به گزارش ایسنا، رانندگی در جاده شوری که بیعلاقهها به رانندگی درکش نمیکنند، ساعتها به جاده نگاه میکنند و در کوه و کمر و بیابان تنها میرانند.
عشق به جادهها، عاشق بیدارماندنها، دنده جازدنها، همنشینی با جادهها، اما گاهی ناملایماتی میبینند و چیزی نمیگویند.
مشکلات زیادی دارند اما انگار به عشق جاده دم نمیزنند، امروز به بهانه روز حمل و نقل با یکی از رانندگان گفت و گویی انجام دادیم که با هم میخوانیم تا بیشتر با رانندگانی که دل به جادهها میزنند و تلخیها و شیرینیهای زیادی را چشیده آشنا شویم.
محمدعلی غلامی ارجنکی در گفتوگو با ایسنا در خصوص اهمیت شغل رانندگان حمل و نقل عمومی و سابقه فعالیت خود، گفت: بنده متولد ۱۳۵۳ هستم و در بخش رانندگان باری و کمپرسی فعالیت میکنم، فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کردهام و حدود ۲۰ سال در این حوزه فعالیت مستمر داشتهام.
این فعال حوزه حمل و نقل جادهای در چهارمحال و بختیاری افزود: بنده از ابتدای دهه ۹۰ مطالبهگری صنفی را آغاز کردم، در ابتدا تعاونی کامیونداران در شهرکرد را تاسیس و سپس در سال ۱۳۹۸ نیز توانستم انجمن صنفی رانندگان ناوگان کمپرسی و ماشینآلات سنگین راهسازی شهرکرد را تاسیس کنم و به مدت دو دوره با حداکثر آرا بهعنوان هیات رئیسه این انجمن صنفی انتخاب شدم.
وی در ادامه در خصوص بیمه رانندگان حمل و نقل باری و کمپرسی، توضیح داد: متاسفانه از سال ۱۳۹۷ هیچ کدام از رانندگان تازه وارد به این دوره، یارانه دولتی ۵۰ درصدی مربوط به بیمه حمل و نقل رانندگان را دریافت نکردهاند، تا قبل از این سال هر رانندهای که کارت هوشمند دریافت میکرد، مشمول تخفیف ۵۰ درصدی بیمه میشد.
غلامی افزود: امسال رانندگان پایه یک، معادل ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به صورت ماهیانه برای بیمه باید پرداخت کنند، اما رانندگان دارای کارت هوشمند قبل از سال ۱۳۹۷، مبلغ ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت میکنند و این مسئله موجب اعتراض رانندگان بدو ورود شده است، باید به این نکته توجه کرد که برخی از افرادی که قبل از این تاریخ کارت هوشمند رانندگی دریافت کردهاند در این حرفه فعالیت ندارند و به این صنف تحمیل شدهاند.
موسس و رئیس انجمن صنفی رانندگان ناوگان کمپرسی و ماشینآلات سنگین راهسازی شهرستان شهرکرد با اشاره به اینکه هفته گذشته مکاتبهای با مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان انجام و رونوشت آن به مدیرکل تامین اجتماعی استان و کانون کشوری رانندگان ایران ارسال شد، گفت: در این مکاتبه تاکید شد تا یک غربالگری از رانندگان دارای کارت هوشمند انجام شود و افرادی که در این حوزه فعالیت نمیکنند از سهمیه یارانه رانندگان حذف شوند و این سهمیه به رانندگان واقعی و فعال پرداخت شود و جایگزین این افراد شوند، رانندگان همچنین میتوانند بیمه روستاییان و عشایر نیز استفاده کنند.
وی ادامه داد: رانندگان برای اخذ کارت هوشمند باید از هفت آیتم عبور کنند، اولین آیتم بیمه رانندگان است و متاسفانه این بیمه بازیچه دست افرادی سودجو و فرصتطلب شده است، طبق قانون ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی، افراد ساکن در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها و در صورت نداشتن بیمهپردازی همسو میتوانند از ۷۰ درصد یارانه دولتی برای بیمه استفاده و با پرداخت ۳۰ درصد سهمیه از بیمه روستاییان و عشایر بهرهمند شوند، این قانون در استان به خوبی اجرا نشد، افرادی تحت پوشش سایر بیمهها هستند که از این بیمه بدون استعلام استفاده میکنند و کارت هوشمند برای واردات خودرو دریافت کرده و این مسئله موجب نارضایتی شده است.
غلامی با بیان اینکه دستمزد و کرایه رانندگان پایین و اما هزینهها بالاست، گفت: این عدم هماهنگی موجب شده تا رانندگان و کامیونداران در حفظ و نگهداری ناوگان به مشکل بخورند، هزینههای مصرفی ناوگان مانند لاستیک بسیار بالاست، همچنین سهمیه گازوئیل رانندگان بهویژه درون شهری پایین بوده و رانندگان در مضیقه هستند.
این فعال حوزه حمل و نقل جادهای در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: همخوانی نداشتن بین درآمد و هزینهها، موجب شده بدون وقفه فعالیت کنند تا بتوانند از پس هزینههای زندگی برآیند و این مسئله موجب مشکلاتی برای آنها و خانوادههای آنان شده است.
وی در خصوص وضعیت محورهای مواصلاتی از نظر امنیت و ایمنبودن محور برای تردد، خاطرنشان کرد: روکش آسفالت جادهها فرسوده شده است و این محورها نیازمند بهسازی و ایمنسازی هستند، علت تصادفات و هزینههای استهلاک خودروهای ناوگان به دلیل وضعیت نامطلوب جادهها است.
غلامی بیان کرد: با بالا رفتن هزینههای ناوگان حمل و نقل انگیزهای برای رانندگان وجود ندارد تا مالک خودرو شوند، قیمت خرید ماشینآلات ناوگان سر به فلک کشیده و میلیاردی شده است و با دستمزد کنونی رانندگان امکان خرید خودرو را ندارند.
موسس و رئیس انجمن صنفی رانندگان ناوگان کمپرسی و ماشینآلات سنگین راهسازی شهرستان شهرکرد با اشاره به اینکه رانندگان و کامیونداران با نام سنگرسازان بیسنگر در جبهههای حق علیه باطل حضور داشتند، گفت: در دوران سازندگی نیز در خط مقدم جبهه عمران و آبادانی بودند، ولی متاسفانه باوجود اینکه رانندگان در تمامی صحنهها و بحرانها حضور داشتند و همراه مسئولان بودند، اما ۱۶ هزار نفر عضو انجمن صنفی رانندگان چهارمحال و بختیاری با مشکلات متعددی از جمله نداشتن مسکن و تامین معیشت دست و پنجه نرم میکنند، چرا نباید به رانندگان زمین برای ساخت مسکن اختصاص پیدا کند؟ حل مشکلات این قشر باعث ایجاد امید میشود همچنین مکان مستقلی برای رانندگان وجود ندارد و در یک محل استیجاری ساکن هستند
وی افزود: بومیگرایی یکی از آفتهایی است که در ۲ سال گذشته به جان رانندگان افتاده شهرهایی که مبدأ بار هستند اعلام میکنند که اولویت بارگیری با رانندگان بومی است و سپس سایر رانندگان شهرستانها اقدام به بارگیری کنند.
غلامی با تاکید بر اینکه شغل رانندگی باید جزو مشاغل سخت و زیانآور باشد، خاطرنشان کرد: این مسئله توسط انجمنهای صنفی مرتبط مرتبا در حال پیگیری است، خواهشمندیم مسئولان امر این مسئله را پیگیری کنند، راننده توان کار ۳۰ سال کار مداوم را ندارد و عمده رانندگان پس از ۲۰ سال فعالیت دچار فرسودگی شغلی و بیماری جسمی میشوند.
انتهای پیام
نظرات