• سه‌شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1404021611596
  • خبرنگار : 71567

دو راهکار رئیس مرکز الگوی اسلامی پیشرفت برای مواجهه با فناوری‌های جدید

دو راهکار رئیس مرکز الگوی اسلامی پیشرفت برای مواجهه با فناوری‌های جدید

رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به دو راهکار اصلی برای مواجهه با فناوری‌های جدید اشاره کرد و گفت: اول اینکه زمینه علمی فناوری جدید را با انعطاف بخشیدن و هم‌افزایی رشته‌های علمی از دبیرستان تا دانشگاه فراهم کنیم و دوم نیز نقش بی‌بدیل خویش را بپذیریم و توانایی خود را در راه صلاح مردم بکار گیریم.

به گزارش ایسنا، دکتر صادق واعظ زاده در مراسم تقدیر از استادان نمونه کشور (آیین نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشوری) ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: به مناسبت روز استاد موظف شدم در محضر استادان ارجمند، رئیس دانشگاه تهران و رؤسای دانشگاه‌ها، وزیر علوم و معاون اول رئیس جمهور چند کلمه در خصوص رشته‌های فنی سخن بگویم. با وجود حدود سه دهه معلمی در این حوزه، سخن گفتن در این زمینه برای من دشوار است. زیرا همواره جاذبه‌ای درونی اینجانب را به سوی علوم انسانی می‌کشانده است. از این رو با سرگذشت فناوری هم‌ذات پنداری دارم.

وی در ادامه در تعریف فناوری تصریح کرد: فناوری از ریشه فن یا تکنیک است. فن در ایران، همان پند بود و نسبتی با حکمت داشت. تکنیک نیز در زبان یونانی تخنه نامیده می‌شود. افلاطون تخنه را علاوه بر توانایی ساختن، توانایی کسب کردن نیز می‌دانست. اما ارسطو تخنه را فقط به ساختن محدود می‌ نمود. در هر حال تخنه در طبقه‌بندی توانایی‌های شناختی آدمی در یونان باستان، در پایین ‌ترین رتبه قرار داشت و بالاتر از آن علم بود و بالاتر از علم به ترتیب حکمت عملی و حکمت نظری قرار داشت.

این استاد دانشگاه همچنین یادآور شد: تخنه، توانایی صنعتگران بود چرا که از توانایی‌های ذهنی دور پنداشته می‌شد و ارزش اجتماعی اندکی برای آن در نظر می‌داشتند. در واقع صنعتگران شهروند محسوب نمی‌شدند و حق رای نداشتند. در قرن نوزدهم میلادی که توسعه تکنیک به کمک اکتشافات و قوانین علمی شکل پسوند لوژی از ریشه لوگوس به معنی اندیشه و آگاهی به آن افزوده شد و واژه تکنولوژی ساخته شد تا به توانایی‌یی اشاره کند که ماهیت شناختی قوی‌تر و لذا رتبه بالاتری از تکنیک دارد.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: در دو سه دهه آخر قرن بیستم میلادی، تکنولوژی از برساخته‌های فیزیکی به پدیده‌های اجتماعی تسری یافت و به کمک علوم انسانی در قالب فناوری نرم به تدبیر امور اجتماعی پرداخت. لذا به پند و حکمت عملی که شامل تدبیر امور جامعه شناخته می‌شد نزدیک شد. از این رو تکنولوژی در هرم توانایی‌های شناختی انسان ارتقای دیگری یافت.

وی با بیان اینکه امروزه فناوری نرم به پیشران اصلی کسب و کارهای جدید تبدیل و با پدیدار شدن فضای مجازی و هوش مصنوعی، این امر به مهمترین عامل پیشرفت جوامع تبدیل شده است، گفت: افلاطون عقیده داشت که حاکمان باید حکیم باشند همپنین کارل مارکس گفته بود که فیلسوفان باید به تغییر جهان و نه تفسیر آن اقدام کنند. اما حکمت و فلسفه عموما مورد اقبال و نیاز ملموس مردم نیست تا صاحبان خود را در جایگاه راهبری جامعه بنشاند. در حالی‌که بشر را از کاربرد فناوری گریزی نیست وهمه مشتاق فناوری‌اند.

واعظ زاده با اشاره به اینکه امروز امور سخت و نرم لزوما در کف تدبیر فناوران است، افزود: دو نتیجه بر این واقعیت مرتبط است. اول اینکه زمینه علمی فناوری جدید را با انعطاف بخشیدن و هم‌افزایی رشته‌های علمی از دبیرستان تا دانشگاه فراهم کنیم. به گونه ای که ریاضیات را در همه رشته‌های دبیرستان و دانشگاه در حد لازم آموزش دهیم و دانشجویان علوم تجربی و کاربردی را با علوم انسانی به عنوان مقدمه توسعه فناوری نرم آشنا سازیم و پژوهش‌های ترکیبی را مجاز بداریم. دوم هم به عنوان فناور الزامات نقش بی‌بدیل خویش را بپذیریم و توانایی خود را در راه صلاح مردم بکار گیریم؛ به طوریکه عامل عدالت، آزادی، صلح و سعادت عموم باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha