
معاون مهندسی ساخت راه و شهرسازی استان تهران در پایان تصریح کرد: جمعیت شهرستان پاکدشت امروز به بیش از ۷۰۰ هزار نفر رسیده، در حالیکه زیرساختهای شهری و حملونقل متناسب با این رشد توسعه نیافته است. اگر منابع مالی تأمین شود، پروژه کمربندی ظرف سه سال قابل بهرهبرداری است؛ اما در غیر این صورت، ممکن است تکمیل آن بیش از ۱۵ سال دیگر طول بکشد.
انتهای پیام
نظرات