فریدون کلبادینژاد پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته معلم، در سالن کنفرانس ادارهکل آموزش و پرورش مازندران برگزار شد، با بیان این که دختران سهم بزرگی در آینده ایران بزرگ دارند، اظهار کرد: دروازه توسعه در تمام دنیا آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به استقرار دولت چهاردهم، افزود: تحولات کشور و منطقه در یک سال گذشته بسیار بود با این حال شاهد رخدادهای مهمی در حوزه آموزش و پرورش بودهایم.
این مسئول یادآور شد: ما در این نهاد، عامل آموزش و تربیت کودکانمان هستیم تا شعار تکریم معلمان و توانمندسازی دانشآموزان را در جهت ساخت جامعهای پویا و مبتنی بر عدالت اجتماعی که رویکرد ریاستجمهوری است را محقق کنیم.
برگزاری کلاسهای توانمندسازی معلمان در تابستان
کلبادینژاد درباره تراز سواد معلمان، بیان کرد: رشد تراز سواد برای ما اهمیت ویژهای دارد و همواره در فضای مجازی، حقیقی و انجمنها به دنبال افزایش توانمندی معلمان هستیم.
وی از انتخاب کشوری دو معلم نمونه مازندرانی یاد کرد و افزود: براساس شبکهسازی به دنبال برگزاری کلاسهای توانمندسازی معلمان در تابستان هستیم. نومعلمان نیز از کلاسهای توانمندسازی در ادوار منظم بهرهمند میشوند.
۲۷ مدرسه تکدانشآموزی در مازندران
این مسئول با بیان این که آموزش و پرورش از نهادهای سرمایهدار اما با زیست فقیرانه است، گفت: مولدسازی به جسارت و برنامه نیاز دارد و درصورت تحقق، خروجی آن متعلق به شهرستانهای مجری مولدسازی هست.
مدیرکل آموزش و پرورش به آغاز مولدسازی از شهرستان نکا، اظهار کرد: این شهرستان سرمایههای بلااستفاده دارد و به دنبال استفاده از فرصتها برای جبران کمبود فضا، تجهیزات و برنامهها در آن هستیم.
کلبادینژاد از ۲۷ مدرسه تکدانشآموزی در استان خبر داد و افزود: در حوزه آموزش عمومی هیچ فرزندی نباید از آموزش محروم باشد.
بازنشستگی ۳ هزار و ۹۰۰ نفر در سال جاری
وی درباره برنامههای هفته گرامیداشت معلم، گفت: این هفته فرصتی برای تبیین اهداف آموزش و پرورش است تا افزون بر اجرای برنامههای فرهنگی، تقدیر و تجلیل دستاوردهای خود را به چالش بکشیم.
کلبادینژاد از اجرای برنامههای هفته گرامیداشت معلم در در ۳۳ شهرستان مازندران خبر داد و افزود: تقدیر از معلمان بازنشسته، استقرار میز خدمت، برگزاری نمایشگاه دستساختههای دانشآموزی ازجمله برنامههای هفته معلم است.
این مسئول با اشاره به ۳ هزار و ۹۰۰ بازنشسته سال جاری تاکید کرد: به دنبال تامین نیروهای انسانی این حوزه هستیم.
تدوین اطلس آسیبهای اجتماعی مازندران در قالب برنامه نماد
کلبادینژاد نسل جدید را نسلی هوشمندی خواند که مدیریت آن با نسل قدیم فرق دارد و در ادامه، گفت: اعتقاد دارم که به معلم بهعنوان متخصص نگاه نمیکنیم، تربیت امری درونی و پیچیده است که باید شکوفا شود در حالی که امروز باری به دانشآموزان اضافه نمیکنیم، تربیت تنها سواد نیست و شاخههای این درخت باید هرس شود.
وی تاکید کرد: رخدادهای دانشآموزی باید توسط خود دانشآموزان اجرایی شود.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران از تدوین اطلس آسیبهای اجتماعی استان در راستای کاهش و مدیریت آن خبر داد و افزود: این اطلس در قالب برنامه نماد تدوین و مراکز حساس در آن احصا شد.
وی بر لزوم برطرف کردن تعارض میان تربیت رسمی و غیررسمی تاکید کرد و گفت: باید در حوزه مسائل دانشآموزان و آسیبهای آنان به فهم و نگاه مشترک برسیم، هر فرد سهم اشتباه خود را بپذیرد و نباید همه مسئولیت را بر دوش آموزش و پرورش بگذاریم.
جذب بازماندگان از تحصیل در گرو همافزایی
کلبادینژاد درباره آمار بازماندگان از تحصیل مازندران، بیان کرد: در دو حوزه ابتدایی و متوسط دانشآموز بازمانده داریم که موفق به جذب ۹۶۰ نفر از دوره متوسطه و ۲۷۰ نفر از ۳ هزار و ۳۶۴ دانشآموز بازمانده دوره ابتدایی شدیم.
وی یادآور شد: جذب بازماندگان کاری دشوار و مستلزم همافزایی نهادهای مختلف بهویژه در حوزه بهداشت، بسیج و ثبتاحوال است.
تامین اعتبار بیش از ۴۲۸ میلیارد تومان
این مسئول با بیان این که امسال آموزش و پرورش تمام بدهیهای خود را پرداخت کرده، گفت: امروز شاهد اجرایی شدن پرداخت حقالتدریس و اضافهکاریهای جامعه فرهنگی هستیم، اگر بودجه سال گذشته امسال نیز تکرار شود شرایط بهتری برای جامعه فرهنگی رقم میخورد.
کلبادینژاد درباره سرانه آموزشی و رفاهی مدارس استان مازندران در سال گذشته اعلام کرد: بیش از ۴۲۸ میلیارد تومان در بخش تامین تجهیزات، سرانه غذایی، کیفیتبخشی و مانند آن خدمات مالی داشتیم.
همه مسئول در برابر آسیبهای اجتماعی دانشآموزان
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به برخی ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی گفت: آسیبهای اجتماعی همواره بوده و همه ما در برابر آن مسئول هستیم. نبود زبان مشترک با دانشآموزان از مسائل اثرگذار در این عرصه است.
وی ادامه داد: طرحهای نماد، صراط و یاریگران زندگی از طرحهای حوزه مصرف مواد مخدر است که اجرای درست آن نیازمند همافزایی و اطلاعات به روز است. اعتقاد به قدرت هویتسازی تشکلهای دانشآموزی دارم، باید بسترسازی متکی بر طرحهای تشکلها در جهت حمایت و ارتقا دانشآموزان، راهبری کنیم.
این مسئول شرکت در کارهای گروهی، ورزش، آموزش درست و یادگیری مهارتهای زندگی را از راهبردهای خروج معضل مصرف مواد مخدر دانست و افزود: هر چه در مهارتهای زندگی قدرتمندتر شویم از آسیبها میکاهیم.
شناسایی بیش از ۷۰ آسیب در طرح نماد
کلبادینژاد از شناسایی و احصای بیش از ۷۰ آسیب استان طی یک سال گذشته در طرح نماد خبر داد و گفت: ۱۰ محور اصلی برای اجرایی شدن توسط دولت چهاردهم در وزارت آموزش و پرورش تعریف شده که اجرایی شدن سند تحول بنیادین در تحول درسی، تبیین ساختار نظام آموزشی و برخی دیگر در حال اجرا است.
مدیر نشسته نمیخواهیم
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با تاکید بر لزوم بکارگیری افراد متخصص در این نهاد درباره انتصابات در آموزش و پرورش استان تاکید کرد: در انتصابات از مشاوره و نه سفارش افراد کمک میگیریم و هیچ انتصابی سفارشی انجام نمیشود. مدیر نشسته نمیخواهیم و باید شعار عدالت آموزشی برقرار شود، اعتقاد دارم مدیر شایسته از مشکلات میکاهد.
انتهای پیام
نظرات