• سه‌شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1404020906422
  • خبرنگار : 50560

مهمترین دلایل مراجعه قزوینی‌ها به مشاوره چیست؟

مهمترین دلایل مراجعه قزوینی‌ها به مشاوره چیست؟

ایسنا/قزوین سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت: بیشترین علت مراجعه شهروندان قزوینی به مراکز مشاوره، مشکلات خانواده و زوجین پیش از ازدواج، خود درگیری ذهنی افراد، فرزندپروری و کودک نوجوان، اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی و در نهایت اعتیاد است.

زهرا غلامرضائی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت نهم اردیبهشت، روز روانشناس اظهار کرد: در راستای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، ارتقای سطح سلامت روان افراد جامعه، اداره کل بهزیستی استان قزوین اقدام به ارائه مشاوره حضوری و غیر حضوری به شهروندان می‌کند. خط مشاوره ۱۴۸۰ بهزیستی خدمتی قابل تأمل برای برطرف کردن نیازهای فوری شهروندان است که باعث تثبیت یا بهبود احساس سلامت روانی افراد می‌شود. این خط از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی در ایام تعطیل، خدمات مشاوره‌ای به تماس گیرندگان در حوزه‌های مختلف فردی، خانوادگی، تربیتی، تحصیلی و اعتیاد ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اجرای طرح خدمات مشاوره‌ای و حمایت‌های روانی و اجتماعی در بلایای طبیعی (طرح محب) در بهزیستی استان قزوین بیان کرد: هدف و رسالت این طرح، ارتقاء سطح بهداشت و سلامت روان جامعه است. طرح محب با تأکید بر توانمندسازی اجتماعات محلی به منظور پیشگیری و کاهش مشکلات روانی و اجتماعی در بلایای طبیعی در سطح استان اجرا می‌شود.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: با تشکیل تیم‌های فوریتی داوطلب متشکل از روانشناسان و مددکاران در مواقع بحران به ارائه مداخلات روانشناختی سعی در اجرای هرچه بهتر این طرح را داریم.

وی درخصوص خدمات مشاوره حضوری بهزیستی استان قزوین گفت: ارائه خدمات مشاوره، روانشناختی و روانپزشکی حضوری در حیطه‌های مختلف از قبیل خانواده، زوج درمانی، گروه درمانی و کودک و نوجوان و همچنین اجرای آزمون‌های روانشناختی به مراجعان در مراکز دولتی و غیردولتی جهت پیشگیری از آسیب‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی و ارتقای سطح سلامت روان اقشار مختلف جامعه توسط متخصصان و روانشناسان ما در بهزیستی صورت می‌گیرد.

غلامرضایی با اشاره به غربالگری اضطراب در کودکان و نوجوانان گفت: در راستای خدمت‌ روانشناسی به کودکان و نوجوانان، طرح غربالگری اضطراب در دستور کار قرار گرفته است. این طرح از سال ۹۳ در استان اجرا می‌شود که کمک قابل توجهی در سنجش و شناسایی اضطراب در کودکان پنج تا ۶ ساله می‌کند. این غربالگری در مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی استان قزوین صورت می‌گیرد، در این غربالگری کودکانی که مشکوک به اضطراب باشند، به مراکز مشاوره جهت برخورداری از خدمات تخصصی مشاوره ارجاع داده می‌شوند.

وی تصریح کرد: ارائه خدمات مشاوره پیش از ازدواج، یکی دیگر از خدماتی است که در مراکز تحت نظارت بهزیستی به شهروندان ارائه می‌شود. طی یک سال گذشته بالغ بر ۳۸۵۰ شهروند قزوینی مشاوره پیش از ازدواج گرفته‌اند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین افزود: طرح زندگی خانواده (پیشگیری از طلاق) از دیگر خدمات مشاوره‌ای اداره کل بهزیستی استان قزوین است. این طرح در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در خانواده و نیز ارتقای سلامت روان اجتماعی خانواده شکل گرفته است. این آموزش پیشگیرانه، شامل بهبود و افزایش آگاهی، اطلاعات، و مهارت‌هایی است که با توجه به نقشِ محوری خانواده و با هدف افزایش رضایتمندی و افزایش پایداری خانواده‌ها شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: طرح کنترل و کاهش خودکشی یکی دیگر از طرح‌هایی است که مشاوران اداره کل بهزیستی به جد روی آن متمرکز شده‌اند. ارائه خدمات سلامت روان و مداخلات روانشناختی در راستای کنترل و کاهش خودکشی به افراد ارجاعی از واحدهای درمانی و بهداشتی، اورژانس اجتماعی و خط ۱۴۸۰ به افراد دارای افکار خودکشی یا افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند، خدمات روانشناختی ارائه می‌شود.

این مسئول افزود: طی یک سال گذشته نزدیک به ۱۲۰ شهروند قزوینی از این خدمات بهره‌مند هستند. همچنین تولیدات رسانه‌ای با هدف آگاهسازی عمومی، تربیت مدرس حرفه‌ای، آموزش سوپروایزرها و تسهیلگران محلی پیشگیری ازخودکشی صورت می‌گیرد.

غلامرضائی با بیان اینکه طی یک سال گذشته بالغ‌بر ۳۷ هزار و ۵۰۰ شهروند قزوینی از خدمات مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ بهره‌مند شدند، بیان کرد: ۱۴ مشاور پای ثابت این خط در قزوین هستند و به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: یک مرکز مشاوره دولتی و ۴۹ مرکز مشاوره غیردولتی در استان قزوین در حال فعالیت هستند که ۱۰۵۰ شهروند از مرکز دولتی و ۲۱ هزار و ۴۶۴ شهروند از مراکز غیردولتی مشاوره طی یک سال گذشته استفاده کرده‌اند. همچنین تعداد جلسات مشاوره مراکز مشاوره غیردولتی ۵۰ هزار و ۴۶۴ جلسه بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha