محمدعلی نادی چهارشنبه ۲۰ فروردین در نشست تخصصی تبیین دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی استان همدان، با اشاره به چالشهای پیشروی آموزش عالی، گفت: در دنیای امروز، دانشگاه موفق دانشگاهی نیست که صرفاً تولید مدرک کند؛ بلکه دانشگاهی موفق است که بتواند فارغالتحصیلانی تربیت کند که آماده ورود به عرصه عمل، اشتغال و کارآفرینی باشند.
وی افزود: ما نیازمند یک جراحی عمیق در ساختار آموزش عالی هستیم،جراحیای که از محتوا شروع میشود و تا روش تدریس، نظام ارزشیابی، و حتی معماری فیزیکی فضاهای آموزشی ادامه مییابد.
نادی با بیان اینکه نمیتوان انتظار داشت که با تکیه بر ساختارهای سنتی و غیرپویا، پاسخگوی نیازهای متنوع جامعه امروز باشیم، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و انسانی خود، آماده است تا در مسیر تحول و عبور از مدرکگرایی به سمت مهارتمحوری پیشگام باشد چراکه این رویکرد نه تنها یک انتخاب، بلکه یک ضرورت تاریخی است.
وی همچنین با اشاره به تجربیات موفق داخلی گفت: الگویی که وزارت بهداشت در تربیت نیروهای متخصص در حوزه سلامت پیادهسازی کرده، قابل تحسین و الگوبرداری است، ما باید در دیگر حوزهها از جمله تعلیم و تربیت نیز بهدنبال چنین ساختارهای مهارتمحور و نیازمحور باشیم.
نادی تأکید کرد: دانشگاه باید از حالت یکسویهنگری خارج شده و تبدیل به فضای تعامل، یادگیری تعاملی، تجربهمحور و بینرشتهای شود.
وی تصریح کرد: دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی استان همدان میتواند با نگاهی نو، در این مسیر نقشآفرینی جدی کرده و الگویی برای سایر واحدهای دانشگاهی کشور باشد.
به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست تخصصی، با توجه به تحولات جمعیتی، تغییرات بنیادین در نیازهای آموزشی کشور و تحولات بازار کار، بر ضرورت بازطراحی مدلهای آموزشی در دانشگاهها تأکید شد.
سخنرانان با ارائه آمار و تحلیلهای دقیق، به روند نزولی جذب دانشجو از سال ۱۳۹۰ تاکنون اشاره کردند و خروج بیش از ۴۰ درصد از جمعیت دانشجویی در سال ۱۳۹۶ را نشانهای از بحران در نظام آموزش عالی کشور دانستند.
انتهای پیام
نظرات