محمدرضا عراقچیان در نشست «همدان مقصد گردشگری» که توسط کانون گردشگری سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی همدان برگزار شد، اظهار کرد: همدان شهری با قدمت، تاریخ و سابقه مدنیت و شهرنشینی بوده و اکنون به این سوال رسیدهایم که آیا همدان مقصد گردشگری است یا معبر است؟ این امر بستگی به تصمیم مدیران دارد، اگر مدیران تصمیم بگیرند مقصد باشد میتواند مقصد باشد و اگر تصمیم بگیرند که هیچ کاری نکنند میتواند همدان معبر باشد و گردشگران تنها از آن عبور داشته باشند.
وی با بیان اینکه برای اینکه گردشگری در جامعه جا بیفتد باید در ذهن همه ما ملکه شود، ادامه داد: نخستین و سادهترین کار در توسعه گردشگری این بوده که مدیران و همه ما باید آموزش گردشگری ببینیم، آموزش در حوزههای صنعت گردشگری و بسیاری از رشتهها آکادمیک نبوده و بلکه تجربی است.
وی تصریح کرد: گردشگری دارای یک مبانی بوده که در کتابها وجود دارد و مبانی دیگری نیز متناسب با فرهنگ، جامعه شناسی، روانشناسی، هنر، تاریخ تمدن تعریف میشود.
عراقچیان با تاکید بر اینکه مدیران ما در حوزه گردشگری باید انتقال تجربه و مدیریت دانش کنند، گفت: یک مدیر از بالادست باید اعتقاد به گردشگری داشته باشد و برای اینکه این مشکل را حل کنیم باید یک موضوع اعتقادی را حل کرده باشیم.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اولین مطلب که در کشورمان ایران باید حل کنیم این بوده که آیا گردشگری جزیی از دیانت و ملیگرایی جزیی از دیانت هست یا نیست ؟چرا که این موارد مشکل فرهنگی ما بوده و هرکس که مدیر میراث فرهنگی باشد باید در جامعه دینی این موضوع را حل کند.
پش از ثبت جهانی هگمتانه شورای راهبردی استان تشکیل نشد
وی اظهار کرد: متاسفانه پس از ثبت جهانی هگمتانه شورای راهبردی استان دیگر تشکیل نشده درحالیکه یکی از اولویتهای استان باید برگزاری این شورا باشد.
این فعال حوزه گردشگری با اشاره به مشکلات مختلف در حوزه گردشگری در بحث افکار عمومی و مردم، تصریح کرد: اگر سیاستگذار درست فکر کند میتواند برای حوزه افکار عمومی هم فکر داشته باشد و این شورای راهبری در این امر از اهمیت ویژهای برخوردار خواهد بود.
عراقچیان با بیان اینکه سمنوی همدان میتواند برند شود، خاطرنشان کرد: در این رابطه در حوزه برندینگ یک سیاستگذاری به نام میراث نیاز داریم که آن را به بخش خصوصی اختصاص بدهیم.
وی با اشاره به ضعیف بودن بخش خصوصی در حوزه گردشگری از جمله تورگردانها، دفاتر آژانسهای مسافرتی در همدان، افزود: در بحث گردشگری برخی از موارد را با خلاقیت میتوان به برند تبدیل کرد.
نقش برندسازی در رونق گردشگری در همدان
وی با بیان اینکه برند را باید بسازیم و باید به فکر برندسازی برای رونق گردشگری استان همدان باشیم، ادامه داد: امروزه اسب سواری شاید چندان جذابیتی برای گردشگران نداشته باشد اما میتوان برای رونق مقصد گردشگری شدن استان همدان و جذب گردشگر دو چندان برای غارعلیصدر، این تفریح را در اطراف دشت علیصدر برندسازی کرد.
وی با اشاره به اینکه اکنون دیزی، برند لالجین شده است، تصریح کرد: ملایر در حال برندسازی برای شهرستان خود بوده و به خوبی در این مسیر در حال حرکت است.
عراقچیان با بیان اینکه مسئولان همدان باید به فکر برندسازی باشند، اظهار کرد: چرا باید وقتی میخواهیم منوی ۲۰ نوع آبگوشت را نگاه و یکی از آن را انتخاب کنیم باید به فلان رستوران تهران برویم چرا نباید این چنین منوها و لیستهای غذایی در رستورانهای همدان وجود داشته باشد؟ این موارد نمونههایی از همه مشکلات و آسیبهایی بوده که در حوزه گردشگری ما وجود دارد که باید نسبت به رفع این مشکلات در امر گردشگری توجه ویژه شود.
این فعال گردشگری با انتقاد از اینکه چرا باید در جلسات مختلف ما از آبمیوه و تولیدات شهرهای دیگر استفاده شود، گفت: در همین رابطه با یک کار فرهنگی میتوان ادارات مختلف سطح استان را مجاب کرد که از سوغاتیهای استان استفاده شود ضمن اینکه بنده این حرکت را آغاز کردهام.
در همدان مدیر مستقل نداریم
وی با تأکید براینکه در همدان مدیر مستقل نداریم، گفت: باید برای مقصد گردشگری شدن استان همدان همه مدیران استان در حوزههای مختلف مستقل شوند و دارای سیاستگذاری باشند و بعد از سیاستگذاری، بخش خصوصی فورا وارد عملیات اجرایی شود و نباید میراث فرهنگی در این بخش ورود پیدا کند.
عراقچیان با بیان اینکه بعد از آنکه میراث فرهنگی به سازمان تبدیل شد سازمانهای دیگری مثل گردشگری و صنایع دستی را نیز به نام این سازمان چسباندند و اضافه کردند، تصریح کرد: میراث فرهنگی از جمله سازمانهایی بوده که با نگاهی به تاریخچه آن خواهیم دید که در رأس و بدنه این مجموعه افراد مختلفی با نگاه و نگرشهای مختلفی مشغول به فعالیت بوده و یا هستند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی نیز در تاریخچه رأس این سازمان اعتقاد به اقتصاد از طریق میراث داشتند و برخی دیگر نگاه متفاوت دیگری را دارا بودند، خاطرنشان کرد: در همین رابطه طی یک پروژه تحقیقی که با نام « نگاه محققین و مستشرقین و ایرانیها به میراث فرهنگی» داشتم، ۱۸ نگاه و نگرشهای مختلف از جمله نگاه اقتصادی، نگاه موزه، تجربهگرا را در این رابطه پیدا کردم که با مطالعه ۱۰۰ تا ۱۲۰ کتاب فارسی و انگلیسی و خلاصهنویسی آن به این نتیجه رسیده بودم البته بدون اینکه خلاصهنویسی این کتابها را دستکاری و یا اظهارنظر شخصی کرده باشم.
وی بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی یک سازمان تشکیل شده از شخصیت و آدمهایی با تفکرات مختلف بوده که یکی از صنایع دستی و دیگری از وزارت صنعت و معدن و یکی دیگر از سازمان دیگر آمده و هر یک با یک نگاه تکنولوژی و تکنولوژی گرایی مختلف هستند.
ایجاد کاربریهای بهروز برای آثار باستانی
عراقچیان ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی زمانی در گذشته سازمان حفاظت آثار باستانی بوده و در آن دوره به آثار باستانی تنها نگاه حفاظتی و حفاظت آثار باستانی وجود داشته، در حالیکه اکنون نگاههای اجتماعی جدید در رابطه با حفظ آثار باستانی وجود دارد.
این فعال گردشگری تصریح کرد: در نگاههای اجتماعی جدید در رابطه با حفظ آثار باستانی اعتقاد بر این است که اگر آثار باستانی را دست نزنیم و مرمت نکنیم و تنها از آن حفاظت کنیم این امر موجب مرگ آثار باستانی خواهد بود.
عراقچیان با اشاره به اینکه از منظر اجتماعی جدید باید به آثار باستانی بها داده و برای آن کاربری بهروز بگذاریم، افزود: اگر دوران ۲۰ ساله اخیر میراث فرهنگی را نگاهی بیندازیم خواهیم دید که میراث فرهنگی یکی از سیاسیترین وزارتخانههای ما بوده است.
وی بیان کرد: با چنین شرایطی در میراث فرهنگی با نگاهها و تفکرات و دیدگاههای مختلف، در رابطه با این که گردشگری چه تعریف شود، طبیعی خواهد بود که یک تعریف درستی از این وزارتخانه نمیتوان ارائه داد.
انتهای پیام
نظرات