• دوشنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1404012513189
  • خبرنگار : 71021

هخامنشی‌ها سنگ‌های غول‌آسا را چگونه جابه‌جا می‌کردند؟

هخامنشی‌ها سنگ‌های غول‌آسا را چگونه جابه‌جا می‌کردند؟

کشف سه معدن که به گمان باستان‌شناسان، محل تامین سنگ‌های کاخ داریوش بزرگ در شوش بوده، با توجه به فاصله ۱۵۰ کیلومتری این معادن آبدانان تا آن شهر باستانی، این پرسش را مطرح می‌کند که سنگ‌های عظیم‌الجثه که در کاخ‌ها و سازه‌های هخامنشی به کار رفته، ‌چگونه جابه‌جا می‌شد؟

به گزارش ایسنا، باستان‌شناسان جمعه گذشته (۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۴) از شناسایی سه معدن در دامنه کبیرکوه در زاگرس در منطقه آبادانان استان ایلام خبر دادند. تشخیص اولیه آنها بر این است که این معادن احتمالا محل تأمین سنگ‌های کاخ آپادانا در شهر باستانی شوش باشند.  

فاصله این معادن تا شوش، حدود ۱۵۰ کیلومترِ ناهموار است و این پرسش را مطرح می‌کند که حدود دو هزار سال پیش، این سنگ‌ها چگونه تا شوش منتقل شده‌اند؟ رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفته که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این سنگ‌ها متعلق به دوره هخامنشی هستند. برای ما به‌عنوان متولیان میراث فرهنگی، موضوع تا حدی اثبات شده، اما در باستان‌شناسی چیزی صد درصد نیست تا زمانی که کاوش‌های علمی انجام شود، بنابراین آزمایش‌ها و پژوهش‌ها در این باره درحال انجام است.

اما پژوهشگران در پاسارگاد و تخت جمشید (پارسه)، که پیش‌تر در نزدیکی آنها معادن سنگ هخامنشی‌ها شناسایی شده است، و همچنین در شهر باستانی شوش، شواهدی را یافته‌اند که نشان می‌دهد سنگ‌های چند تُنی که از دل کوه جدا شده‌اند، چگونه جابه‌جا می‌شدند.

محمد حسینی گورجی ـ کارشناس مرمت در محوطه میراث جهانی پاسارگاد ـ مستند به پژوهش‌هایی که روی سنگ نبشته‌ها انجام شده است، می‌گوید: هر بلوک سنگی که کوچک‌ بوده و ارابه تحمل وزن آن را داشته، از معدن تا پاسارگاد (محل ساخت سازه)، با همان ارابه حدود ۳۰ کیلومتر مسافت، جابه‌جا می‌شد.

هخامنشی‌ها سنگ‌های غول‌آسا را چگونه جابه‌جا می‌کردند؟
تل تخت، ارگ سلطنتی پایتخت کورش بزرگ، پاسارگاد
کورش برای ساخت دیواره تختگاه از ماهرترین معماران و سنگ‌تراشان سرزمین‌های تحت حکومت شاهنشاهی، یعنی هنرمندان سرزمین‌های لودیه و ایونی استفاده کرد.

این کارشناس مرمت درباره جابه‌جایی سنگ‌ها به سنگ‌های حجیم «تل تخت»، محل ارگ سلطنتی در پاسارگاد اشاره می‌کند که متشکل از سنگ‌های مکعبی بزرگ به ارتفاع ۱۵ متر، اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: برای جابه‌جا کردن بلوک‌های سنگین، نمونۀ «تل تخت» که بلوک‌های آن کم‌تر از یک متر ارتفاع و بیش از یک متر قطر و ۶ متر طول دارد، امکان استفاده از ارابه وجود ندارد. آنها روی زمین یکسری میله فولادی قرار می‌دادند و سنگ‌ها توسط تعدادی کارگر و حیوان روی آن لوله‌ها حرکت داده می‌شد. نقش برجسته‌ای از آشور که نزدیک به دوره هخامنشی است، نیز نشان می‌دهد که یک «لَمِسو» (نگهبانان سردر بسیاری از کاخ‌های مهم آشوری)، چطور جابه جا می‌شدند. «لمسو» ها که در دروازه ملل دیده می‌شود نقش‌های ترکیبی انسان و حیوان هستند که توسط تیمی حدودا ۶۰ تا ۷۰ نفره و چندین گاو نر جابه‌جا می‌شدند. چند لایه طناب در چند جای سنگ قرار گرفته است برای اینکه زوایای مختلف را کنترل کنند و هر طناب دست یک عده است و عده‌ای با دیلم از عقب سنگ را هل می‌دهند و گروهی هم فقط کارشان این است که آن میله‌ها را جابه‌جا کنند.

حسینی ادامه می‌دهد: اما ما می‌دانیم در کاوش‌های پارسه و شوش (آپادانا) قرقره کشف شده است، برای همین تصور اینکه هخامنشی‌ها جرثقیل را می‌شناختند، سخت نیست.   آنها می‌توانستند چند قرقره را باهم ترکیب کنند و نیروی هر فرد چندبرابر شود.

این کارشناس مرمت اضافه کرد: نقش برجسته از تاریخ باستان هم‌دوره با هخامنشی شناسایی شده است که می‌بینیم در آن زمان جرثقیل داشتند؛ چندین قرقره باهم ترکیب شده و طناب دور هر قرقره چرخیده و برای جابه‌جا کردن طناب دیگر لزوما از دست استفاده نمی‌شود. یک محور افقی دیده می‌شود که دو طرف آن دو چرخ بزرگ شبیه چرخ آسیاب قرار دارد و انسان‌ها داخل آن قرار دارند و پا می‌زنند. به نظر می‌رسد اگر ۱۰ فرد باهم پا بزنند و با دست هل بدهند و پنج قرقره ترکیب شده باشند، نزدیک به ۳۰ تُن بار را توانسته باشند جابه‌جا کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar

پای هخامنشی به آبدانان هم بازبوده یعنی هخامنشیان در آبدانان استان ایلام هم بوده اند حیرت انگیزه

avatar
دیروز ۱۷:۴۱

عمو برو تاریخو بخون ببین قلمرو هخامنشیان از کجا تا کجا بوده . مرد حسابی طبق گفته مورخان و دانشمندان و پژوهشگران هخامنشیان بزرگترین امپراطوری تاریخ هستن ‌از اسیا تا شمال افریقا و قسمتهائی از اروپا قلمرو ایرانیان بوده اونوقت شما میگی ایلام هم بودن !!

avatar
دیروز ۲۲:۴۲

خیلی جالببه امپراطوری هخامنشی و ابدانان چجوری پیدا کردن

avatar
دیروز ۱۷:۴۶

اثار هخامنشیان از اسیای میانه تا قفقاز و ترکیه و شمال افریقا هم کشف شده اونوقت یک دانشمند از بودن هخامنشیان در ابدانان بقول خودش حیرت زده شده

avatar
دیروز ۱۸:۵۰

میگه توسط قرقره، طناب و چوب جرثقیل می ساختند و سی تن سنگ بلند میکردند!!! آخه کدام چوب و کدام طناب میتوانند سی تن را تحمل کنند!! قطعا راه حلهای اسرارآمیزتر و خلاقانه تری داشتند.

avatar
دیروز ۲۱:۵۸

رومی ها هم همین کار رو کردن پس ممکن هست

avatar
امروز ۰۰:۱۶

اهرام‌ مصر که توی بیابون‌ هست و هیچ معدن سنگی نزدیکش‌ هم نبوده‌‌ عجیبه،پس بدونید یه امکاناتی داشتن

avatar
امروز ۰۸:۵۳

نگفت بلند میکردن گفت جابجا میکردن و تکونش میدادن و حرکتش میدادن

avatar
دیروز ۱۹:۵۷

درود برشما برادر اگر قرار باشه به طول 30کیلومتر با دیلم سنگ حمل کنند که باید برای هرسنگ یکی دوماه وقت بزارند نه برادر اونها از امکانات دیگری که خیلی پیشرفت تر ازین چیزها بوده برخوردار بودند چیزهای که مافکرش هم نمی‌توانیم بکنیم

avatar
امروز ۱۲:۵۸

درود بر شما منم با نظر شما موافقم....انگار اون زمان تکنیک ها و علمای داشتن که به مخیلات ما هم نمی گنجد

avatar
دیروز ۲۰:۰۱

ایران یه زمانی مهد تمدن وامپراطور بوده

avatar
دیروز ۲۳:۴۹

سلام این قضییه جابجایی سنگهای بزرگ استفاده ازطناب وبرده واهرم ولوله به ردبوده یا دست نامریی درکاربوده یا. علمی وجود داشته که بااستفاده ازموادی که چند سال اخیرپیدا شده بنام مفکات که سنگها راجابجا میکردند.

avatar
دیروز ۲۲:۱۲

جرثقیل داشتن

avatar
امروز ۰۸:۲۸

بنظر ‌اینجانب‌طبق‌ شواهد‌هردوره‌ای‌ اززمان‌مردم‌ کم‌کم‌پیشرفت‌ کرده‌اندو شایداز زمان‌ماهم‌ پیشرفته‌تربودن‌ وامکانات‌زیادتری‌داشته‌اند ویسری‌اتفاقات‌ مثل‌سیل‌زلزله‌و..باعث‌نابودی‌بشرشده‌ ومجددا‌ پیدایش‌ادم‌بعدی‌

avatar
دیروز ۲۲:۳۵

برا چی جابجا می کردند؟

avatar
امروز ۰۵:۱۲

برای ساخت پاسارگاد مطلب رو بخونی نوشته برای چی جابجا کردن

avatar
دیروز ۲۲:۴۳

وزن برخی سنگها حتی تا۶۰-۷۰ تن هست ، احتمالا وسایل پیشرفته ای داشتند که در مخیله ما نمیگنجد .

avatar
امروز ۰۸:۲۶

ازچسب‌سنگ‌استفاده‌میکردن

avatar
امروز ۰۰:۲۷

به نظر من این سنگها را برای روی هم گذاشتن خاک ریزی می کردن تا سنگ را جای خودش گذاشته شود هم با حیوانات و انسان کاری نیست که بدست انسان ساخته نشود دران زمان فکر ها. باز تر بوده

avatar
امروز ۰۰:۵۰

یه جوری میگه از رو میله آهنی با طناب کشیدن انگار 50 کیلو وزن داشته استاد گرامی 30 تن سنگ اونم با ارتفاع 15 متر اونم از راه کوه و تپه و جاهای ناهموار چجوری این معادله به ذهنت رسید

avatar
امروز ۰۱:۳۶

این سنگ یک سنگ نصفه تراش خورده هست که رضاپالانی در جهت چهره سازی از تاریخ ایران انجام داده و نه اصالت دارد و نه ارزش تاریخی ،میتونین بدین آزمایشگاه اگه اهل حقیقت هستید

avatar
امروز ۰۱:۳۸

سلام چیزی که من دیدم به نام مفکات ابری یا حتی سنگ مفکات هست که یه سنگ کوچک مفکات ابری می‌تونه مثلا یه سنگ یک تنی رو به صدکیلو کاهش بده بزنید سرچ کنید متوجه میشوید که با چه علمی اجسام بی وزن میکردن

avatar
امروز ۰۲:۲۶

چون معدن سنگ در کبیر کوه ایلام هست ونزدیک رودخانه بزرگ و باستانی سیمره هست مشگهای آب رو به تعداد بالا پر از هوا کرده وکشتی درست می کردن و چون آب از کنار شوش عبور می‌کنه سنگها رو بر آنها سوار کرده ودر کنار کاخ شوش از آنها پیاده کرده

avatar
امروز ۰۳:۳۵

ازپودرمفکات استفاده میکردن

avatar
امروز ۰۴:۴۴

چرا تخت جمشید بازسازی نمیشود

avatar
امروز ۱۰:۳۹

این قدر کارشناس داریم همشون ادعای کارشناسو در مییارن هیچ کسم سردرنمیاره -

avatar
امروز ۰۸:۱۳

همون طور که فراعنه مصر جابجا می کردند

avatar
امروز ۰۸:۲۰

هیچ تجهیزات برتر به روزتری نبود..... اونها با 3 عامل نیروی انسانی به تعداد خیلی زیاد،،،، صرف زمان خیلی زیاد،،،، و مهارت های متفاوت انسانهای زمان خود، باعث شدندکه امروزما شاهد این شاهکار های تاریخی باشیم

avatar
امروز ۰۹:۱۹

از ژاپن وامریکا جرثقیلای با تناژ بالا می‌آوردند کارشون عالی بود

avatar
امروز ۰۹:۲۴

با برده‌ها و اسیران جنگی.

avatar
امروز ۰۹:۴۷

فیلمش هست خب با جرثقیل انگلیسی ها

avatar
امروز ۰۹:۵۱

اون موقع فولاد کشف نشده بود فکر کنم

avatar
امروز ۱۰:۳۵

در مورد جابه کردن سنگهای بزرگ به نظر من با جرثقیل یا لودر های بزرگ که مثل لیفتراک شاخک دارند بار میزدند روی تریلی و به محل مورد نظر میبردند و اونجا هم با چرثقیل ۲۰۰ تنی در محل مورد نظر کار میگزاشتند . و باید شهر داریها چندین آثار باستانی بسازند .

avatar
امروز ۱۰:۳۸

مقوله های سرگرمی و سرگرم کردن ذهن ها به گذشته و آینده و از حال و روز اکنون بی خبر شدن خیلی پیچیده است و درحد فکر ۹۹ درصد از مردم نیست

avatar
امروز ۱۲:۰۰

واقعا هنر نزد اونها بوده وبا پیشرفت تکنولوژی وعلم امروز ازنظر سازه مقاوم وساخت وساز ودوام سازه جامعه فعلی هیچ خلاقیتی نداشته مثلا سی وسه پل اصفهان طوری ساخته شده که تاآب درحال گذراست محکم ومقاومت بیشتری داره وهروقت آب قطع بشه دیواره هاترک برداشته

avatar
امروز ۱۳:۳۴

باعرض سلام. شاید اصلا احتیاجی به این چیزها نبوده که شما میگید شایدمثل ساخت خشت خودمون استفاده میکردن انها ساروج داشتند به اون محکمی شاید هم درخاک موادی میریختن که مثل سنگ سخت میشده

avatar
امروز ۱۳:۲۰

بنازم پدران و برادران ایرانی با آن پشتکار ، هوش و قدرتشان

avatar
امروز ۱۴:۰۸

بنظرمن جعبه ای داشتند که خاک رابا یه موادی ترکیب میکردن ودرجعبه میریختند ومیزاشتن خشک بشه که تبدیل به سنگ بشه مثل ساخت خشت خودمون.

avatar
امروز ۱۴:۳۷

خیلی هم سخت نبوده. اول..رمپ..خاکی درست میکردن؛وبعدازآنکه سنگ درجای خودقرارمیگرفته؛خاک را تخلیه میکردند.

avatar
امروز ۱۴:۴۱

من فکر میکنم سنگها جابجا نمیشده سنگهارو با ترکیت موادبا خاک میساختن/