• چهارشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۴ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1404091207980
  • منبع : ریاست جمهوری

حاجی‌میرزایی در نشست اندیشکده دیده‌بانی و اعتلای نظام آموزشی:

به آموزش و پرورشی نیاز داریم که توانایی حل مسئله داشته باشد

به آموزش و پرورشی نیاز داریم که توانایی حل مسئله داشته باشد

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه به نظر می‌رسد در نظام مدیریتی با مشکلی جدی مواجهیم و آن، ناتوانی در نگاه کلان به مسائل است، گفت: آموزش و پرورش باید در بستر بزرگتری دیده شود؛ ما به آموزش و پرورشی نیاز داریم که توانایی حل مسئله داشته باشد و بخشی از آلام جامعه را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، محسن حاجی‌میرزایی با حضور در سومین نشست سالانه اندیشکده «دیده‌بانی و اعتلای نظام آموزشی» (دانا) که در محل موسسه اطلاعات برگزار شد، به تبیین دیدگاه‌های خود و مسعود پزشکیان در خصوص مسائل بنیادین آموزش و پرورش کشور پرداخت.

رئیس دفتر رئیس جمهور با ابراز خرسندی از برگزاری این گردهمایی، با اشاره به توجه ویژه رئیس جمهور به ارتقای کیفی و برقراری عدالت در نظام آموزش و پرورش، اظهار داشت: اکنون که این توجه و تمرکز وجود دارد، دستگاه تعلیم و تربیت باید دارای ایده و ظرفیت لازم برای بهره‌برداری از این فرصت باشد.

حاجی‌میرزایی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از اندیشه‌های نو در بهبود عملکرد نظام آموزشی و تحقق اهداف دولت وفاق در این زمینه، تصریح کرد: راه‌حل‌ها برای تغییر شرایط آموزش و پرورش نمی‌تواند منحصر به درون وزارتخانه باشد. باید آغوش را برای استقبال از ایده‌های جدید گشود، به آنها فرصت و مجال داد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اعلام آمادگی برای استفاده از تمامی ظرفیت‌های فکری و اجرایی در راستای تحول نظام آموزشی، خاطرنشان کرد: مجموعه دولت وفاق آماده است تا از مشارکت صاحب‌نظران در حوزه‌های تولید، مدیریت، اجرا و ارزش‌یابی راه‌حل‌ها در حوزه تحول کیفی آموزش و پرورش بهره ببرد.

حاجی‌میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود به یک چالش ساختاری اشاره و در توضیح آن بیان کرد: به نظر می‌رسد ما در نظام مدیریتی با مشکلی جدی مواجهیم و آن، ناتوانی در نگاه کلان به مسائل است. آموزش و پرورش باید در بستر بزرگتری دیده شود. ما به آموزش و پرورشی نیاز داریم که توانایی حل مسئله داشته باشد و بخشی از آلام جامعه را کاهش دهد؛ به عبارت دیگر تمرکز باید معطوف به فایده‌مندی و اثربخشی باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: در این زمینه باید به این سه سوال پاسخ دقیق بدهیم که قرار است در پایان دوره آموزشی چه ارزش، قابلیت و توانمندی ایجاد شود؛ این به شکل مشخص و عینی باید قابل اندازه‌گیری و سنجش باشد، دوم اینکه چگونه می‌خواهیم این قابلیت را ایجاد کنیم و سوم چطور مطمئن شویم که این قابلیت ایجاد شده است.

حاجی میرزایی در پایان، اولویت‌های رئیس جمهور در این حوزه را برشمرد و گفت: اولویت نخست، رفع مشکلات زیرساخت‌ها و فضاهای آموزشی است. در این مسیر اولویت اصلی اما، تربیت دانش‌آموزانی است که از توانایی تفکر، حل مسئله، برقراری ارتباط مؤثر و داشتن اندیشه‌ای منسجم برخوردار باشند. ما حق نداریم از دانش‌آموزان امروز چشم‌پوشی کنیم؛ راهبرد کلان، ایجاد حرکت و جوشش از درون شبکه آموزش و پرورش و فعال‌سازی مشارکت محلی به کمک والدین است.

در ابتدای این نشست مهرمحمدی مسئول اندیشکده دانا گزارشی از اقدامات، چالش‌ها، فعالیت‌ها و مطالبات اعضای اندیشکده ارائه کرد.

نشست‌های اندیشکده «دانا» با هدف گفت‌وگوی راهبردی درباره مسائل اساسی آموزش و پرورش ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha