• سه‌شنبه / ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1404012613974
  • خبرنگار : 50023

رئیس کمیسیون آموزش مجلس:

خروجی آموزش عالی باید مهارت‌محور و کارآفرین باشد

خروجی آموزش عالی باید مهارت‌محور و کارآفرین باشد

ایسنا/البرز رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاهی که دانشجو تحویل بازار می‌دهد اما بازار کاری برایش وجود ندارد، به جای تولید علم، تولیدکننده بیکاری است. خروجی آموزش عالی باید مهارت‌محور و کارآفرین باشد، نه صرفاً مدرک‌محور.

به گزارش ایسنا، علیرضا منادی‌سفیدان روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین ماه در اجلاس مدیران ستادی، استانی و روسای مراکز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ی کشور که در مرکز تربیت مربی فنی و حرفه‌ای کرج برگزار شد، با تأکید بر نقش محوری مهارت‌آموزی در توسعه اقتصادی کشور، مهارت و آموزش فنی‌وحرفه‌ای را یکی از ستون‌های بنیادین رشد بهره‌وری در ایران دانست و گفت: هیچ سرمایه‌گذاری پایداری بدون نیروی انسانی ماهر امکان‌پذیر نیست؛ پول سرمایه است، اما انسان توانمند، سرمایه‌ای ماندگارتر است.

وی با بیان اینکه امروز اینجا جمع شده‌ایم تا مسیر تقویت مهارت در سطح ملی را هموارتر کنیم، افزود: یکی از اقدامات مهم برای تحقق این هدف تصویب اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بود. همچنین در کنار این تحول، سه منبع درآمد پایدار برای سازمان در نظر گرفتیم؛ از جمله سهمی از درآمد حاصل از مبارزه با قاچاق کالا، درصدی از حق بیمه کارگران از سوی کارفرمایان و سهمی از پروژه‌های عمرانی ملی برای آموزش نیروهای ماهر.

منادی‌سفیدان با اشاره به ظرفیت‌های مغفول‌مانده در تأمین منابع مالی پایدار برای مهارت‌آموزی، گفت: برآورد ما این است که با در نظر گرفتن تنها یک‌هزارم از حق بیمه بیش از ۱۰ میلیون کارگر کشور، سالانه می‌توان تا حدود دو همت برای این سازمان منابع ایجاد کرد. عددی که می‌تواند ساختار آموزشی و مهارتی کشور را متحول کند.

وی توضیح داد: از محل قاچاق کالا نیز دو درصد از هر پرونده باید به سازمان فنی‌وحرفه‌ای برسد. همچنین در پروژه‌های عمرانی، قانون‌گذار تعیین کرده که بخشی از بودجه تملک دارایی باید صرف آموزش نیروهای ماهر آن پروژه‌ها شود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس همچنین بر لزوم اجرای نظام رتبه‌بندی برای مربیان سازمان فنی‌وحرفه‌ای تأکید کرد و گفت: وقتی رتبه‌بندی برای یک میلیون معلم آموزش‌وپرورش انجام شده، چطور برای چند هزار مربی زحمتکش فنی‌وحرفه‌ای هنوز اجرایی نشده است؟

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با انتقاد از عدم تطابق آموزش عالی با نیاز بازار کار گفت: دانشگاهی که دانشجو تحویل بازار می‌دهد اما بازار کاری برایش وجود ندارد، به جای تولید علم، تولیدکننده بیکاری است. خروجی آموزش عالی باید مهارت‌محور و کارآفرین باشد، نه صرفاً مدرک‌محور.

وی بر ضرورت ایجاد زنجیره آموزش در کنار زنجیره تولید اشاره کرد و گفت: در اقتصاد صنعتی، مواد اولیه وارد کارخانه و پردازش می‌شود و محصول نهایی خارج می‌شود. آموزش هم باید همین‌طور باشد. از ابتدایی‌ترین سطح تا مهارت تخصصی، باید یک زنجیره تأمین دانشی شکل گیرد. این همان چیزی است که ما در قالب نظام جامع آموزش مهارتی به دنبال آن هستیم.

وی در پایان با اشاره به لزوم اصلاح سازوکارهای حمایتی دولت از مهارت‌آموزی افزود: زمان آن رسیده که بودجه به بازدهی گره بخورد. اگر سازمان فنی‌وحرفه‌ای توانسته سهمی در افزایش بهره‌وری کشور داشته باشد، باید بخشی از سود این بهره‌وری به خود مجموعه برگردد. این عدالت آموزشی و اقتصادی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha