• چهارشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1404021712367
  • خبرنگار : 50649

در نشست کمیسیون اتاق بازرگانی فارس مطرح شد

ایجاد دهکده لجستیک در شیراز و جهرم

ایجاد دهکده لجستیک در شیراز و جهرم

ایسنا/فارس مدیرکل بازرگانی راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه قابلیت حمل کالاهای ترافیکی با قیمت ارزان در زمان کمتر نسبت به جاده را نیز داریم، گفت: نرخ حمل ریلی باید حداقل پنج درصد زیر نرخ حمل جاده‌ای شود.

عابدین هادی‌نژاد امروز، ۱۷ اردیبهشت در جلسه کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس با بیان مطلب فوق گفت: بارهای ترافیکی به جاده خسارت می‌زنند، ایجاد ترافیک، هزینه بالا، عدم ایمنی کافی، مصرف سوخت بالا و پاک نبودن این مدل حمل‌ونقل از مشکلات حمل‌ونقل کالاهای سنگین به‌صورت جاده‌ای است.

وی تصریح کرد: ارائه قابلیت‌های حمل‌ونقل ریلی و خطوط راه‌آهن، شناخت انواع واگن‌ها و معرفی حمل‌ونقل ریلی به تجار و بازرگانان اهمیت دارد.

هادی‌نژاد افزود: طبق دستور مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی نظام، گسترش خطوط راه‌آهن تکلیف شده است به این صورت که ۳۰ درصد حمل بار به بخش حمل‌ونقل ریلی انتقال یابد و حمل بار به‌وسیله خطوط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در جهت توسعه از ۱۱ درصد به ۳۰ درصد افزایش باید.

مدیرکل بازرگانی راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: از جمله مشکلات کلی راه‌آهن می‌توان به کمبود لوکوموتیو، مشکل در تأمین قطعات تعمیری، مشکل تأمین ناوگان کشنده، تحریم‌های ظالمانه و... می باشد که با پیگیری این مشکلات امسال توانستیم اعتبارات و بودجه بیشتری دریافت کنیم.

هادی‌نژاد اضافه کرد: همچنین قراردادهایی با بخش خصوصی در خصوص تأمین ریل بسته شده است که سرمایه‌گذاران کوچک و بزرگ در مبحث ریلی استقبال کردند. جهت رو به توسعه و رشد بدون کمک سرمایه‌گذار بخش خصوصی ممکن نیست.

مدیرکل بازرگانی راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نگاه جاده‌ستیزی نداریم؛ جاده و ریل مکمل یکدیگر هستند، افزود: در جهت رقابت سالم باید تفکیک سیاست‌گذاری‌های ریل و جاده در وزارتخانه صورت پذیرد. از جمله مزایای حمل با ریل می‌توان به مصرف سوخت کمتر (ریل یک‌ششم جاده سوخت مصرف می‌کند)، حمل بارهای بلند برای ریل با سوخت کمتر و بار کوتاه (مسیرهای کوتاه) برای جاده، اشاره کرد.

وی بیان کرد: بارهای ترافیکی به جاده خسارت می‌زنند، ایجاد ترافیک، هزینه بالا، عدم ایمنی کافی، مصرف سوخت بالا و پاک نبودن این مدل حمل‌ونقل از مشکلات حمل‌ونقل کالاهای سنگین به‌صورت جاده‌ای است.

هادی‌نژاد از ایجاد اداره‌کل لجستیک با هدف ایجاد دهکده و شهر لجستیک در فارس خبر داد و تصریح کرد: اگر پایانه لجستیک ساخته شود تجار نیز تعهد بدهند که کالا آورده شود. سرمایه‌گذار خودش به‌صورت شخصی و خصوصی نیز می‌تواند انبار، بارانداز و پایانه لجستیک بسازد. ما نیز در قسمت رساندن ایمن و سریع کالا و تعدیل نرخ تعهد می‌دهیم.

تلاش برای احداث خطوط ریلی برای پتروشیمی‌ها و شهرک‌های صنعتی

وی در خصوص نقص در احداث خطوط ریلی، عدم اتصال خطوط به پتروشیمی‌ها، شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌های فولاد و سیمان و غیره اعلام کرد که سیاست‌گذاری جدید راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران جهت حل این مشکلات است.

در ادامه این جلسه مدیرکل راه‌آهن استان فارس نیز از ایجاد دهکده لجستیک در شیراز و جهرم خبر داد و گفت: راه‌آهن برای مناطق شهری و روستایی مزایای اجتماعی فراوانی دارد و باعث رفاه مردم می‌شود.

مهرداد انصاری افزود: در بعضی مناطق ریل خارج از مناطق شهری حرکت می‌کند که برای حمل مواد شیمیایی خطرناک بسیار مناسب است و همچنین راه‌آهن برای حمل‌ونقل سنگین کالا بسیار مناسب است که دارای مزایایی همچون تخلیه و بارگیری مکانیزه، بیمه کالا، رهگیری باربری کالا از طریق سایت، جرثقیل‌های مخصوص، انواع لیفتراک و... است.

وی اظهار کرد: خطوط راه‌آهن دارای واگن‌های مختلفی از جمله واگن‌های روباز برای حمل مواد معدنی تا ۱۲۰ تن، واگن‌های فله بر و مسقف، واگن‌های مخزن‌دار و... تا ظرفیت حمل بار حداکثر ۱۰۵ مترمکعب است.

همچنین معاون برنامه‌ریزی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به تولیدات عظیم و صنایع بزرگ استان فارس مانند فولاد، کربنات سدیم، کارخانه‌های سیمان، صنایع شیشه، صنایع خاک نسوز، تولیدات کاشی و سرامیک و... بر تکمیل مسیرهای ریلی و افزایش خطوط راه‌آهن در استان فارس و استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی موجود برای حمل کالا و بار این ظرفیت‌های استان فارس در بخش صنایع و معادن تأکید کرد.

سید رضا ساداتی با بیان اینکه حمل‌ونقل باید اقتصادی باشد، گفت: با توجه به اینکه ظرفیت‌های واحدهای صنعتی استان فارس رو به افزایش است و چون استان فارس دارای معادن بسیار زیادی است و امکان فعالیت اقتصادی زیادی را دارا است‌؛ باید برای توسعه حمل‌ونقل نیز اهتمام ورزیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha