پرویز خوشکلام خسروشاهی در سفر به استان کرمانشاه، در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت صنعت بیمه در کشور، گفت: در حال حاضر از مجموع حق بیمههای پرداختی در کشور حدود ۳۰ درصد اجباری و مربوط به بیمه شخص ثالث بوده و ۷۰ درصد غیراجباری است.
وی ضریب نفوذ بیمه در کشور را نیز حدود ۲.۱ درصد و در دنیا هفت درصد اعلام کرد و افزود: معتقدم در مجموع وضعیت ضریب نفوذ بیمه در کشور آن طور که گفته میشود، بد نیست.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه را باید نسبت به درآمد سرانه مردم بررسی کرد، نه نسبت به سایر کشورهای دنیا، خاطرنشان کرد: نسبت به درآمد سرانه مردم، وضعیت نفوذ بیمه در کشور ما مطلوب است.
خوشکلام خسروشاهی با بیان اینکه وضعیت نفوذ بیمه در کشور ما نسبت به برخی کشورهای اطراف از جمله ترکیه با ضریب نفوذ بیمه ۱.۷ درصدی بهتر است، یادآور شد: حدود ۹۲ درصد کل حق بیمههای پرداختی در دنیا تنها متعلق به ۱۴ کشور است و از همین رو نمیتوان انتظار داشت ضریب نفوذ بیمه در کشور ما معادل کشورهای پیشرفته دنیا باشد.
مهمترین عامل عدم اقبال به بیمه، مسائل اقتصادی است
رئیس کل بیمه مرکزی درباره دلایل عدم اقبال مردم به بیمههای اختیاری نیز گفت: طبق نظرسنجیهای صورت گرفته، عامل اقتصادی اصلیترین دلیل است و مردم بلحاظ اقتصادی توان پرداخت حق بیمه را ندارند.
خوشکلام خسروشاهی تاکید کرد: در این مورد عامل فرهنگی سهم بسیار کمتری دارد، زیرا مردم میدانند بیمه لازم و ضروری بوده و چه مزایایی دارد، اما درآمد کافی برای پرداخت حق بیمه را ندارند. این شرایط باعث شده اکنون نزدیک به ۹۵ درصد منازل مسکونی کشور بیمه نداشته باشند.
فعالیت ۴۱ شرکت بیمه در کشور
رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه از تعدد شرکتهای بیمه فعال در کشور نیز یاد کرد و افزود: در حال حاضر ۴۱ شرکت بیمه در کشور فعال است.
وی با بیان اینکه برخی کارشناسان این تعداد شرکت بیمه را برای کشور زیاد میدانند، اظهار کرد: با توجه به درآمد سرانه کشور به نظر میرسد این تعداد کافی باشد، اما اگر ظرفیتهای واقعی بازار بیمه را در نظر بگیریم باز هم جای کار هست.
به گفته خوشکلام خسروشاهی، در حال حاضر حداقل ۵۰ درصدی ریسکهایی که در کشور با آن مواجهیم پوشش بیمه ندارند و شرکتهای بیمه میتوانند در زمینه پوشش این ریسکها پای کار بیایند.
وی هدف اصلی بیمه مرکزی را رضایت مردم از بیمهها و بیمه مرکزی دانست و گفت: این سیاست را با جدیت در استانها نیز دنبال میکنیم.
خوشکلام خسروشاهی یکی از راههای بررسی رضایت مردم و تبادل اطلاعات را حضور در استانها، بازدید از شرکتهای بیمهای مختلف و در مجموع حضور در کف بازار بیمه برای ارزیابی خدمات اعلام کرد و گفت: هدف ما از سفرهای استانی حل مشکلات بیمه است و این سفرها را ادامه خواهیم داد.
انتهای پیام
نظرات