مهرداد حمیدی امروز (یکشنبه ۱۴ اردیبهشت) در نشست خبری نخستین رویداد تخصصی بینالمللی فناوریهای دارویی ایران (تکفارما ۲۰۲۵) با بیان اینکه سامیت مفهومی فراتر از همایش و کنگرههای سنتی است، اظهار کرد: در فرهنگ واژگان علمی، گاهی از اصطلاحاتی مانند اجلاس، گردهمایی یا نگره استفاده میشود، اما سامیت مفهومی نوین و ترکیبی دارد که فقط به برگزاری سخنرانی محدود نمیشود.
او ادامه داد: سامیتها معمولاً در عرصههای چند بعدی مانند فناوری برگزار میشوند و شامل مجموعهای از فعالیتها نظیر نشستهای تخصصی، کارگاهها، ارائه طرحها و ایدهها، نشستهای تجاری ، فروش فناوری، تعاملات فناورانه و علمی و... هستند.
وی افزود: در این قالب جدید، تمرکز تنها بر تولید علم نیست، بلکه بر اجتماعیسازی علم و اثرگذاری آن در جامعه تأکید میشود. سامیت میکوشد علم را از حصار نخبگان خارج کرده و در سطح عمومی جامعه اثربخش کند. این رویکرد همان چیزی است که در ادبیات جهانی با عنوان تأثیر اجتماعی علم یا Social Impact شناخته میشود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان تصریح کرد: ما از چند ماه پیش برند مفهومی جدیدی را در دانشگاه با عنوان ZUMS Impact University راهاندازی کردهایم. این برند ناظر بر رسالت اجتماعی دانشگاه است و تأکید دارد که دانشگاهها باید در تماس مستمر با جامعه مرجع خود از سطح شهر و استان تا کشور و جهان باشند. دانشگاه باید مسائل جامعه را بشنود، اولویتبندی کند و در مسیر رفع آنها گام بردارد.
حمیدی با اشاره به بخشی از فعالیتهای دانشگاه در راستای اجتماعیسازی علم، عنوان کرد: اسفند گذشته در همین چارچوب برنامهای تحت عنوان دانشنامه سلامت با رویکرد سواد سلامت برگزار کردیم. سامیت وجه فناورانه همین نگاه است که دانشگاه علوم پزشکی زنجان برای اولین بار در کشور پیگیری میکند.
وی با تأکید بر اینکه محل برگزاری سامیت در تهران خواهد بود، توضیح داد: انتخاب تهران به دلیل سهولت دسترسی، ظرفیتهای ارتباطی و امکان حضور گستردهتر فعالان داخلی و خارجی انجام شده است.
او افزود: در جهان امروز، برگزاری یک رویداد فناورانه لزوماً نباید در محل دانشگاه میزبان باشد. آنچه اهمیت دارد، دستیابی به مخاطب و ارتقای برند دانشگاه است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تشریح ابعاد اجرایی سامیت، گفت: در این سامیت، ۱۰ بخش اصلی تعریف شده است که هر یک توسط افراد شناختهشده و اثرگذار آن حوزه مدیریت میشود. در مجموع، ۲۴ رویداد در قالب رویدادهای پیش سامیتی و رویدادهای روز سامیت برگزار خواهد شد. برخی از این برنامهها از روزهای آینده آغاز شده و تا شهریور ادامه خواهند داشت.
وی با بیان اینکه سامیت دارای دبیرخانه دائمی است، گفت: این رویداد برخلاف همایشهای مرسوم که یکبار برگزار میشوند و به پایان میرسند، دارای تداوم و ساختار پایدار است. دبیرخانه دائمی آن در پارک فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زنجان مستقر شده و این رویداد بهعنوان مأموریت همیشگی این پارک دنبال خواهد شد.
حمیدی در ادامه افزود: هدف ما ایجاد رهاوردهای بلندمدت و میانمدت برای استان و کشور است، از جمله ایجاد منطقه فناوری، توسعه اکوسیستم فناوری دارویی، جذب سرمایهگذاری در حوزه تولید داروهای پیشرفته (هایتک) و پرورش نسل آینده فناوران کشور.
وی تأکید کرد: این سامیت با برند اختصاصی تکفارما ۲۵ برای نخستین بار در سال ۱۴۰۴ برگزار میشود و در سالهای آینده نیز با اعداد متوالی ادامه خواهد یافت. این برنامه هر ساله با محوریت دانشگاه علوم پزشکی زنجان تکرار میشود و برخلاف کنگرههایی که میان دانشگاهها جابهجا میشوند، بهعنوان بخشی از هویت پایدار این دانشگاه باقی خواهد ماند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: سامیت درواقع بستری برای ایجاد، تشویق، اکتساب و پیادهسازی فناوری است و ما این فرایند را تحت عنوان مدیریت فناوری دنبال میکنیم تا بتوانیم رویشهای نو در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور ایجاد کنیم.
در ادامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تأکید بر اهمیت تقویت حوزه پژوهش در دانشگاهها، اظهار کرد: در شرایطی که بسیاری از دانشگاهها به دلیل مشکلات مالی توجه کمتری به پژوهش و آموزش دارند، تمرکز بر این حوزهها میتواند عامل پویایی و پیشرفت دانشگاه باشد.
سعید سرداری با بیان اینکه تحقیقات در حوزه فناوری باز، سبک ویژهای از پژوهش را دنبال میکند، گفت: امروز دانشگاهها بهویژه در حوزه بهداشت و درمان، با چالشهای مالی زیادی مواجهاند که بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی تأثیر گذاشته است.
وی با اشاره به برنامهریزیهای صورتگرفته در هیئت رئیسه و جلسات اتاق فکر دانشگاه، تصریح کرد: اگر هدف ما داشتن دانشگاهی پویا و اثرگذار است، باید به ناچار به حوزه تحقیق و توسعه توجه ویژهای داشته باشیم.
او با اشاره به نقش رسانهها در ایجاد پیوند میان دانشگاه و جامعه، اظهار کرد: اگر بخواهیم در جامعه تأثیرگذار باشیم، باید از ظرفیت رسانهها برای دریافت بازخورد و انتقال مطالبات جامعه بهره بگیریم. رسانهها میتوانند منعکسکننده نیازهای جامعه و انتظارات از دانشگاه باشند.
انتهای پیام
نظرات