به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر افشین زرقی در اولین جشنواره ملی جوان، نوآوری و فناوری سلامت با بیان اینکه براساس رتبهبندی ۲۰۲۵ سایمگو، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی رتبه دوم را در کشور از آن خود کرده است، گفت: در حوزه بیماری های گوارش نیز براساس این رتبه بندی، دانشگاه علم پزشکی شهید بهشتی جایگاه اول را در کشور و منطقه دارد.
وی با بیان اینکه در پژوهش و فناوری به دنبال مرجعیت علمی هستیم، گفت: پژوهشکده بیماری های گوارش یکی از بخش های برجسته در دانشگاه است که می تواند دانشگاه را به سوی مرجعیت علمی ببرد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تولید صرف مقاله هدف نهایی پژوهش نیست، تاکید کرد: پژوهش باید منجر به محصول، اشتغال و ثروت آفرینی شود و ما را در مسیر توسعه سوق دهد.
دکتر زرقی سخت ترین قسمت یک پژوهش را خلق ایده عنوان کرد و گفت: علاقهمند هستیم که دانشجویان نوآور، خلاق و ایده پرداز باشند.
وی برگزاری این رویداد و اقدام پژوهشکده گوارش را اقدامی بی بدیل در کشور برشمرد که با همکاری آموزش و پرورش و کمیته تحقیقات دانشجویی انجام شده و می تواند چگونه اندیشیدن و فکر کردن را بین دانش آموزان امروز و دانشجویان فردا ترویج دهد.
دکتر زرقی ارسال بیش از ۶۰۰ ایده به این جشنواره از اقصی نقاط کشور از سوی دانشجویان و دانش آموزان را شایسته تقدیر برشمرد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به جایگاه ممتاز و برتر این دانشگاه در کشور یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یک دانشگاه نسل سوم است که علاوه بر آموزش و پژوهش به فناوری، اشتغال زایی و تولید ثروت نیز فکر می کند.
به گفته دکتر زرقی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با ۲۸۰۰۰ متر زیرساخت فناوری، ۲۵۰ شرکت دانش بنیان و ۵۰۰ محصول تجاری سازی شده دانشگاه اول کشور در زمینه فناوری و دانشگاه نسل سوم است.
وی خاطرنشان کرد: از ۶۰۰ ایده ارسالی ۱۰ ایده برگزیده شدند که سه ایده از میان انها رتبه های برتر اول تا سوم هستند و از حمایت های ویژه برخوردار می شوند.
دکتر زرقی پژوهشکده گوارش و کبد را یکی از قطب های فناوری بالینی دانشگاه برشمرد و یادآور شد سایر حوزه های فناوری بالینی دانشگاه قمر این مجموعه هستند.
در ادامه دکتر محمد رستمی نژاد، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت روز معلم به تمام معلمان و اساتید دانشگاه درخصوص آموزش مهارتهای ضروری به کودکان برای بهره وری از فناوری در بزرگسالی توضیحاتی بیان کرد.
وی فناوری را جزئی جدایی ناپذیر از زندگی انسانها برشمرد و گفت: باید به دنبال آموزش کودکان برای ایجاد یک پایه قوی در استفاده خلاقانه از فناوری باشیم. در این مسیر هدف ما پرورش تفکر تخیلی، خلاقیت و سواد دیجیتال برای ایجاد نقش موثر در ارتقای فناوری است.
دکتر رستمی نژاد با اشاره به لزوم هدفگذاری برای دانش آموزان در این راستا بر ضرورت ایجاد مهارتهای کلیدی و آموزش تفکر محاسباتی، سواد دیجیتال، استعدادیابی و تشویق خلاقیتها در دانش آموزان تاکید کرد.
وی به بیان نقاط قوت و ضعف کاربرد هوش مصنوعی در آموزش دانش آموزان پرداخت و خواستار بررسی بیشتر این موضوع توسط آموزش و پرورش شد.
به گفته وی اگر مسیر صحیح برای کودکان انتخاب شود، هوش مصنوعی جایگاه بزرگی در رفع چالشهای جهان خواهد داشت و در زمان کوتاهی میتواند اشتغال زایی ایجاد کند، باعث ارتقای کیفیت زندگی افراد شود و فضایی را ایجاد کند که فرزندان ما در مسیری همراستا با فکر و ایده هایشان ارتقا یابند.
وی در خاتمه سخنان خود ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این همایش تاکید کرد: سرمایه گذاری بر روی آموزش کودکان تضمینی برای پیشرفت آینده مبتنی بر فناوریها خواهد بود.
در ادامه مراسم دکتر محمدرضا زالی رییس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه ضمن بیان سخنانی هوش مصنوعی را فناوری برشمرد که قسمت اعظمی از فعالیتهای سلامت را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به ویژگی های هوش مصنوعی به تشریح اهمیت آن در پزشکی پرداخت.
دکتر زالی با اشاره به رشد و پیشرفت سریع علم پزشکی در ۱۰ سال گذشته کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص و درمان بیماری ها را برشمرد که تحول عظیمی را در پزشکی ایجاد کرده است.
وی با اشاره به این که هوش مصنوعی به کمک پزشکی آمده و در تشخیص زودرس موثر است، خاطرنشان کرد: با کمک هوش مصنوعی روند تشخیص و درمان سریعتر و ایمن تر و شخصی سازی شده می شود و براساس اطلاعات و ژن و شرایط بیمار دارو و درمان وی تعیین می شود.
دکتر زالی هوش مصنوعی را یک ابزار قیمتی در اختیار کادر درمان دانست که با تشخیص زودرس و درمان موثرتر به کادر درمان و بیماران کمک میکند.
وی ضمن بیان مثالهایی از کاربرد هوش مصنوعی در حوزه های مختلف پزشکی یادآور شد: هوش مصنوعی امروزه به تشخیص زودرس بیماری بسیار کمک است و باعث ایجاد تحول در حوزه سلامت شده است.
به گفته وی کاربرد هوش مصنوعی در تصویر برداری پزشکی، پزشکی شخصی سازی شده و پزشکی از راه دور و... باعث ارتقای دسترسی بیمار به خدمات سلامت می شود.
دکتر زالی با اشاره به پیشرفتهای پزشکی در حوزه پیشگیری گفت: هوش مصنوعی نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند و به کمک آن می توان از مرگهای زودرس و بیماری های غیرواگیر پیشگیری کرد و با استفاده از آن می توان حدس زد که فرد در خطر این بیماری ها قرار دارد.
به گفته وی در سالهای آتی شاهد نوآوری های زیادی در داروهای شخصی سازی شده براساس فنوتیپ و ژنوتیپ بیمارخواهیم بود.
دکتر زالی جراحی به کمک رباتها را نیز از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی برشمرد که با ایجاد زخم و جراحت کمتر باعث بهبودی سریعتر می شود. پزشکی و جراحی از راه دور نیز با استفاده از رباتهای دستیار پزشک فراهم شده و به بیماران کمک می کند.
به گفته وی به کمک هوش مصنوعی می توان علیرغم کمبود نیرو ویزیت، ملاقات و آندوسکوپی را برای بیماران انجام داد.
وی همچنین یادآور شد که با اندوسکوپی های جدید که به هوش مصنوعی متصل هستند بیماری خیلی زودتر و قبل از بروز علایم تشخیص داده میشود.
دکتر زالی با اشاره به فواید زیاد استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص و درمان و تولید دارو ابراز امیدواری کرد که نسل جوان با این فناوری به خوبی آشنا شوند و افزود: هوش مصنوعی یک پل بین بیمار و سیستم بهداشت و درمان ایجاد کرده است که در صورت استفاده بهینه به سلامت بیمار کمک می کند.
وی خاطرنشان کرد: در حیطه بهداشت و درمان آشنایی با هوش مصنوعی بسیار مهم است و باعث توانمندی پزشک می شود. در علم پزشکی همواره باید جویای علم و دانش باشیم. همواره باید به روز باشیم و مطالعه داشته باشیم و این از ضروریات علم پزشکی است.
دکتر زالی آینده پزشکی را با ورود هوش مصنوعی شگفت انگیز برشمرد و تاکید کرد هوش مصنوعی دستیار است و جانشین پزشک نیست.
وی در خاتمه سخنان خود خطاب به دانشجویان و دانش آموزان گفت: شما نسل دیجیتال هستید و می توانید با این فناوری عظیم در سیستم پزشکی باعث ایجاد تحول و انقلاب شده و تشخیص و درمان و پیشگیری و توانبخشی را ارتقا دهید.
دکتر آسو شجاعی، رییس دبیرخانه هوش مصنوعی آموزش و پرورش نیز در این مراسم با اشاره به وصول ۶۰۰ ایده از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره به تبیین نقاط قوت و ضعف آثار رسیده به دبیرخانه پرداخت.
به گفته وی بسیاری از این ایده ها قابلیت کار کردن و بهتر شدن را داشتند.
وی خطاب به دانش اموزان یادآور شد که در جستجوی آن باشند که جامعه به چه نیاز دارد تا آن را طراحی و اصلاح کنند و با نمونه های تکامل یابنده شروع کرده و آن را ارتقا بخشند و با نیاز جامعه متناسب سازی کنند.
دکتر شجاعی خطاب به دانش آموزان گفت: شما در فرایند مداوم آزمون و خطا یاد گرفتید که چطور می توان یک ایده را به یک محصول واقعی قابل ارایه بازار تبدیل کنید؛ بنابراین بدانید که در آزمون و خطا رشد می کنید و یاد می گیرید که چگونه خلاق و سازنده باشید.
وی جستجوی علمی، کار تیمی و اشتراک گذاری ایده ها، سخاوت علمی و تعامل مداوم بین ایده ها و محصولات را باعث ارتقای اقتصاد و تمدن و فرهنگ بشر عنوان کرد.
وی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و پژوهشکده گوارش و تمام دست اندرکاران برگزاری این رویداد و حمایتگران علمی و معنوی تقدیر کرد و ابراز امیدواری کرد که در رویدادهای آتی شاهد درخشش بیشتر آثار باشیم.
انتهای پیام
نظرات