• شنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404021308914
  • خبرنگار : 50653

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان:

چهار درصد دانش‌آموزان در معرض ترک تحصیل هستند

چهار درصد دانش‌آموزان در معرض ترک تحصیل هستند

ایسنا/اصفهان مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: چهار درصد از دانش‌آموزان در معرض ترک تحصیل هستند. آمار و اطلاعاتی که به ما ارائه می‌شود، براساس این طرح است و هدف اصلی ما جذب حداکثری دانش‌آموزان است. برای دستیابی به این هدف، تلاش‌های ما به‌صورت خانه‌به‌خانه و از طریق تمامی اقداماتی که ممکن است انجام دهیم، دنبال می‌شود.

محمدرضا نظریان، امروز شنبه ۱۳ اردیبهشت در نخستین نشست خبری خود با محوریت اقدامات در خصوص گرامیداشت مقام معلم اظهار کرد: هدف ما این است که پاسخگوی سوالات و نگرانی‌ها باشیم و با توجه به نقطه نظراتی که مطرح می‌شود، به چالش‌ها پرداخته و برای بهبود فعالیت‌های آموزش‌وپرورش گام برداریم. این موضوع می‌تواند به ما کمک کند تا در راستای ارتقای کیفیت آموزش، اقدامات مؤثرتری انجام دهیم.

وی افزود: آموزش‌وپرورش، به‌عنوان یکی از حساس‌ترین دستگاه‌های جامعه، نیازمند توجه ویژه‌ای است. امکان دارد نظرات مختلفی در جامعه وجود داشته باشد و ما باید به این تنوع دیدگاه‌ها احترام بگذاریم. رویکرد ما در آموزش‌وپرورش استان براساس شایسته‌سالاری و کارآمدی بنا شده است و سعی داریم از همه ظرفیت‌ها، به‌ویژه ظرفیت بانوان و جوانان، بهره‌برداری کنیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با بیان اینکه برنامه عمل ما که به‌عنوان نقشه راه شناخته می‌شود، در این راستا طراحی شده است، ادامه داد: چالش‌های آموزش‌وپرورش در کشور ما، به‌ویژه در استان اصفهان، موضوعی است که نیازمند بررسی دقیق و برنامه‌ریزی مناسب است. سال گذشته ما در زمینه ثبت‌نام دانش‌آموزان اقدامات مؤثری انجام دادیم، اما امسال برنامه‌ریزی جدیدی برای ثبت‌نام در مدارس شکل گرفته و جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده است.

نظریان با تأکید بر اینکه آمار اتباع در استان اصفهان ۶۲هزار نفر است، بیان کرد: یکی از نکات مهم در این زمینه، ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی با هویت مشخص و مدارک اقامتی و هویتی است. برای این افراد، ضروری است که مدارک هویتی مستند داشته باشند. اگر مدارکی در دسترس نیست، لازم است که به مراجع مربوطه مراجعه کنند تا مدارک خود را تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت ثبت‌نام در مدارس باید با دقت بیشتری انجام شود تا نگرانی‌های موجود کاهش پیدا کند، تصریح کرد: به‌همین منظور پیشنهاد می‌شود که یک شاخص طراحی شود تا بتوانیم آمار دقیقی از دانش‌آموزان در مناطق مختلف، به‌ویژه حاشیه شهرها، داشته باشیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان یادآور شد: در حال حاضر، مصرف مواد مخدر در مدارس وجود ندارد، اما در صورتی که مواردی گزارش شود مراکز مشاوره ما به موضوع ورود پیدا کرده و اقدامات مشاوره‌ای لازم را انجام می‌دهند. این جلسات با خود فرد برگزار می‌شود تا مشکلات به نحو احسن برطرف شود.

نظریان با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های شهر اصفهان، تخریب برخی مدارس به‌دلیل خشکی زاینده‌رود و خشکسالی است، متذکر شد: ما سعی کرده‌ایم مدارس تخریبی را جایگزین و دانش‌آموزان را به مدارس هم‌جوار منتقل کنیم. اقدام بسیار خوبی که در این زمینه انجام شده، نهضت توسعه عدالت در فضای آموزش است که توسط دولت در استان اصفهان دنبال می‌شود. هدف این نهضت، شناسایی مسائل نظام آموزشی استان و ایجاد تغییرات لازم در فضاهای آموزشی است.

وی گفت: در هر منطقه‌ای که کمبود فضا داریم، پروژه‌هایی تعریف می‌شود که با مشارکت مردم و همکاری آموزش‌وپرورش و نوسازی مدارس اجرا می‌شود. این پروژه‌ها شامل مدارسی هستند که نیمه‌تمام باقی‌مانده‌اند یا نیاز به بازسازی دارند، بنابراین ما در تلاش هستیم تا با همکاری خیران و سایر دستگاه‌ها، فضای آموزشی را توسعه دهیم.

چهار درصد دانش‌آموزان در معرض ترک تحصیل هستند

آزمون استخدامی برای جذب کمبود معلم در دوره متوسطه اول و رشته‌های خاص برگزار می‌شود

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: در مورد وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان نیز گزارش‌های مختلفی تهیه می‌شود و فرمانداران رصد دقیقی از وضعیت مدارس دارند. اطلاعات مربوط به دانش‌آموزان در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد تا براساس آن، اقدامات لازم برای بازگشت به تحصیل انجام شود. گزارش‌های خوبی در این زمینه داریم.

نظریان درباره کمبود معلمان اظهار کرد: اقدامات خوبی در سال‌های گذشته برای جذب نیروی انسانی انجام شده است. استان اصفهان یکی از استان‌هایی است که در جذب معلم در حوزه‌های آموزش ابتدایی و متوسطه موفق بوده است. با این حال، در دوره متوسطه اول و رشته‌های خاص، هنوز کمبودهایی وجود دارد. آزمون استخدامی برای جبران این کمبودها برگزار خواهد شد و براساس نیازهای استان، نیروی انسانی جدید جذب خواهد شد.

وی اضافه کرد: ما نگرانی خاصی در خصوص نیروی انسانی در آموزش ابتدایی نداریم، اما در دوره متوسطه و برخی رشته‌های خاص نیازمند جذب معلم هستیم، همچنین از سیاست حفظ و نگهداری همکاران بازنشسته که توانمند هستند نیز بهره خواهیم برد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان افزود: محدودیت‌هایی در مدارس وجود دارد که ممکن است محیط مدرسه برای دانش‌آموزان خوشایند نباشند. این موضوع می‌تواند بر انگیزه آن‌ها تأثیر منفی بگذارد. ما در تلاشیم تا با بهره‌گیری از مباحث بنیادی روانشناختی، جو کلاس‌ها را شاداب‌تر کنیم و انگیزه بخشی را افزایش دهیم. اگر کلاس‌ها فقط به تدریس محدود شوند، این انگیزه ناپایدار خواهد بود.

نظریان تصریح کرد: ما در کنار تدریس دروس، به موضوعاتی مانند مهارت‌آموزی، برنامه‌ریزی اردوگاه‌ها و فعالیت‌های سیاسی نیز توجه داریم. این فعالیت‌های مکمل می‌تواند به افزایش علاقه و دوست داشتن دانش‌آموزان نسبت به مدرسه کمک کند.

وی بیان کرد: با همکاری نوسازی مدارس، طرحی به‌نام «شهید سلیمانی» را در مناطق محروم اجرا می‌کنیم. یکی از اولویت‌های ما در این مناطق، آماده‌سازی زیرساخت‌های مدارس است. به‌عنوان مثال، احیای چمن مصنوعی در مدارس آغاز شده است. هرچند هزینه‌های ابتدایی این کار ممکن است بالا باشد، اما هدف ما ایجاد فضایی مناسب برای تدریس و یادگیری است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان اذعان کرد: استفاده از هوش مصنوعی در تدریس می‌تواند تنوع و جذابیت بیشتری به فرایند یادگیری اضافه و به دانش‌آموزان کمک کند تا دانش بیشتری کسب کنند.

نظریان ادامه داد: ما در طرح «نشان کارآمدی» برای پایه دوازدهم، تعریفی از کارآمدی ارائه کرده‌ایم. نشان کارآمدی به این معناست که هر دلیلی در پایه دوازدهم، به‌ویژه تأثیر آن بر کنکور، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این زمینه، میانگین نمرات و معدل دانش‌آموزان ۶۰ درصد تأثیر دارد و ۴۰ درصد باقی‌مانده به عوامل دیگر اختصاص یافته است.

وی گفت: هدف ما این است که در طول جلسات، جهش ناگهانی در میانگین نمرات دانش‌آموزان را شناسایی کنیم و به این ترتیب، معدل کلاس‌ها را بهبود ببخشیم. امسال نسبت به سال‌های گذشته اداره آموزش‌وپرورش به‌نوعی جهش در عملکرد دانش‌آموزان را مورد تشویق قرار می‌دهد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان اضافه کرد: کارگاه‌هایی برای طراحی سؤالات امتحان نهایی برگزار کرده‌ایم و اساتید مجرب کشوری و استانی در هر رشته، از جمله زیست‌شناسی و ریاضی، به این کارگاه‌ها دعوت شده‌اند. این اساتید با بررسی سؤالات امتحانات نهایی سال‌های گذشته، نظرات مفیدی ارائه داده‌اند که می‌تواند به بهبود روند آموزشی کمک کند، همچنین کارگاه‌هایی برای آشنایی دانش‌آموزان با نمونه سؤالات امتحان نهایی و کنکور برگزار شده است. در این کارگاه‌ها، به بحث درباره استرس در امتحانات نیز پرداخته شده است.

نظریان با اشاره به اینکه طرح «محمودزاده» در راستای تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی به اجرا درآمده است، اظهار کرد: چهار درصد از دانش‌آموزان در معرض ترک تحصیل هستند. آمار و اطلاعاتی که به ما ارائه می‌شود، براساس این طرح است و هدف اصلی ما جذب حداکثری دانش‌آموزان است. برای دستیابی به این هدف، تلاش‌های ما به‌صورت خانه‌به‌خانه و از طریق تمامی اقداماتی که ممکن است انجام دهیم، دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: در اداره کل نیز مواردی به خود دفتر ارجاع داده شده است. به‌عنوان مثال، در یکی از نواحی خمینی‌شهر، گزارشی درباره برخورد معلم با یکی از دانش‌آموزان که به‌مدت دو یا سه روز به مدرسه نرفته بود، دریافت کردیم. با اطلاع از این موضوع اقدامات لازم انجام شد و آن دانش‌آموز با شرایط بهتری ثبت‌نام شد. این مسائل نشان‌دهنده اهمیت کار ما و لزوم بررسی علل بروز مشکلات است. اگر خط قرمزی شکسته شود، لازم است برخورد مناسبی با دانش‌آموزان صورت گیرد، همچنین در مورد شهریه‌ها و برخی اتفاقات دیگر نیز باید تحلیل‌های لازم انجام شود تا موانع جذب دانش‌آموزان از بین رود.

چهار درصد دانش‌آموزان در معرض ترک تحصیل هستند

شهریه‌ مدارس در ۱۴۰۴ به‌صورت علی‌الحساب تعیین شده است

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: در ارتباط با مدارس غیردولتی، این مدارس به‌نوعی کمک‌کار آموزش‌وپرورش هستند و بار کمتری را بر دوش این نهاد قرار می‌دهند، اما نظارت آموزش‌وپرورش بر فعالیت‌های آن‌ها قطعاً جدی است. همکاران ما به‌طور مرتب بر فعالیت‌های این مدارس نظارت دارند تا از بروز مشکلات جلوگیری کنند.

نظریان افزود: امسال شهریه مدارس دولتی تا قبل از ثبت‌نام اعلام می‌شود و بر خلاف سال‌های گذشته، شهریه‌ها به‌صورت علی‌الحساب تعیین شده و در طول سال تحصیلی تغییر نخواهد کرد. این شفافیت در اعلام شهریه‌ها به والدین کمک می‌کند تا بهتر برای پرداخت آن برنامه‌ریزی کنند.

وی گفت: دانش‌آموزان نسل جدید از نظر عاطفی و روانی حرکات متفاوتی دارند و نیازهای آموزشی آن‌ها براساس سبک یادگیری‌شان طراحی شده است. ما در این زمینه روش‌ها را اصلاح کرده‌ایم و بیشتر روی تربیت معلمان تمرکز داریم تا بتوانند به بهترین نحو از این سبک‌های آموزشی استفاده کنند، همچنین با پیشرفت‌های هوش مصنوعی، ارتباط مؤثری برقرار کرده‌ایم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان یادآور شد: مدیران مدارس در حال برگزاری کلاس‌های آموزشی درباره هوش مصنوعی هستند تا معلمان بتوانند از این فناوری برای یادگیری دانش‌آموزان بهره‌برداری کنند.

نظریان خاطرنشان کرد: آمار کشوری ۴۷درصد جذب هنرستان‌ها را نشان می‌دهد، اما استان اصفهان با ۵۱/۵ درصد عملکرد بهتری را در جذب دانش‌آموزان به هنرستان‌ها داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha