محمود امانیطهرانی، سهشنبه ۱۶ اردیبهشت در آیین تجلیل از ۵۰۰ معلم نمونه استان اصفهان اظهار کرد: در روز معلم، بچهها فرصت پیدا میکنند تا به معلمان خود ابراز ادب و احترام کنند. در قرآن کریم، آیاتی وجود دارد که اگر بخواهیم نمونهای عینی و ملموس برای آن بیان کنیم، میتوانیم به محبت خداوند نسبت به کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دادهاند، اشاره کنیم. خداوند میفرماید: کسانی که ایمان دارند و عمل صالح انجام میدهند، در دل مردم محبت میآفریند. این موضوع بیدلیل نیست که معلمان مورد محبت بچهها و خانوادهها قرار دارند، زیرا کار آنان چیزی جز ایمان و عمل صالح نیست.
وی با بیان اینکه درجات یک معلم از این نقطه آشکار میشود که آثار وجودی او در این جهان باقی میماند و جهان را میسازد، افزود: بسیاری از افراد توفیق ندارند اثر وجودی خود را ببینند؛ کشاورزی گیاهی را کاشته و اثر آن را در محصول نهایی مشاهده میکند، اما معلمان مفید، اثر خود را در تربیت نسل آینده میبینند.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش ادامه داد: اگرچه ممکن بود در مشاغل دیگری مانند پزشکی یا صنعت غذایی فعالیت کنیم، اما امروز در شغلی خدمت میکنیم که انبیا الهی در آن بودند. معلمان تنها کسانی هستند که در چنین جایگاهی قرار دارند.
امانیطهرانی بیان کرد: رئیس.جمهور به آموزشوپرورش کشور توجه خاصی دارد. طی چند ماه گذشته ایشان ۲۶ جلسه اختصاصی با آموزشوپرورش برگزار کردند؛ جلساتی که هیچکدام کمتر از جلسات دیگر نبودند. در این جلسات بر اهمیت بهسازی فضاهای آموزشی تأکید شد، تجهیز مدارس ناایمن یا نیازمند تخریب یا تحکیم آنها وکاهش تراکم دانشآموزان با ساخت مدارس جدید مورد توجه قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه رئیس جمهوری برای رسیدن به این هدف دستور داد تا نیازهای فضای آموزشی کشور در بیش از ۳۰ پوشه تفکیک شده بر اساس استانها تنظیم شود، تصریح کرد: وی مسئله فضای آموزشی را از یک موضوع داخلی آموزشوپرورش به یک وظیفه ملی تبدیل کرد. شعار رئیس جمهوری این است، «آموزشوپرورش باید اولویت شماره یک ملی باشد.» نماد تعهد رئیس جمهوری زمانی مشخص میشود که ایشان میان پروژههای ساخت مدرسه یا مرمت مدارس حضور پیدا میکند.
امانی طهرانی اضافه کرد: محور دوم توجه رئیس جمهوری نیز این است که آموزش سنتی به منزله انتقال دانش، باید دگرگون شود. بهعنوان مثال، چینش کلاسها باید تغییر کند؛ دیگر نباید فقط به سخنرانی اکتفا کنیم. باید به دنبال روشهای نوین آموزشی باشیم که یادگیری فعال و مشارکتی را تقویت کند.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش اظهار کرد: تحقیقات متعدد آموزشی نشان میدهد که اثربخشترین فعل آموزشی یک معلم، دادن فرصت ارائه به دانشآموزان است. وقتی دانشآموز در فرصت ارائه قرار میگیرد، در واقع مهارتهای یادگیری خود را به عرصه عمل میگذارد.
امانیطهرانی ادامه داد: رئیس جمهوری بر کیفیت آموزش تأکید دارند، آموزشی که منجر به توانمندسازی شود. برای رسیدن به این هدف، سه محور اصلی ترسیم شده، اول تفاهم است، یعنی همه باید بدانیم چه هدفی داریم و روی آن توافق کنیم. قرار باشد کلاسها از شیوههای سنتی خارج شده و با روشهای فعال یادگیری، دانشآموزمحور شوند؛ همه چیز از صفر تا صد یادگیری با کمک و مشارکت خود بچهها پیش برود. در این تفاهم باید نقش معلم، محیط، کتاب، دانشآموز و امتحانات تغییر کند تا این طراحی جدید در خدمت رشد دانشآموزان بهعنوان یادگیرندهای فعال و هویتدار باشد.
وی با بیان اینکه محور دوم توانمندسازی است که رئیسجمهور بر اهمیت رشد تأکید دارند، افزود: محور سوم نیز تشکیلات است که ما باید همکاران خود را همراه کنیم؛ معلمان باید الگوهای تدریس فعالتر و بهروزتر را بیشتر به کار گیرند.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش بیان کرد: شما معلمان نمونه امروز باید این نهضت را آغاز کنید تا اول مهر متفاوتی داشته باشیم؛ بچهها احساس کنند روشهای آموزش در کشور دگرگون شده است. این تغییر تنها توسط شما انجام نمیشود، بلکه باید شبکهای از همکاران مرتبط تشکیل دهید.
امانیطهرانی ادامه داد: معلم نمونه بودن برازنده شماست و من امیدوارم با همکاری هم بتوانیم ساختمانهایی زیباتر، دلنشینتر، تمیزتر و مناسبتر برای شروع سال تحصیلی جدید داشته باشیم؛ ساختمانهایی که توجه بچهها را جلب کند و روشهای یادگیری جذابتر باشد تا دل بچهها جذب و انگیزه کافی برای رشد آنها فراهم شود.
انتهای پیام
نظرات