• یکشنبه / ۲۰ مهر ۱۴۰۴ / ۱۹:۵۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1404072013180
  • خبرنگار : 71635

بازی «همه‌کاره» رونمایی شد

اسباب‌بازی در رتبه سوم سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی‌

اسباب‌بازی در رتبه سوم سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی‌

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین رونمایی از بازی «همه‌کاره» با بیان این‌که تا امروز رویکرد سرگرمی‌های ما بیشتر فرهنگی و هنری بوده است، گفت: ضمن تقویت این رویکرد باید ورود این حوزه به مباحث علمی و فناوری را مدنظر داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، حامد علامتی در آیین رونمایی از بازی «همه کاره» که روز گذشته به مناسبت هفته کودک در سالن شهید احمدرضا احمدی کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری برگزار شد، با بیان این‌که اسباب‌بازی‌ برآمده از کتاب است، گفت: به همین مناسبت در روز «کتاب، دنیای شگفت‌انگیز کودکان» رونمایی از بازی «همه‌کاره» صورت می‌گیرد.

جایگاه اسباب‌بازی در سبد فرهنگی خانواده‌ها

علامتی با اشاره به اینکه امروز اسباب‌بازی بخشی از سبد فرهنگی هر خانواده است، بیان کرد: اگر به عنوان حوزه فرهنگی، آموزشی و تربیتی بخواهیم به خانواده‌ها خدمت کنیم باید سبد فرهنگی آن‌ها را تنظیم کنیم. اسباب‌بازی در برخی آمارها رتبه سوم و در بعضی رتبه چهارم را در سبد فرهنگی خانواده‌ها داراست.

مدیرعامل کانون با بیان این‌که کتاب، سینما و تفریح‌های عمومی در اولویت‌های بالاتر از اسباب‌بازی در سبد خانواده هستند، افزود: این‌که کتاب در رتبه بالا قرار دارد خوب است و باید به آن تنوع ببخشیم. همچنین باید تلاش کنیم رتبه سرگرمی و اسباب‌بازی را در سبد فرهنگی خانواده بالا ببریم.

ضرورت توجه به توزیع و تبلیغات اسباب‌بازی

علامتی با اشاره به ضرورت توجه به بازی و اسباب‌بازی، بیان کرد: هر چقدر محصولات با کیفیت و بر اساس نیاز مخاطب تولید کنیم، به همان میزان علاقه و انگیزه مخاطب در انتخاب آن محصولات بیشتر می‌شود. انتخاب یک بازی از سوی مخاطبان به ایده، طراحی، بسته‌بندی، محتوا و عرضه آن بستگی دارد.

او یکی از مشکلات در حوزه کتاب را توزیع آن دانست و افزود: عناوین زیادی کتاب در سال‌های اخیر چاپ شده است. وزارت فرهنگ و ارشاد، خانه کتاب و کانون همه پای کار آمدند. در حوزه اسباب‌بازی هم همینطور است و توجه به توزیع و تبلیغات ضروری است.

مدیرعامل کانون با بیان این‌که تا امروز رویکرد سرگرمی‌های ما بیشتر فرهنگی و هنری بوده است، گفت: همکاران ما در اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای و معاونت تولید کانون ضمن تقویت رویکرد فرهنگی و هنری باید ورود این حوزه به مباحث علمی و فناوری را مد نظرداشته باشند.

علامتی با اشاره به تاسیس کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران در سال گذشته، بیان کرد: کارهای خوبی در این کانون شروع شده است. یکی از محورهای فعالیت‌های ما توجه به آموزش و توانمندسازی است زیرا با نسل زد و آلفا نمی‌شود با ذهن ۲۰ سال پیش مواجه شد.

او به تولید هزار تئاتر در کانون اشاره کرد و افزود: امسال از ۱۰۰ تئاتر حمایت می‌کنیم و سال آینده از ۲۰۰ تئاتر. برنامه ما ۵ ساله و تصاعدی است.

«همه کاره» پیوندی بین آموزش، بازی و خلاقیت است

مدیرعامل کانون با تاکید به این‌که حوزه اسباب‌بازی باید به سمت بازی‌ها و سرگرمی‌هایی با رویکرد علمی و فناورانه برود، گفت: این امر باید با کمک اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای و کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران انجام شود.

مدیرعامل کانون با اشاره به بازی «همه‌کاره»، این بازی را پیوندی بین آموزش، بازی و خلاقیت دانست و خواستار اثرسنجی بازی‌های تولید شده در کانون پرورش فکری در چند سال اخیر از سوی اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون شد.

ضرورت ارزیابی بازی‌های تولید شده در کانون

او خاطرنشان کرد: اداره‌های کل‌ بازرگانی، پژوهش و سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون باید تمام بازی‌های تولید شده در چند سال اخیر در کانون را ارزیابی کنند تا مشخص شود کدام بازی‌ها نیاز به تقویت و کدام‌ها نیاز به تکمیل و اصلاح دارد.

علامتی با اشاره به اینکه کانون مهد تصویرگران، نقاشان و عکاسان است، عنوان کرد: همه چیز بازی‌های کانون از جنس، بسته‌بندی و محتوا باید درجه یک و عاری از ایراد باشد.

مدیرعامل کانون برجسته کردن تولیدات کودک و نوجوان در رسانه را ضروری دانست و افزود: زمان کار تک‌بعدی تمام شده است. اداره‌های ‌کل پژوهش، سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای، بازرگانی و روابط عمومی کانون باید برای عرضه شایسته محصولات تلاش کنند. ما ۱۷میلیون دانش‌آموز داریم و بازی «همه‌کاره» (+۷) است و فروش زیر ۱۰‌میلیون این بازی قابل قبول نیست.

او با اشاره به ضرورت طراحی یک عملیات رسانه‌ای برای معرفی محصولات کانون عنوان کرد: لازم است که خانواده‌ها، چهره‌ها و فضای مجازی را پای کار بیاوریم تا بازی و سرگرمی‌های کانون از جمله بازی «همه کاره» را معرفی کنند. خوشبختانه رسانه ملی پای کار است و همکاری خوبی با ما دارد. ما دنبال سود نیستیم. سود ما این است که محصول به دست بچه‌ها برسد. تولیدات کانون باید در رسانه و فضای مجازی خود را نشان دهد.

بازی و سرگرمی قدمتی به اندازه تاریخ بشریت دارد

در ادامه لیلا بابایی ـ مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون ـ در رونمایی از «همه کاره»، با آرزوی رقم خوردن بهترین روزها برای کودکان ایران زمین گفت: افتخار می‌کنم که موضوع کودک و کودکی در کانون مهم است، به گونه‌ای که از دیرباز با هدف جلب توجه همه به کودکان و مسائل کودکان، هفته سوم مهر را به عنوان هفته ملی کودک در نظر گرفته است.

او ضمن تبریک به فعالان و دست‌اندرکاران حوزه کودک اظهار کرد: کانون پرچم‌دار توجه به کودک و کودکی است. بازی و سرگرمی قدمتی به اندازه تاریخ بشریت دارد اما صنعت اسباب‌بازی نوپاست و نیاز به فعالیت‌های توسعه‌ای و ترویجی دارد. یکی از نهادهای مهمی که در این حوزه فعالیت می‌کند، کانون است.

به گفته مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای، کانون پرورش فکری در زیست‌بوم اسباب‌بازی و بازی در قالب‌های مختلف از جمله تدوین سند، نظارت، تولید، انجام فعالیت‌های بازی محور و برگزاری جشنواره اسباب‌بازی فعالیت‌های زیادی دارد.

بابایی با اشاره به رونمایی از محصول جدید کانون با عنوان بازی «همه‌کاره» بیان کرد: «همه کاره» تنها یک بازی نیست بلکه طرح ویژه‌ای است که فضا و بستر برای بروز خلاقیت و به چالش کشیدن مخاطب را فراهم می‌کند.

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون اظهار کرد: طراح بازی «همه کاره» ۲۰ بازی را در دفترچه این بازی قرار داده است و ما نیز تلاش کردیم که «همه‌کاره» به شکل مناسبی عرضه شود.

بنابر اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون «همه‌کاره» به تقویت حافظه، افزایش دقت، گسترش دایره لغت‌ها و یادگیری مفاهیمی مانند اشکال هندسی، تقارن و ساعت کمک می‌کند و برای رده سنی بالای هفت سال مناسب است. این بازی با طراحی ایمان شریفی شامل صفحه‌ای دوار است که کودکان را به چالش می‌کشد و آن‌ها را برای خلق بازی‌های جدید ترغیب می‌کند.

در پایان این آیین از بازی «همه‌کاره» با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون، محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون، لیلا بابایی مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای، ایمان شریفی طراح این بازی، مجتبی دانشور مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون، عباس محمددینی مدیرکل نظارت بر انتشارت کانون و روح‌الله عباسی‌نژاد مدیر دفتر حراست کانون رونمایی شد.

بازی «همه‌کاره» با طراحی ایمان شریفی به تقویت حافظه، افزایش دقت، گسترش دایره لغات و یادگیری مفاهیمی مانند اشکال هندسی، تقارن و ساعت کمک می‌کند و برای رده سنی بالای هفت سال مناسب است.

هفته ملی کودک با شعار «کودکان، حال خوش زندگی» از ۱۵ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۴ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha