مسعود ساعتچی در گفتوگو با ایسنا درباره استقبال از ساعتهای مچی اظهار کرد: ساعت جزء کالاهای لوکس محسوب میشود، اما نسل جدید بهویژه در بازه سنی ۱۵ تا ۴۰ سال بهدنبال ساعتهای برندند، این علاقه به برند، مشابه سایر حوزهها مانند پوشاک و کفش در زمینه ساعت نیز مشاهده میشود، جوانان بهویژه در اصفهان علاقهمند به ساعتهای برندند، این علاقه تحت تأثیر افزایش اطلاعات عمومی در فضای مجازی و اینترنت نیز قرار گرفته و دسترسی به این اطلاعات به گرایش مردم به برندها کمک کرده است.
وی افزود: درحالحاضر حدود ۳۵۰ عضو در اتحادیه ساعت اصفهان فعالند. برندهای شناختهشدهای که مردم اصفهان از گذشته با آنها آشنایی دارند، شامل سیکو، کاسیو، سیتیزن و اورینت است.
رئیس اتحادیه ساعتفروشان اصفهان با اشاره به تأثیر نرخ ارز بر بازار ساعت بیان کرد: با توجه به اینکه ساعت یک کالای لوکس ارزبر و با نرخ دلار تناسب دارد، با نوسانات دلار قیمت آنها نیز نوسانی خواهد بود، درحالحاضر ساعتهای خوب در بازار از حدود هفت میلیون تومان به بالا قیمتگذاری میشوند که در استان اصفهان یک ساعت خوب از سه میلیون تومان تا حدود یک میلیارد تومان معامله میشود، اما بیشترین دامنه فروش مربوط به ساعتهایی با قیمت بین پنج تا ۱۵ میلیون تومان است، ساعتهایی با قیمت ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان در بازار اصفهان فروش خوبی دارند، ساعتهایی تا حدود ۱۰۰ میلیون تومان نیز براحتی فروخته میشوند و از این مبلغ به بالا مخاطب خاصتری برای خرید وجود دارد.
ساعتچی در خصوص نمایشگاهی که قرار است از فردا در اصفهان برگزار شود، تصریح کرد: این نمایشگاه اولین نمایشگاه تخصصی ساعت در اصفهان پس از انقلاب اسلامی است، غرفهداران آن را واردکنندگان و تأمینکنندگان اصلی ساعت کشور تشکیل میدهند که اغلب در تهران مستقرند و بصورت موقت برای شرکت در این نمایشگاه به اصفهان آمدهاند.
وی ادامه داد: این نمایشگاه ماهیت «بیزینس تو بیزینس» دارد و فروش تکی در آن انجام نمیشود، با این حال مردم اصفهان میتوانند برای بازدید و آشنایی با برندهای جدید در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و در صورتی که فردی تمایل به خرید داشته باشد، میتواند به نمایندگان رسمی برندها که در اصفهان حضور دارند، ارجاع داده شود.
رئیس اتحادیه ساعتفروشان اصفهان با اشاره به ترکیب اعضای اتحادیه افزود: از مجموع ۳۵۰ عضو، برخی فروشنده و برخی تعمیرکار ساعتند که از میان آنها حدود ۱۰۰ فروشگاه به فروش ساعت مشغولاند که ۴۰ مورد بطور خاص ساعت برند عرضه میکنند.
ساعتچی در زمینه خدمات پس از فروش و تعمرات آنها گفت: برای خدمات فنی، کمیسیون فنی در اتحادیه تشکیل شده که وظیفه نرخگذاری خدمات را بر عهده دارد، این خدمات از تعویض بند و باتری تا تعمیرات تخصصی را شامل میشود؛ پس از نرخگذاری موارد برای بررسی نهایی به کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف ارسال شده و پس از تأییدیه، نرخنامه رسمی به اعضا ابلاغ میشود تا وحدت رویه در ارائه خدمات رعایت شود.
وی در خصوص دسترسی به قیمت ساعت و هزینههای خدمات نیز ادامه داد: سایت اتحادیه ساعت اصفهان حاوی اطلاعات نرخنامه و خدمات قابل ارائه است که شهروندان میتوانند با جستوجوی نام اتحادیه در گوگل به سایت مراجعه و اطلاعات مورد نیاز را کسب کنند، همچنین تعمیرکاران ملزمند نرخنامه مصوب را در مغازه نصب کنند، در صورت وجود شکایت از طریق سایت اتحادیه امکان پیگیری وجود دارد و نیروهای این مجموعه پاسخگو هستند.
رئیس اتحادیه ساعتفروشان اصفهان درباره اهداف نمایشگاه اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی هیچ نمایشگاه تخصصی ساعت در اصفهان برگزار نشده بود، حال از آنجایی که این نمایشگاه با هدف بیزینس تو بیزنس بر پا شده و مهمانانی از شهرهایی مانند تبریز، مشهد، ساری، مازندران، اهواز، بوشهر، کرمان و یزد به این نمایشگاه دعوت شدهاند، این اقدام علاوهبر ارتقای ارتباطات تجاری، فرصتی برای آشنایی بازدیدکنندگان با فرهنگ، سوغات، صنایع دستی و آثار تاریخی اصفهان فراهم میکند.
ساعتچی افزود: هدف دوم، آشنایی مردم اصفهان با برندهای جدید ساعت است، چراکه بسیاری از مردم تنها با برندهایی چون سیکو، سیتیزن، کاسیو و اورینت آشنا هستند، در حالیکه بیش از ۲۰ برند جدید در این نمایشگاه برای معرفی و عرضه حضور دارند، ساعتهای برند در سراسر کشور دارای یک قیمت واحد و مشخصند که از طریق سایت مربوطه قابل پیگیریاند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر گوشیهای هوشمند و ساعتهای دیجیتال بر بازار ساعت گفت: برخلاف تصور عمومی، ساعتهای هوشمند و تلفنهای همراه تأثیری در کاهش فروش ساعتهای کلاسیک و برند نداشتهاند، برعکس نسل جوان بهدلیل علاقه به برندینگ، ساعت را بعنوان یک اکسسوری و عنصر مکمل استایل خود تلقی میکنند و به خرید آن علاقهمندند.
نمایشگاه ساعت در طول چهار روز با مشارکت ۴۰ غرفه
احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی اصفهان نیز در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: دلایل زیادی از جمله دلایل شخصی، فرهنگی یا حتی روانشناختی وجود دارد که باعث میشود مردم ساعت را دوست داشته باشند.
وی افزود: ساعتها میتوانند آثار هنری کوچکی باشند که با دقت و ظرافت ساخته شدهاند. طراحی زیبا، مواد با کیفیت و جزئیات دقیق باعث میشوند که ساعتها بعنوان اشیای ارزشمند و زیبا در نظر گرفته شوند.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی اصفهان ادامه داد: صنعت ساعتسازی دارای تاریخچه طولانی و غنی است و بسیاری از برندهای ساعتسازی دارای سنتهای خاص خود هستند و این موضوع باعث میشود که برخی افراد به ساعتها بعنوان بخشی از تاریخ و فرهنگ خود نگاه کنند.
طحانیان از برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی ساعت از ۱۴ تا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ خبرداد و گفت: در طول چهار روز و با مشارکت ۴۰ غرفه، از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۱۸:۰۰میزبان فروشندگان و عرضهکنندگان شاخص در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان هستیم.
وی خاطرنشان کرد: آشنایی با جدیدترین مدلها و نوآوریها، برقراری ارتباط با متخصصان و فعالان صنعت، یافتن فرصتهای تجاری، مقایسه مدلها و برندهای مختلف، آشنایی با تاریخچه و فرهنگ ساعتسازی و شرکت در کارگاهها و سمینارها مجموعه دلایلی است که بازدید از نمایشگاه ساعت را برای علاقهمندان، فعالان صنعت و خریداران بالقوه، مفید و آموزنده و فرصتهای زیادی را برای یادگیری، ارتباط، تجارت و خرید فراهم میکند.
انتهای پیام
نظرات