• پنجشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۴ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1404072415495
  • خبرنگار : 50037

عروسک‌های کلکسیونی خارجی، تهدیدی برای تربیت نسل آینده!

چرا عروسک و اسباب‌بازی‌های سازگار با فرهنگ اصیل ایرانی تولید و عرضه نمی‌شود؟!

چرا عروسک و اسباب‌بازی‌های سازگار با فرهنگ اصیل ایرانی تولید و عرضه نمی‌شود؟!

ایسنا/همدان ترند شدن هرباره یکی از شخصیت‌های کارتونی خارجی در قالب عروسک و اسباب‌بازی و واردات و عرضه این نوع عروسک و اسباب‌بازی‌های متعارض با فرهنگ ایرانی - در سرزمینی که عروسک‌های بومی و محلی آن هر یک میراث ناملموس منطقه یا قوم خاص ایران به شمار می‌روند و فراتر از یک اسباب‌بازی، روایتگر فرهنگ و سنت‌های گوشه‌ای از ایران‌زمین هستند - سئوالات زیادی را در ذهن بسیاری از مخاطبان متبادر می‌کند که چرا در داخل کشور در رابطه با تولیدات عروسک و اسباب‌بازی، مدل‌سازی و شخصیت‌سازی سازگار با فرهنگ ایرانی وجود ندارد؟! و با راهکارهای مختلف تلاش لازم برای ایجاد جذابیت و ترند شدن آن در بازار فروش انجام نمی‌شود؟!

امروزه کودکانی را در فضاهای عمومی می‌بینیم که عروسکی پشمالو با دندان‌های تیز، لبخند شیطنت‌آمیز و ریخت بد در دست دارند و یا در پشت ویترین اسباب‌بازی‌فروشی‌ها به همراه خانواه خود به دنبال این عروسک برای خریداری می‌گردند.

عروسک لبوبو به عنوان نمادی شناخته شده از فرهنگ اسباب‌بازی‌های کلکسیونی هنگ‌کنگ، در مدل‌های مختلف و به‌صورت بسته‌بندی شانسی در بازار در حال عرضه است و با این سبک عرضه، این‌که چه مدل عروسکی قرار است به دست کودک برسد، حس هیجان و کنجکاوی در مخاطبان ایجاد می‌کند. از طرفی شکل ظاهری عروسک که ترکیبی از زشتی و زیبایی است، باعث کنجکاوی کودکان شده است و هنوز در حالی‌که بازار نسخه عروسک لبوبو داغ است حالا  گویا نوبت به ستاره دیگری از فرهنگ پاپ به نام گروگو رسیده است.

در حال حاضر شرکت‌های خارجی تولیدکننده‌ی اسباب‌بازی دیگر تنها به تولید محصولات ارزان یا فروش تحت لیسانس برندهای غربی بسنده نمی‌کنند، بلکه به دنبال خلق دارایی‌های فکری (IP) ارزشمند و برندهای اختصاصی خود هستند تا جایگاه خود را در بازارهای جهانی تثبیت کنند.

اما در کشورمان ایران، ترند شدن هرباره‌ی یکی از شخصیت‌های کارتونی خارجی در قالب عروسک و اسباب‌بازی و واردات و عرضه‌ی این نوع عروسک و اسباب‌بازی‌های متعارض با فرهنگ ایرانی - در سرزمینی که عروسک‌های بومی و محلی آن هر یک میراث ناملموس منطقه یا قوم خاص ایران به شمار می‌روند و فراتر از یک اسباب‌بازی، روایتگر فرهنگ و سنت‌های گوشه‌ای از ایران‌زمین هستند - سئوالات زیادی را در ذهن بسیاری از مخاطبان  متبادر می‌کند که چرا در داخل کشور در رابطه با تولیدات عروسک و اسباب‌بازی، مدل‌سازی و شخصیت‌سازی سازگار با فرهنگ ایرانی وجود ندارد؟! و با راهکارهای مختلف تلاش‌های لازم برای ایجاد جذابیت و ترند شدن آن در بازار فروش انجام نمی‌شود؟!

رئیس اتحادیه صنف خرازی و لوازم‌التحریر شهرستان همدان، از بازار خرید عروسک لبوبو از واحدهای اسباب‌بازی فروشی این شهر خبر داد و گفت: در حال حاضر در همدان ۵۰ واحد اسباب‌بازی فروشی فعالیت دارند که بنا به گفته تمامی این واحدهای اسباب‌بازی فروشی، روزانه از هر ۱۰ مشتری مراجعه‌کننده به این واحدها، سه تا چهار مشتری خواستار عروسک لبوبو هستند.

امیر گلبخش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه لوگو، شخصیت‌ها و قهرمانان خارجی و شخصیت‌های کارتونی خارجی، بسیاری از اسباب‌بازی و حتی لوازم‌التحریرها را در داخل کشور  تسخیر کرده است و  این در حالی است که هویت فرهنگی ایرانی دارای قهرمانان، شخصیت‌ها و کاراکترهای کارتونی مختلفی بوده که نباید از آن‌ها غافل شد.

وی تصریح کرد: چرا باید یک عروسک زشت و غیرجذاب خارجی که با هویت فرهنگی ایرانی هیچ‌گونه سنخیتی ندارد، بازار داخلی را در حوزه کودک تسخیر کند و در فرهنگ ما ترند شود؟! به‌طور قطع این موضوع جای ریشه‌یابی دارد.

گلبخش با تاکید بر این‌که برای مقابله با چنین اتفاقی، باید در کشور شخصیت‌های کارتونی ساخت داخل شخصیت‌سازی شوند، گفت: تولیدات خارجی و وارداتی در حوزه کودک به‌ویژه عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها از جمله عروسک‌هایی چون نینجا، دارای ترکیب و شخصیتی خشن بوده که بیشتر خشونت را به کودکان القا می‌کنند و وقتی چنین عروسک‌هایی را به کودکان خود ارائه می‌دهیم، به‌طور قطع  باید ساخته شدن شخصیتی پرخشونت از فرزندان‌مان انتظار داشته باشیم چرا که شخصیت کودکان در سنین کودکی شکل می‌گیرد.

رئیس اتحادیه صنف خرازی و لوازم‌التحریر شهرستان همدان با بیان این‌که ما هیچ‌وقت عروسک‌های بومی خود را به یک نیاز مطابق با استانداردهایی که کودک امروز می‌خواهد، تبدیل نکرده‌ایم، افزود: طی مکاتبه‌ای با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، از آنان درخواست کردیم که به تولیدات کارگاه‌های اسباب‌بازی کمک کنند و شخصیت‌هایی را که با فرهنگ ایرانی سنخیت دارند، طراحی کنند و برای برند شدن آن همکاری داشته باشند.

گلبخش با اشاره به عدم توجه به تبلیغات اسباب‌بازی کودکان در کشور، گفت: در رابطه با تولید عروسک و اسباب‌بازی‌های خارجی لازم بوده که علت جذابیت آن‌ها بررسی شود و اگر بسته‌بندی و کیفیت آن جذاب است این موارد را  در قالب یک بررسی و تحقیق  اساسی به کارگاه‌های تولید عروسک و اسباب‌بازی ارائه دهند تا تولیدکنندگان ما نیز از آن چارچوب و بررسی‌های انجام‌شده برای ایجاد جذابیت و کیفیت تولیدات خود تبعیت کنند و برای برند شدن تولیدات اسباب‌بازی داخلی گام مثبتی بردارند.

وی با اشاره به قیمت‌های مختلف عروسک لبوبو بسته به نوع و سایز آن، تصریح کرد: بازار فروش این عروسک قابل‌تامل بوده و نیاز است که تولیدکنندگان ما نیز از روش‌های جدیدی برای فروش و حتی ترند شدن اسباب‌بازی و عروسک‌های تولید داخل استفاده کنند.

گلبخش گفت: نوع تبلیغات آنان برای فروش این عروسک زشت و بدترکیب و حتی سایر عروسک‌های تولید خارج، چه بوده و از چه روشی استفاده کرده‌اند که ما نمی‌توانیم چنین کاری را در حوزه کودک و نوجوان برای تولیدات اسباب‌بازی و عروسک داخلی انجام دهیم!؟ جای سوال دارد و باید در این حوزه ورود جدی داشت، در غیر این‌صورت شخصیت کودکان ما خواه ناخواه در سایه‌ی این اسباب‌بازی و عروسک‌های تولید خارج، شخصیتی متناقض از فرهنگ ایرانی به خود خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: دنیای کودکان بستر شکل‌گیری نخستین لایه‌های هویت فردی و اجتماعی انسان بوده و رسانه‌ها، اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌ها نقشی کلیدی در ترسیم جهان خیالی و درونی‌سازی ارزش‌ها و نمادهای فرهنگی برای کودکان ایفا می‌کنند که نباید از آن غافل شد.

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان نیز، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عروسک لبوبو و خریداری این عروسک توسط والدین برای کودکان خود، اظهار کرد: در خرید عروسک توسط والدین برای کودکان علاوه‌بر جذابیت و مناسب بودن آن، باید عروسک موردنظر در ساختار تربیت آنان نیز نقش موثری داشته باشد.

مژگان هادی افزود: وقتی علت علاقه‌مندی کودکان نسبت به این عروسک زشت و خشن را سوال می‌کنی، پاسخ آنان این بوده که این عروسک با وجود ترکیب زشت و ترسناک خود، بامزه و کیوت{بانمک} است! و برای همین به داشتن چنین عروسکی علاقه‌مند شده‌اند.

وی ادامه داد: تمامی این نوع عروسک‌هایی که در یک برهه ترند می‌شوند، به دلیل این بوده که در ابتدای امر در گام نخست انیمیشن این عروسک‌ها توسط سازنده فیلم‌های انیمیشنی در کشورهای مختلف تولید شده و با این اقدام این شخصیت کارتونی و انیمیشنی خواه ناخواه پس از دیده شدن توسط کودکان، جذابیت خاصی در ذهن آنان و حتی والدین کودکان ایجاد می‌کند.

هادی با بیان این‌که این جذابیت‌های انیمیشنی دیده‌شده توسط کودکان و والدین آنان، آرام‌آرام در لایه‌ی فرهنگ بسیاری از جوامع دیگر نیز ترند شده و آن شخصیت حتی فرهنگ‌سازی می‌شود، افزود: پس از مدتی می‌بینیم که با توجه به آن انیمیشن‌،  شخصیت‌های انیمیشنی آن کارتون و ابزارها و وسایلی که در آن انیمیشن وجود داشته، به‌صورت شخصیت عروسکی تولید انبوه و راهی بازار می‌شود و آن شخصیت‌های کارتونی و وسایل و ابزار انیمیشنی آن کارتون، در قالب شخصیت عروسکی در بین کودکان و جامعه محبوبیت خاصی پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: در کشورهای مختلف سازنده‌ی فیلم‌های انیمیشنی، در گام نخست نسبت به تولید انیمیشن اقدام می‌کنند و همین امر موجب تبلیغات وسیع و ترند شدن یک شخصیت کارتونی در بین کودکان و جامعه می‌شود. اما در کشور ما در تولید شخصیت‌های عروسکی ساخت کشور و مربوط به فرهنگ ایرانی، هیچ‌گونه انیمیشن یا فیلمی تولید نشده و وجود ندارد که این تولیدات برند شوند.

هادی با اشاره به نقش مهم تبلیغات در بحث ترند شدن هر شخصیت کارتونی یا عروسکی در بین کودکان و حتی افراد دیگر جامعه، تصریح کرد: متأسفانه سازندگان انیمیشنی ما تاکنون در رابطه با تولید و ساختن کارتون‌های انیمیشنی که شخصیت‌های آن خواه ناخواه با جذابیت خود موجب تولید این شخصیت‌های کارتونی در قالب عروسک‌ها شوند و با راهی شدن در بازار بلافاصله ترند شوند، اقدام قابل‌توجهی نداشته‌اند.

وی گفت: همین امر موجب شده که اگر  عروسکی ایرانی هم تولید و روانه بازار شود، به دلیل عدم شناخت و آگاهی کودکان و والدین از شخصیت آن عروسک، چندان فروشی نداشته باشد و از خرید آن چندان استقبالی نمی‌شود.

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با بیان این‌که در بازار فروش اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌ها در داخل کشور، جایگزینی نداریم و اگر هم جایگزینی وجود داشته باشد بسیار محدود و انگشت‌شمار است، ادامه داد: گاهی به دلیل نداشتن جایگزین و عدم شناخت و آگاهی والدین از آن شخصیت مثبت یا منفی عروسک یا اسباب‌بازی موردنظر، شاهد آن هستیم که برخی والدین برخی اسباب‌بازی‌ها یا عروسک‌هایی را که با فرهنگ ما هیچ‌گونه سنخیتی ندارند، ناخواسته خریداری می‌کنند و در دسترس کودکان خود قرار می‌دهند.

هادی بیان کرد: در یک برهه به عروسک‌های «دارا» و «سارا» در کشور که مربوط به فرهنگ ایرانی خودمان بود، بسیار خوب پرداخته شد اما کم‌کم به دلیل بی‌توجهی به آن، به فراموشی سپرده شد؛ ضمن این‌که در کشور ما تولیدات و محصولات عروسکی از خارج وارد می‌شود و واردات ملزومات و مواد اولیه آن برای تولیدکنندگان چندان به‌صرفه نیست.

وی گفت: عروسک سارا و دارا نیز تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده که البته اسکلت و ساخت اولیه و مواد اولیه این عروسک‌ها نیز از چین و سایر کشورها تهیه می‌شد و تنها لباس‌های این عروسک‌ها در کشور تولید می‌شد و با چنین وضعیتی ساخت و تولید این عروسک‌ها برای کانون بسیار گران بود و با چنین وضعیتی این عروسک‌ها نتوانستند به تولید انبوه برسند.

هادی در ادامه با بیان این‌که در حال حاضر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در  بحث شخصیت‌سازی و ترند کردن بعضی از همان شخصیت‌های عروسکی داخلی که در کتاب‌ها و متون کهن داریم، در حال  کار است، افزود: اما در این رابطه تعداد مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح کشور چندان زیاد نبوده و در سراسر کشور بیشتر از  ۱۰۰۰ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نداریم و این کانون‌ها برای این اقدام به‌طور قطع نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها و ادارات مرتبط خواهند بود.

هادی اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در حوزه کتاب و هم در حوزه تولید اسباب‌بازی، دارای انتشارات بوده و حتی برای تولید اسباب‌بازی دارای جشنواره بوده و هم اکنون نیز برای کسانی که بازی‌های خلاق دارند و می‌توانند این‌ اسباب‌بازی‌ها را وارد چرخه تولید کنند، فراخوان داده است.

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در ادامه بیان کرد: برای تولید اسباب‌بازی برای کودکان در کشور ما به نحوی تبلیغات کم بوده و از طرف دیگر تبلیغات سایر کشورها برای تولیدات اسباب‌بازی‌های مختلف‌شان بسیار وسیع بوده و خودشان در حال برندسازی هستند.

هادی خاطرنشان کرد: اگر وارد بازار شویم و  بخواهیم در حوزه کودک کتاب تهیه کنیم به طور قطع با  کتاب‌های بسیاری در حوزه کودک مواجه خواهیم شد. اما آیا محتوای این کتاب‌ها به محتوای ‌کتاب‌های کانون پرورش فکری کودک و نوجوان می‌رسد؟ به طور قطع خیر. پس باید به نحوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را سایر دستگاه‌ها در تولید کتاب و اسباب‌بازی و سایر اقدامات کمک کنند که  کانون بتواند در حوزه کودک در بحث عروسک‌ها، اسباب‌بازی‌های ایرانی و داخلی شخصیت‌سازی کند.

وی گفت: در آستانه سال تحصیلی جدید در رابطه با لوازم‌التحریر دانش‌آموزان نمایشگاهی برگزار کردیم که بسیاری از  لوازم التحریرهای در حال عرضه در این نمایشگاه همراه با عکس شهدا، شخصیت‌ها و قهرمانان کتاب‌هایی چون شاهنامه بود. اما  زرق و برق آن دفترها و لوازم‌التحریر خارجی آن‌قدر بالاست که خواه ناخواه دانش آموزان و والدین به سمت خرید این نوع از لوازم التحریرهای خارجی که شاید از کیفیت بسیار پایینی نیز برخودار هستند، ترغیب می‌شوند.

هادی با  تاکید بر ضرورت ایجاد جذابیت و تبلیغات در تولیدات حوزه کودک و نوجوان داخل کشور اعم از اسباب‌بازی، عروسک، لوازم التحریر و حتی پوشاک، ادامه داد: علاوه بر موارد فوق،  بحث فرهنگ‌سازی بین خانواده‌ها در استفاده از کالاهای ایرانی از اهمیت ویژه‌ای برخودار است که نباید از آن غافل شد.

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان افزود: خانواده‌هایی که با کانون در ارتباط هستند اکثریت آنان در خرید برای کودکان خود در زمینه اسباب‌بازی، عروسک، کتاب و سایر تولیدات حوزه کودک از برندهای خارج از کشور برای کودکان خود خرید نمی‌کنند و اگر خرید هم داشته باشند اصولا محدود است.

هادی با بیان این‌که محصولات خارجی حوزه کودک اگرچه دارای زرق و برق بسیاری هستند اما این محصولات به‌ویژه تولیدات چینی  کیفیت چندان خوبی ندارند، گفت: در حال حاضر  به عنوان مثال محصولات ایرانی در بحث لوازم التحریرهای مختلف از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و قیمت مناسبی در بازار دارند.

وی تصریح کرد: اکثریت نقش و نگار و انیمیشن محصولات و تولیدات خارجی حوزه کودک که وارد بازار می‌شوند، به نسبت فرهنگ ایرانی و اسلامی ما خارج از عرف هستند اما گاهی به دلیل مناسب بودن قیمت‌شان ممکن است والدین بدون هیچ گونه شناختی، به سمت خرید این نوع محصولات برای فرزندان خود ترغیب شوند.

هادی با اشاره به عروسک لبوبو و ترند شدن این عروسک و استقبال برخی والدین ایرانی برای خرید این عروسک برای فرزندان خود، افزود: عروسک لبوبو با چهره موجودی تخیلی، به دور از هرگونه ظرافت و لطافت، بیشتر انتقال دهنده خشم، پرخاشگری، خشونت و بدجنسی و نازیبایی به کودکان بوده  و خانواده‌ها بدون شناخت این عروسک‌ها را تهیه و در اختیار فرزند خود می‌گذارند.

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان استان همدان در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر کانون برخی از استان‌ها از جمله استان سیستان و بلوچستان عروسک‌های بومی محلی خود را تولید و صورت ساده و در  کنار آن کتاب پیشینه شخصیت این عروسک‌ها را هم چاپ کرده‌اند و در سایر کانون‌های پرورش فکری سطح کشور نیز این اتفاق در حال تحقق است.

هادی ادامه داد: استان همدان هم عروسکی به نام عروسک «چمچه گلین» که آن را به عنوان عروسک باران‌خواهی می‌شناسند، دارد  که اگر کسانی باشند که  قصه این  عروسک‌ را بنویسند و در واقع  شبیه‌سازی کنند، کانون پرورش فکری استان از آن  استقبال خواهد کرد چرا که خواه ناخواه با این اقدام نسبت به  برند و ترند شدن این عروسک بومی محلی همدان کمک می‌شود.

وی با بیان این‌که قبل از تولید هر شخصیت عروسکی، لازمه‌ی آن تولید کتاب و انیمشین و تبلیغ مربوط به آن عروسک برای برند شدن است، یادآور شد: برگزاری نمایشگاه و توجیه در این رابطه نیز ضروری است ضمن این‌که بازی‌ها و ماجراهای این عروسک‌ها  نیز در کنار این عروسک‌ها باید بیان شود، از جمله این‌که مثلا ماجرای عروسک بومی محلی «چمچه گلین» مربوط به استان همدان چه بوده است؟

هادی با اشاره به عروسک "چمچه گلین" گفت: این  عروسک به عنوان نماد باران‌خواهی و نذر و نیایش بوده که معمولا در سال‌های بسیار دور در مواقع کاهش نزولات آسمانی در فصل بهار زمانی که زراعت دیم به آب نیاز داشته، مرسوم بوده است. بنابراین طی آئینی دیرینه و سنتی با قاشق‌ چوبی بزرگی که به آن چمچه می‌گفتند عروسک می‌ساختند و این عروسک‌ها را در کوچه و محل همراه با ساز و  آواز دسته‌جمعی می‌چرخاندند و  با چرخاندن این عروسک چوبی در کوچه‌ و محله ها از خدا طلب باران می‌کردند.

هادی بیان کرد: این آیین و عروسک برخاسته از فرهنگ بومی و محلی خودمان بوده و  قدمتش به زمان الهه آب می‌رسیده و آب برای مردم حرمت بسیاری داشته و حتی برای چشمه‌ها و چاه‌ها در دوران بسیار دور نگهبان می‌گذاشتند.

وی گفت: بیان سابقه این عروسک‌های بومی و محلی به طور قطع به تبلیغات نیاز دارد و با این اقدام می‌توان نسبت به برندسازی شخصیت‌های عروسکی بومی و محلی فرهنگ خودمان اقدام کرد.

کارشناس و دکترای روانشناسی هم  در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فرآیند بازار عروسک لبوبو که طی چند ماه گذشته آغاز شده، در هر سری این عروسک با یک شکل تازه و متنوع در حال ادامه ساخت و تولید است.

ملیحه خبازی بیان کرد: در اوایل تولید این عروسک، رنگ‌های ملایم به کار می‌بردند اما بعد از آن تولید این عروسک کم‌کم به سمت رنگ‌های تیره‌تر سوق داده شد که این امر نشان از آن دارد که قصد دارند کلکسیونی از این عروسک را برای کودکان ایجاد کنند.

وی افزود: ظاهرا نیت و قصد دست‌اندرکاران و تولیدکنندگان لبوبو این است که این مجموعه کلکسیون عروسکی را با تمامی رنگ‌های متنوع آن کامل‌تر و گسترده‌تر تولید و عرضه کنند تا بیشتر بفروشند. اما در این بین با کمی دقت متوجه می‌شویم مسیری که خانواده اسلامی در پیش می‌گیرد با آن مسیری که قرآن تعیین کرده کاملاً با یکدیگر متناقض و مغایر بوده و این نوع عروسک‌ها خانواده‌ها را به نحوی به سمت تجمل‌گرایی و خرید زنجیروار سوق می‌دهد و اگر خانواده این مسیر را مدیریت نکند، هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان خانواده، به یک عادت تبدیل خواهد شد و آن‌گاه دیگر نمی‌توان کاری انجام داد.

خبازی گفت: یکی از دلایل چرایی محبوب و ترند شدن عروسک لبوبو بین کودکان، بزرگسالان و حتی اینفلوئنسرها و بلاگرهای اینستاگرامی، طراحی غیر کلیشه‌ای این عروسک بود که اتفاق افتاد و حالا چه پیامدی برای کودکان و بزرگسالان دارد، این است که کودک یا بزرگسال دارنده این عروسک معتقد خواهد بود که اگر تعداد بیشتری از این عروسک را داشته باشد و مالک بیشتری از این عروسک‌ها باشد، می‌تواند بهتر  و بیشتر در بین دیگران و اطرافیان جا باز کند و خود را نشان دهد، در حالی که این امر دقیقاً ضد و نقیض فرهنگ ایرانی و اسلامی بوده که اعتدال و میانه‌روی را برای ما ارزش می‌داند. بنابراین با توجه به پیامدهای داشتن این عروسک، عروسک فوق یک ضرر آسیب‌زا برای خانواده و فرهنگ ما خواهد بود.
این روانشناس ادامه داد:  در کلینیک‌هایی که فعالیت می‌کنیم، در دو سه ماهه گذشته تکنیک‌هایی که به خانواده‌ها ارائه می‌دهیم این بوده که مطمئن باشند که عروسک لبوبو یک حالت خشم، ناامیدی و مقایسه‌گری بیمارگونه را بین کودکان ایجاد می‌کند.

خبازی تصریح کرد: در بسیاری از موارد خانواده‌ها خودشان برای کودکان و فرزندانشان عروسک لبوبو را به عنوان هدیه و کادو خریداری می‌کنند  که پیامد آن این خواهد بود که اگر مجموعه این کلکسیون عروسکی خریداری و جمع نشود به دنبال آن احساس شکست، ناامیدی، مقایسه‌گری و خشم به سراغ کودکان ما خواهد آمد.

وی اظهار کرد: از طرف دیگر وقتی هر کودکی می‌بیند که همسن و سالان وی لبوبوی بیشتری خریداری و جمع آوری کرده‌اند، آن حس مقایسه‌گری اجتماعی در وجود آنها فعال شده و آنان نیز خواستار خریداری لبوبوی بیشتر و تکمیل کلکسیون لبوبوی خود خواهند بود.

خبازی همچنین با اشاره به سبک عرضه این عروسک در بسته‌های شانسی، افزود: این امر قسمت پاداش مغز را فعال کرده و موجب آن می‌شود که کودکان به امید آن‌که  رنگ موردنظر عروسک خود را به دست بیاورند، نسبت به خرید مداوم مبادرت کنند و برای همین به نحوی مقایسه اجتماعی مغز فعال می‌شود. این‌جاست که در تربیت فرزند و والدگری تاکید داریم که باید برای داشتن و بودن برای کودک، مرز ایجاد کرد و والدین برخی چیزها را ارزش بدهند.

خبازی با اشاره به این‌که یک خانواده دارای فرهنگ ایرانی و اسلامی، خانواده‌ای است که بتواند برای کودکان خود ارزش ایجاد کند، خاطرنشان کرد: به طور مثال نقاشی یک عروسک را بکشد و یا داستان جدیدی را برای کودک خود تعریف و یا یک نسخه ساده نمایشی را برای کودک خود اجرا کند و با این کارها  نشان دهد که خلاقیت کودکش بیشتر از آن بوده که مالک آن لبوبو باشد.

وی با بیان این‌که برخی خانواده‌ها زمانی که چنین راهکارهایی را ارائه می‌دهیم معتقدند که اگر عروسک لبوبو را برای فرزند خود خریداری نکنند فرزند آنان داد و فریاد  و گریه خواهد کرد، گفت: راهکار ما برای چنین والدینی این بوده که برای کودکان خود بودجه‌بندی و قوانین خرید بگذارید.

وی گفت: گاهی اوقات به جای جمع‌آوری و خرید کلکسیونی از عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها، می‌توان این جمع‌آوری کلکسیون را به ساختن از جمله کاردستی، نمایش عروسکی و نقاشی تبدیل کرد.

خبازی با اشاره به این‌که نکته مهمی که در فرهنگ ما باید ایجاد شود، اعتدال خانه نه‌تنها درباره عروسک بلکه در همه موارد است، بیان کرد: خانواده‌هایی هستند که کلکسیونی از ماشین و عروسک را برای فرزندان خود ایجاد کرده‌اند این در حالی بوده که این امر با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما تناقض دارد و باید در هر چیزی حتی در خشم، خنده، گریه و هیجانات نیز اعتدال داشته باشیم.

وی گفت: مهمترین قواعد و راهکارهایی که به خانواده‌ها ارائه می‌دهیم این است که ضمن داشتن بودجه‌بندی لازم، ایجاد و ساختن، یک الگوی اسلامی اعتدال را نیز در خانواده پیاده کنند.

این روانشناس همچنین تاکید کرد: از طرف دیگر مسئولین نیز باید به فکر یافتن جایگزین عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های ترند شده‌ی خارجی در داخل کشور متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی باشند و در بازار نظارت داشته باشند. از مسئولین انتظار می‌رود که بار روانشناختی که بر دوش والدین است را، کمتر کنند و باعث ناامیدی  قشر نوجوانان و کودکان نشوند.

با توجه به مباحث و موضوعات مطرح‌شده، بدون شک آشنایی نسل جدید مادران و کودکان با عروسک‌های بومی می‌تواند پلی میان گذشته و امروز باشد؛ پلی که نه تنها حس‌های نوستالژیک را زنده کند، بلکه گنجینه‌های فراموش‌شده‌ی فرهنگ غنی و اصیل ایرانی را دوباره به زندگی بازگرداند و نسل جدید را با فرهنگ و اصالت ایرانی آشنا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha