• سه‌شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1404020201420
  • خبرنگار : 50649

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری خبر داد

استفاده از معماری تاریخی در احداث ایستگاه‌های خط گردشگری مترو شیراز

استفاده از معماری تاریخی در احداث ایستگاه‌های خط گردشگری مترو شیراز
ایستگاه وکیل الرعایا

ایسنا/فارس رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به فاز دو خط دو مترو شیراز که دارای ایستگاه‌های حافظیه، کلبه سعدی، ارم است و به آن خط گردشگری مترو می‌گویند، اعلام کرد که در احداث این ایستگاه‌ها از معماری دوران مربوط به آنان استفاده خواهیم کرد.

علی کلانتری مزرعه نو امروز، دوم اردیبهشت در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه کاوش باستان‌شناسی ایستگاه شاهچراغ(ع) قطار شهری شیراز با بیان اینکه در بافت تاریخی هیچ تخریبی برای قطار شهری نداشتیم، گفت: نخستین کار ما در بافت تاریخی شیراز همین ایستگاه شاهچراغ(ع) است.

وی افزود: در پروژه ایستگاه حافظیه از عمق ۲۶ متری زمین شروع به حفاری کردیم که این کار را از زیر بوستان آزادی آغاز کردیم و برای دروازه‌های این خط هم قطعاً با میراث فرهنگی کار را جلو می‌بریم.

کلانتری مزرعه نو با بیان اینکه به دنبال توسعه شهر همراه با حفظ آثار تاریخی هستیم، گفت: در همین راستا بنا داریم در فاز دو خط دو قطار شهری شیراز که دارای ایستگاه‌های حافظیه، ارم و کلبه سعدی است از معماری متناسب با دوران تاریخی آن‌ها استفاده کنیم.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در ادامه سخنان خود به بیان توضیحاتی درباره ایستگاه شاهچراغ(ع) مترو پرداخت و گفت: برای احداث مترو حلقه گمشده‌ای در نوع ارتباط با میراث فرهنگی و پژوهشگاه آن داشتیم و مترو حافظیه بهانه‌ای شد تا بتوانیم این مسیر را پیدا کنیم و اکنون مسیرها طی و مشخص شده است که وقتی می‌خواهیم پروژه‌ای با این ابعاد شروع کنیم باید از کجا استعلام بگیریم.

وی بیان کرد: با توجه به حساسیتی که بر روی بافت تاریخی شیراز وجود دارد، بنا شده است که برای اقدامات عمرانی خود در این منطقه یک پیوست علمی از طریق مرجع مشخص داشته باشیم به همین منظور فارغ از اینکه پژوهشگاه میراث فرهنگی چه تیمی برای باستان‌شناسی و کاوش برای حفاری‌های ما انتخاب می‌کند، ما خودمان دانشگاه هنر شیراز را به عنوان مشاور در کنار خود انتخاب کردیم و سعی می‌کنیم به عنوان یک مرجع علمی از آن کمک گرفته و در فرایندها استفاده کنیم.

کلانتری مزرعه نو با بیان اینکه به صورت همزمان پیوست‌های فرهنگی پروژه‌های خود را ثبت می‌کنیم و این کار به موازات برای تمام خطوط مترو در دست احداث انجام می‌شود، گفت: خط دو مترو شیراز در عمق ۲۶ متری زمین طراحی شده است که اصولاً وجود لایه‌های تمدنی در این عمق شاید خیلی موضوعیت نداشته باشد.

وی با ذکر این نکته که برای احداث ایستگاه‌ها و دروازه‌ها در خط دو مترو از حضور باستان‌شناسان و کاوش‌های باستانی استفاده می‌کنیم، گفت: بعد از اینکه تیم باستان‌شناسی عملیات کاوش خود را در منطقه انجام دادند و میراث فرهنگی هم مجوز حفاری داد، ما حفاری ایستگاه مترو را آغاز می‌کنیم.

کلانتری مزرعه نو با بیان اینکه هر آثاری که در این کاوش‌ها کشف شود، نگه‌داری می‌شود، گفت: گاهی اوقات در اخبار مشاهده می‌کنیم که خبر از کشف سکه در کاوش‌های باستانی قطار شهری شیراز آمده است در صورتی که این سکه‌ها شاید مربوط به ۵۰ الی ۶۰ سال پیش است که هنوز هم در کلکسیون برخی از افراد وجود دارد اما در هر روی بنا داریم در کاوش‌های خود قبل از حفاری، اطلاع‌رسانی لازم را از طریق رسانه‌ها انجام دهیم.

وی در عین حال یادآور شد: اطلاع‌رسانی در این خصوص باید با مجوز میراث فرهنگی باشد که هفته گذشته نیز یک گروه از پژوهشگاه میراث فرهنگی در این زمینه اورد شیراز شدند و مجوز برگزاری این نشست و اطلاع‌رسانی از آنان گرفته شد.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در خصوص اعتبارات کاوش‌های باستان‌شناسی قبل از حفاری مترو هم گفت: اعتبارات به صورت پیوست و نفرروز مشخص است و هرچقدر اعتبار نیاز باشد برای آن پرداخت می‌کنیم و تا امروز هم قریب دو میلیارد تومان در این زمینه هزینه کرده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha