• دوشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404020100312
  • خبرنگار : 50663

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد:

مدرک دانشگاهی، دیگر تضمین شغل نیست

مدرک دانشگاهی، دیگر تضمین شغل نیست

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه مدرک دانشگاهی، دیگر تضمین شغل نیست، گفت: زمانی ادعا داشتند تحصیل سبب اشتغال می‌شود اما اکنون نمی‌توان با قاطعیت این حرف را گفت.

حسین کارشکی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با کارکرد حوزه‌های مختلف دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: قدیمی‌ترین کارکرد دانشگاه، آموزشی بوده که دانشجو سرکلاس خود برود و به تحصیل بپردازد؛ سپس کارکرد پژوهشی برجسته شد و انتظار برون‌داد پژوهشی، آموزشی و پرورش متخصصین از دانشگاه وجود داشت. با روی کار آمدن دانشگاه‌های نسل سوم، مبحث کارآفرینی مطرح شد و در نسل چهارم نیازهای جامعه برجسته شد.

وی با بیان اینکه دانشگاهی کارآمد است که بتواند نیازهای جامعه را برطرف کند، خاطرنشان کرد: دانشگاه اگر بخواهد کارکرد خود، یعنی رفع نیازهای جامعه را به خوبی انجام دهد، غیر از پرورش متخصص، پرورش شهروند مفید، کسی که بتواند تعامل خوبی با دیگران داشته باشد و تسهیل‌گر روابط اجتماعی شود را نیز باید در دستورکار خود قرار دهد.

 سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: اگر دانشگاه بتواند به توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی دانش‌آموختگان خود کمک کند، هم در داخل دانشگاه راحت‌تر کارکرد خود را انجام می‌دهد و هم برون‌دادهای خوبی را در پیش خواهد داشت؛ به این منظور که دانش‌آموختگان پس از فارغ‌التحصیلی بهتر کارهای خود را انجام خواهند داد.

دانشگاه موفق، زمینه‌ساز غنای فرهنگی جامعه

کارشکی با بیان اینکه ما نیازمند به دانش‌آموختگانی هستیم که به غنی‌سازی فرهنگ جامعه بتوانند کمک کنند، بیان کرد: اگر دانش‌آموختگان با فرهنگ جامعه ما تضاد داشته باشند، نمی‌توانند کارایی خوب خود را داشته باشند و از طرفی به این صورت نمی‌توانند به غنای فرهنگ کمک کنند؛ اگر دانشگاه بتواند زمینه جامعه‌پذیری و ارتباطات اجتماعی را در دانشگاه فراهم کند و دانشجو با فرهنگ جامعه خود آشنا شود ما با دانش‌آموخته‌ای روبه‌رو خواهیم بود که بهتر می‌تواند نیاز جامعه خود را تامین کند.

دانشگاه باید مسیری برای پرورش شهروندان توانمند و امیدآفرین باشد

وی در رابطه با معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی بیان کرد: در دانشگاه معاونتی به نام فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی داریم که در همین حوزه سه معاونت قرار دارد. طراحان این عنوان تاکید داشتند که قسمت فرهنگی آن برجسته باشد سپس اجتماعی و بعد دانشجویی. 

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه معاونت دانشجویی شامل تغذیه، بیمه، خوابگاه و موضوعات رفاهی است، تصریح کرد: اگر توجه کنید بیشترین تاکید دانشگاه و مشکلات آن در همین حوزه است اما تاکید بر این است که جنبه فرهنگی باید برجسته باشد. ما معاونتی در گذشته داشتیم که اکنون در حوزه دانشجویی ادغام شده و یکی از جدی‌ترین معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی است که هدف آن توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی دانشجویان است.

کارشکی با بیان اینکه تربیت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان تنها برعهده معاونت نیست و هر استاد و تشکلی در دانشگاه می‌تواند به این موضوع کمک کند، بیان کرد: زمانی که فردی کنکور می‌دهد، شواهد مربوط به آموزشی سبب قبولی فرد در دانشگاهی می‌شود؛ اما وقتی به دانشگاه می‌آید فقط موضوع آموزشی نیست بلکه موضوعات فرهنگی و اجتماعی گسترده‌ای وجود دارد که شاید این جنبه‌ها در موقعیت و موفقیت شغلی آینده فرد بسیار موثر است.

وی با اشاره به اینکه آموزش رسمی در سرکلاس انجام می‌پذیرد، بیان کرد: در حاشیه آموزش رسمی، آموزش‌های زیاد دیگری صورت می‌پذیرد که به آن آموزش غیررسمی می‌گویند، بخش ما فعالیت‌های غیررسمی را به صورت نظام‌مند انجام می‌دهد. در قدیم به این فعالیت‌ها فوق برنامه می‌گفتند اما این نگاه مناسبی نیست بلکه باید این برنامه‌ها اصلی باشد.

دانشگاه باید مسیری برای پرورش شهروندان توانمند و امیدآفرین باشد

فعالیت‌های غیررسمی، آموزش‌های اصلی نسل امروز

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: اکنون در فعالیت‌های داوطلبانه ما، فعالیت‌هایی اعم از هلال احمر، تئاتر، موسیقی، تشکل‌های اسلامی و غیره وجود دارد که موقعیت خوبی برای توانمندسازی دانشجویان است. این فعالیت‌ها زمینه تشکل‌هایی را فراهم می‌کند که آینده در جامعه جریان‌ساز هستند. نقش دانشگاه در جریانات جامعه برجسته است به خصوص آن دسته از جریان‌هایی که در کلاس درس وجود ندارد. 

کارشکی با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه دانشجویان آینده، اشتغال، مسائل شخصی و غیره است، بیان کرد: ما در حال انجام دو پایش سلامت روان و فضای فرهنگی-اجتماعی هستیم؛ در پایش سلامت روان مباحثی مانند اختلالات روانشناختی را مورد بررسی قرار می‌دهیم، پایش فضای فرهنگی به هنجارها و افکار می‌پردازد. در مسائل روانشناختی آمار روبه‌رو رشدی از اختلالات روانشناختی در دانشجویان داریم که برای رفع آن نیازمند به برنامه متنوع در جامعه، وزارت علوم و دانشگاه است.

وی ادامه داد: آمار خودکشی معمولا به واحد ۱۰۰ هزار بیان می‌شود و در جامعه ایرانی در ۲ ،۳ سال پیش حدود ۴ در ۱۰۰ هزار بوده است، اما این روند اکنون به ۷ در ۱۰۰ هزار افزایش پیدا کرده است که در جامعه دانشگاهی نیز به همین صورت است. در بحث امید نیز پایش‌هایی انجام شده و شواهدی بر کاهش امید وجود دارد، نسبت به گذشته تغییراتی صورت گرفته که تدابیر و برنامه‌هایی در حال انجام است. در گذشته بدست آوردن برخی مشاغل آرزوی افراد بود اما اکنون همان شغل‌ها را دانشجویان ما نمی‌خواهند، جست‌وجو کردن آرزو در کشور اندکی نگران‌کننده است.

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در رابطه با کارکرد دانشگاه در کاهش ناامیدی بین جوانان گفت: شما در گذشته دیپلم می‌گرفتید و پیش از دریافت دیپلم، فضای کاری مشخصی داشتید؛ در چند سال گذشته با گرفتن لیسانس این اتفاق رقم خورد و اکنون به دوره‌های بالاتر منتقل شده است. زمانی فارغ‌التحصیل بیکار دانش‌آموخته دکتری نداشتیم اما اکنون وجود دارد.

کارشکی ادامه داد: زمانی ادعا داشتند تحصیل سبب اشتغال می‌شود اما اکنون نمی‌توان با قاطعیت این حرف را گفت. در حوزه روانشناسی تربیتی، مبحثی به نام هوش موفق داریم که عناصر آن سه مورد است، ابتدا هوش تحلیلی که سبب می‌شود به لحاظ شناختی رشد کنیم اما این به تنهایی برای موفقیت کافی نیست، زیرا خلاقیت ندارند خود را با مسائل جدید سازگار کند.

وی با بیان اینکه خلاقیت به همراه هوش تحلیلی عامل موفقیت نیست، ادامه داد: هوش دیگری به نام عملی یا خیابانی نیز باید وجود داشته باشد تا بتوانیم آنچه فراگرفته را در عمل انجام دهیم. برای موفقیت اگر دو هوش قبلی متوسط باشد ایرادی ندارد اما هوش عملی اگر قوی باشد، موفق خواهند شد. برای موفقیت به خلاقیت، هوش تحلیلی و عملی نیاز است که با این تحلیل نقش برنامه‌های فوق برنامه و داوطلبانه در این زمینه برجسته می‌شود که با تشکیل کارگروه‌ها و تشکل‌ها زمینه موفقیت آینده آن‌ها را تضمین می‌کند.

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه بخشی از ناامیدی‌ها نشأت گرفته از مسائل جامعه است، بیان کرد: نقش‌های دانشجو و اساتید ما عوض شده است. در گذشته شاید استادی بود که مطالبی را سرکلاس بیان می‌کرد ولی اکنون کارکرد اساتید با گذشته متفاوت است و اگر استاد نتواند خود را با انتظارات جدید همراه کند، دچار مشکل خواهد شد، حتی گاهی استاد از دانشجو مطلبی می‌آموزد. مدلی برای آموزش کارآمد است که همگی به یادگیری هم کمک کنیم.

کارشکی با بیان اینکه گاهی اوقات دانشجو از استاد جلوتر است، اظهار کرد: برخی اساتید خود را با انتظارات جدید هم‌گام کرده و روند مثبتی در زمینه آموزش طی شده است. حق دانشجویان بیش از این است و انتظارات درستی دارند.

وی افزود: یکی از قدیمی‌ترین مسائل صنفی دانشجویان، کیفیت غذا است؛ علی‌رغم اینکه استانداردهای زیادی در تهیه غذا سلف‌ها وجود دارد باز هم نارضایتی وجود دارد، زیرا ذائقه دانشجویان و عملکرد آشپزان ما متفاوت است و موضوع نسبی است اما به نظر روند رو به بهبود است.

وی با اشاره به افتتاح آفرینشگاه دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: آفرینشگاه به عنوان یک خلاقیت از قدیم مطرح بود و بعد حدود ۴ سال دوباره راه‌اندازی شد که علاوه بر دو غذا اصلی، هشت غذای متنوع دیگر به لیست افزوده شده است، این اقدام برای جنبه اقتصادی دانشگاه مفید بوده و تنوعی برای تغذیه دانشجویان به وجود آمده است. برنامه‌های دیگری برای افزایش کیفیت غذا در دستورکار قرار دارد که انشالله هرچه زودتر به نتیجه برسد.

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در رابطه به همکاری نهادهای مختلف در حوزه فرهنگی بیان کرد: دانشگاه در جامعه‌ای وجود دارد که این جامعه بسیار در فعل و انفعالات دانشگاه موثر است، در داخل دانشگاه نهادهای زیادی وجود دارد که بر کنش فرهنگی اثرگذار است مانند نهاد نمایندگی ولی فقیه دانشگاه، بسیج، جهاددانشگاهی و در کنار این‌ها انجمن‌هایی وجود دارد که ارتباطی با انجمن‌های بیرونی دارند؛ بنابراین در داخل دانشگاه کنشگران فرهنگی متعددی وجود دارند.

خودنظارتی، راه عبور از محدودیت‌های فرهنگی

کارشکی در پاسخ به این سوال که آیا برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه فشارهایی نیز وجود دارد؟ گفت: ریل‌گذاری‌هایی صورت گرفته که ما موظفیم  بر روی آن حرکت کنیم که گاهی مزاحمت‌هایی دارد و گاهی نیز حمایت‌هایی صورت می‌گیرد. امیدواریم به شکلی حرکت کنیم که خودنظارتی به وجود آید تا احساس محدودیت نکنیم.

وی ادامه داد: برخی از مشکلات نیز ممکن است از ناحیه مقرراتی باشد که توسط نهادها و یا سازمان‌های بالادستی وضع شده است و یا عدم آگاهی و اطلاع دانشجویان از این مقررات باشد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha