سهراب شرفی امروز، ۱۷ اردیبهشت در جلسه کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس با موضوع بررسی مشکلات حمل و نقل ریلی استان فارس که با حضور هادینژاد، مدیرکل بازرگانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضای آن در این اتاق برگزار شد، بیان کرد: نبود خطوط مؤثر، اتصال ضعیف به شبکههای ملی و کمبود ایستگاههای باری، موجب کندی توسعه اقتصادی و افزایش هزینههای حملونقل در استان شده است.
وی افزود: فاصله استان فارس تا مرزهای کشور زیاد است و بهترین راه حمل کالا راهآهن و استفاده از خطوط ریلی است، البته احداث بارانداز و ایجاد فضای دپو کالا از اساسیترین نیازهای استان فارس است و متمرکز شدن در یک سایت باعث بهبود فرایند خواهد شد.
شرفی با بیان اینکه از ابتدا سیاست اجرای پروژههای شهرکهای صنعتی در بحث مکانیابی و جانمایی اشتباه بوده است، گفت: معمولاً احداث شهرکهای صنعتی باید در کنار جادههای بینالمللی و خطوط ریلی باشد. جایگاه شهرک صنعتی بزرگ شیراز نه از نظر مکانی و نه از نظر امکانات بهدرستی دیده نشده است.
وی اضافه کرد: اگر شهرک صنعتی روبهروی پالایشگاه شیراز احداث شده بود، هم در کنار جاده بینالمللی و هم خط ریلی بود، هم از نظر آب در مسیر خط آبرسانی سد درودزن بود، هم از نظر آبوهوایی جهت احداث منازل مسکونی کارگران مناسب بود و هم زمینه احداث سایت باربری فراهم میشد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: استان فارس به عنوان مرکز تجارت جنوب کشور نیاز مبرم به توسعه ریلی در خصوص حملونقل کالاهای سنگین دارد اما با وجود بروکراسی و قوانین دستوپاگیر و غیرکارشناسی تاکنون به این هدف نرسیدهایم.
شرفی با تأکید بر اینکه باید در جهت پالایش قوانین تلاش کنیم، گفت: در کشور سرمایههای فراوانی داریم، اما نیازمند بسترسازی و داشتن دانش اقتصادی هستیم. باید از فرار سرمایه جلوگیری کنیم و از سرمایهگذاران استقبال کنیم.
انتهای پیام
نظرات