• یکشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404020704455
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

به مناسبت روز ایمنی حمل‌ونقل در گفت‌وگو با پلیس راهور خراسان رضوی مطرح شد

خودروهای بی‌کیفیت و معابر غیراستاندارد، چالش بزرگ ایمنی حمل‌ونقل

خودروهای بی‌کیفیت و معابر غیراستاندارد، چالش بزرگ ایمنی حمل‌ونقل

ایسنا/خراسان رضوی رئیس‌ پلیس راهور خراسان رضوی با انتقاد از کیفیت پایین خودروها گفت: متناسب با افزایش تعداد و کمیت خودروها، ایمنی آنها افزایش پیدا نکرده‌ است و خودروهای داخلی کیفیت بسیار پایین، آسیب‌پذیری شدید و تلفات بالایی دارند؛ متاسفانه متناسب با افزایش تعداد خودروها، باید افزایش پهنه راه‌ها خصوصا راه‌ها و معابر شهری را داشته باشیم که اینطور نبوده و این موضوع به خودی خود باعث کاهش ایمنی حمل‌ونقل می‌شود.

سرهنگ هادی امیدوار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به روز ایمنی حمل‌ونقل، ضمن اشاره به آماری از تصادفات  اظهار کرد: آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ و حتی در یک ماهه ۱۴۰۴  نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است.

وی افزود:  در این یک ماه، تقریبا ۳۰ درصد کاهش تلفات، ۲۰ درصد کاهش تصادفات جرحی و مجروحین و  در مجموع ۱۶ درصد کاهش تصادفات جرحی، فوتی و خسارتی در استان خراسان رضوی داشتیم که این کاهش تلفات و تصادفات مدیون اجرای ترکیبی و مکمل قوانین، همچنین در نظر گرفتن اشد مجازات برای متخلفین پرخطر است.

عابران پیاده و موتور سواران، قربانیان اصلی تصادفات درون‌شهری

امیدوار با بیان اینکه مهم‌ترین تصادفات درون شهری مربوط به عابرین پیاده است، بیان کرد: عابرین پیاده سهمی حدود ۶۰  درصدی در تصادفات دارند که شدیدا آسیب‌پذیر هستند؛ به گونه‌ای که با یک مقدار سرعت بالاتر از حد مجاز، حادثه منجر به فوت می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از عابرین پیاده موتورسیکلت‌ها در تصادفات درون شهری آمار خیلی بالایی دارند به گونه‌ای که در حدود ۳۰ درصد از تصادفات سهم دارند، چه مقصر باشند و چه آسیب ببینند که جزو کاربران آسیب‌پذیر حوزه حمل و نقل تلقی می‌شوند، البته دوچرخه‌ها هم در بخش کمی از تصادفات درون شهری نقش دارند؛ بقیه آمار هم به سایر وسایل نقلیه و موضوعات دیگر تعلق دارد.

رئیس‌ پلیس راهور خراسان رضوی با انتقاد از کیفیت پایین خودروها، ادامه داد: متناسب با افزایش تعداد و کمیت خودروها، ایمنی آنها افزایش پیدا نکرده‌ و خودروهای داخلی متاسفانه کیفیت بسیار پایین، آسیب‌پذیری شدید و تلفات بالایی دارند.

خودروهای بی‌کیفیت و معابر غیراستاندارد، چالش بزرگ ایمنی حمل‌ونقل

وی افزود: متاسفانه متناسب با افزایش تعداد خودروها، باید افزایش پهنه راه‌ها خصوصا راه‌ها و معابر شهری را داشته باشیم که اینطور نبوده و این موضوع به خودی خود باعث کاهش ایمنی حمل‌ونقل می‌شود. تجهیزات پلیس باید ارتقا پیدا کند تا بتوانیم در حوزه کنترل هوشمند متناسب با افزایش خودروها کنترل دقیق‌تر و هوشمندانه‌تری هم صورت بگیرد، کما اینکه اخیرا کارهای مستقیم ما با ارباب‌رجوع خیلی کمتر شده و اکثر کارهای پلیس‌ به صورت سیستمی و توسط نرم‌افزارهای‌ مشخص انجام می‌شود.

لزوم تمرکز بر نقاط حادثه‌خیز به منظور کاهش تصادفات

امیدوار با اشاره به اهمیت ایمنی معابر، تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات موثر در ایمنی و پیشگیری از تصادفات شهری، بحث ایمنی معابر است که علی‌رغم تلاش‌های بسیار و فعالیت‌های متعدد در خصوص ایمن‌سازی این نقاط، هنوز برخی از این‌ها مردم را اذیت می‌کنند و تصادفات متعددی در یک سری از نقاط یا تقاطع‌های‌ خاص، چه در مسیرهای درون‌شهری و چه برون‌شهری، مکررا اتفاق می‌افتد که می‌شود با افزایش ایمنی این نقاط آمار تصادفات را کمتر کرد.

وی گفت: وقتی درصد خطا و تصادفات در منطقه خاصی افزایش‌ پیدا می‌کند، مسئولین ترافیکی باید اقدامات خاص و ویژه‌ای حتی مازاد بر آئین‌نامه در این نقاط اعمال کنند، مثلا آشکارسازی یا ایمن‌سازی و اصلاح هندسی که در نتیجه این اقدامات ایمنی بیشتری برای مردم فراهم شود.

امیدوار با بیان اینکه در حوزه ایمنی حمل‌ونقل در جاده‌ها یکی از مسائل موثر در تصادفات و تلفات حاصل از آن مربوط به نیروهای امدادی است، گفت: میانگین کشوری فوتی‌های تصادفات‌ جاده‌ای و شهری در صحنه، تقریبا ۴۸ درصد است.

 رئیس پلیس راهور خراسان رضوی تصریح کرد: ۴۸ درصد در فاصله وقوع تصادف تا رسیدن نیروهای امدادی و انتقال مصدومین به بیمارستان‌ها و مراکز امدادی فوت می‌کنند و ۵۲ درصد دیگر هم پس از مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز امدادی رخ می‌دهد که متاسفانه این آمار در رابطه با خراسان رضوی کمی بیشتر است، در حوزه شهری تقریبا ۷۲ درصد از فوتی‌ها بعد از صحنه تصادف و انتقال به بیمارستان اتفاق می‌افتد و در جاده‌ها هم این آمار حدود ۶۱ درصد است.

سرعت امدادرسانی به امدادخواهان حوزه حوادث باید بیشتر شود

وی خاطرنشان کرد: نیروهای امدادی و تجهیزات آنها تضمین‌کننده ایمنی حمل‌ونقل هستند و به همین دلیل این نیروها چه از نظر تجهیزات و چه از نظر تعداد و فراوانی نیازمند توجه جدی می‌باشند، چرا که باید به گونه‌ای ارتقا پیدا کنند که سرعت امدادرسانی به امدادخواهان حوزه حوادث بیشتر شود که در نتیجه آن، تعداد حوادث و فوتی‌های حاصل از آن کاهش پیدا کند، در این خصوص مثلا می‌توان بخشی از هزینه‌های بیمه‌های خودروها و بیمه‌های‌ مرتبط با حمل‌ونقل را به سیستم درمان و امداد اختصاص داد که باعث افزایش کمک‌رسانی می‌شود.

امیدوار  با بیان اینکه قوانین و مقررات فعلی راهنمایی و رانندگی به لحاظ کیفی و فراگیری تمام تخلفات کاملا موثر بودند، گفت: قسمتی از قانون که چند سالی معطل بروزرسانی بود، اوایل سال قبل بروز شد و البته مبلغ جرایم هم به مقدار خوب و بازدارنده‌ای با توجه به تورم سالانه افزایش‌ پیدا کرد.

ضرورت افزایش مبلغ جریمه‌های حادثه‌ساز

وی ادامه داد: اکنون ظرفیت قانون به گونه‌ای کفایت می‌کند که ما بتوانیم بازدارندگی لازم در حوزه پیشگیری از تخلفات و ایمنی از تصادفات را برای مردم ایجاد کنیم؛ البته در بعضی از تخلفات، مبلغ جریمه‌ای که فرد خاطی باید پرداخت کند با اثر منفی‌ که این تخلف بر ایمنی شهروندان و نظم اجتماعی وارد می‌کند، متناسب نیست و باید بیشتر شود.

 رئیس پلیس راهور خراسان رضوی افزود: مثلا در سرعت‌های غیرمجاز فرد متخلف حداکثر باید ۶۰۰ هزار تومان جریمه پرداخت کند که این مبلغ برای سرعتی که می‌تواند جان یک انسان و امنیت یک شهروند را به خطر بیاندازد مناسب نیست، به نظر من مبلغ جریمه تخلفات حادثه‌سازی از این دست باید آن‌قدر بالا باشد که بازدارندگی حداکثری را اعمال کند و کسی ریسک ارتکاب این تخلف را نکند.

رئیس‌ پلیس راهور خراسان رضوی ادامه داد: لازم نیست همه جریمه‌ها از نوع مادی باشند، جریمه‌های‌ معنوی هم می‌توانند حجم زیادی از بازدارندگی را اعمال کنند که باید گسترده‌تر و بیشتر اعمال بشوند، مثلا محدودیت‌هایی که بر روی گواهینامه اعمال می‌گردد و یا نمره منفی‌ها می‌توانند تناسب اثر خوبی بر روی سلامت جامعه و ایمنی حمل‌ونقل داشته‌ باشند و اتفاقا این جریمه‌های معنوی می‌توانند حتی بر روی کسانی که مبلغ جریمه و حتی تعداد جریمه هم بر آنها تاثیرگذار نیست، بازدارندگی کافی را اعمال کند اما متاسفانه تاکنون پیشرفت نکرده است.

وی افزود: همچنین به کمک سازمان ترافیک شهرداری اقدام به شناسایی رانندگان پرخطر و کسانی که رفتارهای پرخطر تکراری دارند کرده‌ و با همکاری مقامات قضایی و دادستانی استان شروع به توقیف‌های سیستمی و مجازات‌های مکمل کرده‌ایم که خوشبختانه اثر خوبی در حوزه پیشگیری از تصادفات گذاشت.

خودروهای بی‌کیفیت و معابر غیراستاندارد، چالش بزرگ ایمنی حمل‌ونقل

امیدوار با اشاره به لزوم ارتقاء سامانه پایش پلیس از لحاظ کمی و کیفی ادامه داد:  بحث آموزش عمومی رانندگان در رابطه با موضوعات ایمنی در حوزه ترافیک که یک امر فراگیر و بخشی از مطالبات عمومی مردم است، باید گسترده‌تر شود؛ کما اینکه نیاز است مردم هم باید با رعایت حق شهروندی نسبت به یکدیگر در بعضی از موضوعات، به پلیس در برقراری هرچه بهتر این ایمنی کمک کنند.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی گفت: در حوزه آموزش عمومی، رسانه‌ها و متنفذین باید فعالیت کنند. یکی از اقدامات ما در این موضوع «پویش نه به تصادف» بود که شروع شده ولی هنوز در ابتدای مسیر هستیم و نیاز به همکاری و فعالیت مستمر داریم؛ افراد صاحب نفوذ، صاحب کلام و صاحب قلم در حوزه مسائل اجتماعی باید به این موضوعات بپردازند تا حساسیت‌های مردم نسبت به این موضوع افزایش پیدا کند؛ این افزایش حساسیت و همنوع‌دوستی باعث بهبود کیفیت رعایت قوانین و مقررات رانندگی می‌شود.

قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ضامن سلامتی شهروندان

وی خاطر نشان کرد: رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی اولین و بهترین توصیه به راننده‌ها و کاربران ترافیک است چرا که این قوانین ضامن سلامتی همه شهروندان است. ما با همه نواقصی که در حوزه قوانین و مقررات یا تجهیزات و منابع داریم، با رعایت قوانین حتی فقط توسط ۵۰ درصد از رانندگان، حوزه ایمنی به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

امیدوار تصریح کرد: طبق رصد انجام شده، یک میلیون تخلف عبور از چراغ قرمز راهنمایی در شهر مشهد ثبت شده‌ که عدد بسیار بالایی است و جزو تخلفات و جرائم حاد و سنگین ما در حمل‌ونقل درون شهری است وتا زمانی که درست و اصلاح نشود ایمنی ما دچار مشکل خواهد بود.

خودروهای بی‌کیفیت و معابر غیراستاندارد، چالش بزرگ ایمنی حمل‌ونقل

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی ایمنی حمل‌ونقل باید از خود اهالی رسانه شروع شود؛ رسانه‌ها باید مداوم فرهنگ‌سازی کنند و این آموزش را نباید فقط‌ مختص به یک روز خاص و مشخص بدانند، چرا که رانندگی و تصادفات آن، امری است که هر لحظه و هر روزه در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که رسانه‌ها سال به سال سراغی از وضعیت ترافیک و تصادفات نگیرند و به خاطر نداشته باشند که ایمنی‌ حمل‌ونقل حق شهروندان است و باید پیگیری شود، وضعیت خوبی رخ نخواهد داد، به همین دلیل رسانه‌ها باید به میزان زیاد گزارش بنویسند و آمار تصادفات را به مردم و مخصوصا مسئولان یادآوری کنند تا حساسیت و آگاهی آنها را در این امر بیشتر کنند.

رئیس‌ پلیس راهور خراسان رضوی گفت: مردم نمی‌دانند که چه تهدیدی بر علیه جان خودشان پشت سر این تخلفات خوابیده‌ است که اگر می‌دانستند اصلا و ابدا هیچ تخلفی نمی‌کردند؛ خیلی از موضوعات هندسی و ایرادهای ایمنی هستند که در نتیجه پیگیری مکرر اصحاب‌ رسانه و خبرگزاری‌ها و ایجاد حساسیت در مسئولان، زودتر به نتیجه می‌رسند و اصلاح می‌شوند. فعالیت رسانه‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی ایمنی حمل‌ونقل و حتی نیازمندی‌های این حوزه می‌تواند بسیار بیشتر و موثرتر از این باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha