محمدحسن محمدی، امروز دوشنبه ۲۵ فروردین در نشست بین بخشی پویش ملی نه به تصادف بر تداوم این حرکت ملی با مشارکت فراگیر ادارات، سازمانها و مردم تاکید کرد و افزود: تصادفات جادهای یکی از عوامل اصلی مرگومیر و صدمات جسمی و روانی در کشور است که سالانه هزینههای سنگینی بر نظام سلامت تحمیل میکند.
وی افزود: پویش نه به تصادف بهعنوان طرحی ملی با رویکردی آموزشی، فرهنگی و پیشگیرانه در حال اجراست و تمرکز آن بر تغییر نگرش جامعه نسبت به ایمنی جادهای، ارتقای آگاهی عمومی و اصلاح رفتارهای پرخطر رانندگی است.
دکتر محمدی در این نشست پیشنهاد کرد: همه ادارات در سربرگهای رسمی خود پیامهای این پویش را درج کنند و از ظرفیتهایی چون نماز جمعه، ائمه جماعات، چهرههای فرهنگی و آموزشی مانند معلمان و دانشآموزان برای فرهنگسازی استفاده شود.
وی تاکید کرد: نقش فرزندان در تذکر به والدین برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی میتواند بسیار اثرگذار باشد.
وی گفت: همچنین کمیتههایی برای بررسی علل هر تصادف منجر به فوت تشکیل شود تا مداخلات علمی و تخصصی صورت گیرد.
دکتر ابوالفضل احمدزاده، معاون حقوق عامه دادستانی استان، نیز ضمن قدردانی از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی زاهدان که موفق به دریافت جایزه از معاون اول رئیسجمهور در اجرای این پویش شده است، از تدوین راهکارهای عملی خبر داد و گفت: در قالب طرحی جدید، خودروهای حادثهآفرین گزارش شده توسط پلیس، تا شش ماه توقیف و برای رانندگان آنها پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.
وی افزود: برای کاهش واقعی تصادفات، باید بهصورت ریشهای آسیبشناسی شده و نقاط حادثهخیز اصلاح شوند.
دکتر علی عبدالرزاقنژاد، رئیس اورژانس پیشبیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، نیز با ارائه گزارشی از اقدامات صورتگرفته گفت: آمادهباش کامل اورژانسهای بینشهری، تجهیز پایگاهها، پاسخگویی سریع تیمهای عملیاتی و راهاندازی ایستگاههای سلامت از جمله اقدامات اجرایی در چارچوب این پویش بوده است.
وی ضمن تقدیر از نقش فعال روابط عمومی دانشگاه در فرهنگسازی و اقدامات خلاقانه اطلاعرسانی، افزود: سایر معاونتهای دانشگاه نیز با راهاندازی ایستگاه سلامت، نظارت بر معاینات رانندگان، حضور فعال در بیمارستانهای مرزی و مرکز تروما نقش بسزایی ایفا کردند.
دکتر عبدالرزاقنژاد با تأکید بر ضرورت ادغام پویش با برنامههای ملی بلندمدت، گفت: استمرار و اثربخشی این پویش نیازمند ارتقاء زیرساختهای جادهای، تقویت نظارت پلیس، نوسازی ناوگان حملونقل، پژوهش، آموزش مستمر و ایجاد حس مالکیت اجتماعی نسبت به ایمنی است.
انتهای پیام
نظرات