به گزارش ایسنا، محسن حاجیمیرزایی با حضور در سومین نشست سالانه اندیشکده «دیدهبانی و اعتلای نظام آموزشی» (دانا) که در محل موسسه اطلاعات برگزار شد، به تبیین دیدگاههای خود و مسعود پزشکیان در خصوص مسائل بنیادین آموزش و پرورش کشور پرداخت.
رئیس دفتر رئیس جمهور با ابراز خرسندی از برگزاری این گردهمایی، با اشاره به توجه ویژه رئیس جمهور به ارتقای کیفی و برقراری عدالت در نظام آموزش و پرورش، اظهار داشت: اکنون که این توجه و تمرکز وجود دارد، دستگاه تعلیم و تربیت باید دارای ایده و ظرفیت لازم برای بهرهبرداری از این فرصت باشد.
حاجیمیرزایی با اشاره به ضرورت بهرهگیری از اندیشههای نو در بهبود عملکرد نظام آموزشی و تحقق اهداف دولت وفاق در این زمینه، تصریح کرد: راهحلها برای تغییر شرایط آموزش و پرورش نمیتواند منحصر به درون وزارتخانه باشد. باید آغوش را برای استقبال از ایدههای جدید گشود، به آنها فرصت و مجال داد.
رئیس دفتر رئیس جمهور با اعلام آمادگی برای استفاده از تمامی ظرفیتهای فکری و اجرایی در راستای تحول نظام آموزشی، خاطرنشان کرد: مجموعه دولت وفاق آماده است تا از مشارکت صاحبنظران در حوزههای تولید، مدیریت، اجرا و ارزشیابی راهحلها در حوزه تحول کیفی آموزش و پرورش بهره ببرد.
حاجیمیرزایی در بخش دیگری از سخنان خود به یک چالش ساختاری اشاره و در توضیح آن بیان کرد: به نظر میرسد ما در نظام مدیریتی با مشکلی جدی مواجهیم و آن، ناتوانی در نگاه کلان به مسائل است. آموزش و پرورش باید در بستر بزرگتری دیده شود. ما به آموزش و پرورشی نیاز داریم که توانایی حل مسئله داشته باشد و بخشی از آلام جامعه را کاهش دهد؛ به عبارت دیگر تمرکز باید معطوف به فایدهمندی و اثربخشی باشد.
رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: در این زمینه باید به این سه سوال پاسخ دقیق بدهیم که قرار است در پایان دوره آموزشی چه ارزش، قابلیت و توانمندی ایجاد شود؛ این به شکل مشخص و عینی باید قابل اندازهگیری و سنجش باشد، دوم اینکه چگونه میخواهیم این قابلیت را ایجاد کنیم و سوم چطور مطمئن شویم که این قابلیت ایجاد شده است.
حاجی میرزایی در پایان، اولویتهای رئیس جمهور در این حوزه را برشمرد و گفت: اولویت نخست، رفع مشکلات زیرساختها و فضاهای آموزشی است. در این مسیر اولویت اصلی اما، تربیت دانشآموزانی است که از توانایی تفکر، حل مسئله، برقراری ارتباط مؤثر و داشتن اندیشهای منسجم برخوردار باشند. ما حق نداریم از دانشآموزان امروز چشمپوشی کنیم؛ راهبرد کلان، ایجاد حرکت و جوشش از درون شبکه آموزش و پرورش و فعالسازی مشارکت محلی به کمک والدین است.
در ابتدای این نشست مهرمحمدی مسئول اندیشکده دانا گزارشی از اقدامات، چالشها، فعالیتها و مطالبات اعضای اندیشکده ارائه کرد.
نشستهای اندیشکده «دانا» با هدف گفتوگوی راهبردی درباره مسائل اساسی آموزش و پرورش ایران برگزار میشود.
انتهای پیام


نظرات