مهدی جمالینژاد سهشنبه ۱۶ اردیبهشت در آیین تجلیل از ۵۰۰ معلم نمونه استان اصفهان اظهار کرد: اصفهان بهعنوان خاستگاه حکمت، معرفت و تربیت در تاریخ ایران زمین، با پیشینهای دیرینه در حوزه علم و دانش، زادگاه اندیشمندانی نظیر شیخ بهایی و علامه مجلسی است. این شهر از دیرباز مهد پرورش بوده و روشنایی دانش را به سراسر ایران گسترانده و شهر دارالعلم بوده است.
وی افزود: معلمان اصفهانی نهتنها بهعنوان آینه تمامنمای پیوند عقل، ایمان و هنر در مکتب اصفهان، بلکه مربی روح و الهامبخش در اخلاق هستند. آنها نگارگر جهان آموزشاند و با ذوق هنری، نظم ذهنی و نور معنوی خود، تعلیم و تربیت را رکن هویتی و تمدنی جامعه میدانند.
استاندار اصفهان با بیان اینکه در اصفهان، آموزشوپرورش یک نهاد رسمی نیست، بلکه بخشی از هویت فرهنگی و نظام زیست اجتماعی مردم این دیار است، ادامه داد: این بستر، انتقال معنویت، ادب، علم و کارآمدی را ممکن میسازد. معلمان پاسداران هویت ملیاند؛ در دیاری که ۲۴ هزار شهید و هزاران شهیده فرهنگی و دانشآموز دارد. این واقعیت گواهی بر نقش معلمان در تصدیق آرمانهای انقلاب و گفتمان مقاومت و تمدن اسلامی است.
جمالینژاد بیان کرد: موضوع عدالت آموزشی نیز اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در طول دوران پس از انقلاب، ما به چنین آموزشی نیاز داریم که عدالت آموزشی را در گستره متنوع جغرافیایی و انسانی استان اصفهان تأمین کند. معلمان اصفهانی پرچم عدالت آموزشی را برافراشتهاند و حضور آنها در مناطق محروم نماد تعهد و انساندوستی است.
وی تصریح کرد: منزلت و معیشت معلم بهعنوان شاخص سرمایهگذاری برای توسعه انسانی بسیار مهم است. توجه ویژه به این موضوع اهمیت زیادی دارد و نهادهای اقتصادی باید سهم خود را در این راستا ادا کنند. استان اصفهان نباید بار صنایع کشور را به دوش بکشد و تحول در مدارس آیندهساز باید محور توجه قرار گیرد.
استاندار اصفهان اضافه کرد: معلمی که نهتنها ناقل دانش، بلکه طراح شخصیت و الگوی ارزشهاست، مسئولیتپذیری را پرورش میدهد. نقش معلمان در بازار اجتماعی مدنیت و اخلاق شهروندی بسیار مهم است. اصفهان با ریشههای عمیق فرهنگی خود، بهعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته شده و معلمان در تقویت مسئولیتپذیری و مشارکت اجتماعی نقش کانونی دارند.
جمالینژاد در پایان با تأکید براینکه مدارس محلهمحور باید با نوسازی مدارس همسو شوند تا معلم بهعنوان واسطهای میان آموزش خانواده و زیستبوم شهر عمل کند، گفت: اصفهان میتواند پایلوت تحول بنیادین در آموزشوپرورش باشد و معلمان استان شایستگی پیشگامی در شکلگیری مدرسه تراز انقلاب اسلامی را دارند.
انتهای پیام
نظرات