محسن صادقی امروز (پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه) در مراسم تجلیل از معلمان نمونه استان که در سالن آمفیتئاتر مهرانه زنجان برگزار شد، ضمن تبریک هفته معلم، به جایگاه بیبدیل فرهنگیان در جامعه و نقش تأثیرگذار آنها در فرآیند توسعه و پیشرفت کشور اشاره کرد و افزود: معلمان تنها آموزشدهنده نیستند، بلکه نقش انتقالدهنده مفاهیم و ارزشهای بنیادی به نسل آینده را بر عهده دارند، معلمان الگوهای رفتاری و فکری را به نسل نو منتقل میکنند و نقش مهمی در شکلدهی به امید اجتماعی ایفا میکنند.
استاندار زنجان با تأکید بر اینکه هفته معلم نباید به برگزاری یک مراسم نمادین و کلیشهای محدود شود، گفت: این هفته باید فرصتی برای بازاندیشی در جایگاه اندیشه، تربیت و آموزش باشد. معلمان پایهگذاران تمدنها و حاملان ارزشهای فرهنگی جوامع هستند.
وی با اشاره به شعار سال جاری هفته معلم تحت عنوان «برای معلم، برای ایران»، این شعار را گفتمانی عمیق و مفهومی معنادار دانست و تصریح کرد: این شعار باید بهعنوان یک پیوند میان کرامت حرفهای معلمان و پیشرفت ملی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
استاندار زنجان همچنین با اشاره به مطالبات بحق فرهنگیان، اظهار کرد: همانطور که جامعه از معلمان انتظار دارد، آنها نیز حق دارند مطالباتی از حاکمیت داشته باشند. ما وظیفه داریم به مسائل صنفی، مشکلات نظام آموزشی و دغدغههای حوزه تعلیموتربیت پاسخ دهیم.
صادقی افزود: مطالبات معلمان در اولویت برنامهریزیهای استان و کشور قرار دارد و در این مسیر، تحقق عدالت آموزشی و تقویت نهضت مدرسهسازی از جمله سیاستهای کلیدی دولت است.
وی با بیان اینکه آموزشوپرورش و توسعه فضاهای آموزشی از موضوعات راهبردی در سطح استان محسوب میشود، گفت: خوشبختانه خیرین مدرسهساز در استان زنجان نقش بسیار مؤثری دارند و با انگیزه و پشتکار بالا، از توسعه زیرساختهای آموزشی حمایت میکنند.
در ادامه نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: سرانه آموزشی زنجان پایینتر از میانگین است.
نبیالله محمدی با اشاره به ارزش معنوی حرفه معلمی، اظهار کرد: زمانی که یک معلم به درجه بالایی از بصیرت میرسد، نیازی به القاب ندارد. ما همیشه برای معلمان آرزوی طول عمر با عزت، عافیت و عاقبتبهخیری داریم. اما اگر معلمی از دنیا برود، مقام او نزد خداوند همانند مقام شهداست؛ چراکه معلمی شغل انبیاست.
نماینده مردم زنجان و طارم در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت سرانه آموزشی در شهر زنجان، گفت: متأسفانه سرانه آموزشی در زنجان پایینتر از میانگین استانی است و این موضوع باید بهطور جدی مورد توجه قرار گیرد. توسعه متوازن ایجاب میکند که همزمان با گسترش آپارتمانسازی، به زیرساختهای آموزشی و فرهنگی نیز توجه شود.
وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی و دولت در راستای توسعه فضاهای آموزشی همکاریهای خوبی داشتهاند و در قانون بودجه سال ۱۴۰۴، مصوبات مؤثری در این زمینه پیشبینی شده است. تلاش ما بر این است تا با ارتقای سرانه آموزشی، نیازهای روبهافزایش حوزه آموزشوپرورش در زنجان پاسخ داده شود.
محمدی همچنین با تأکید بر نقش خیرین مدرسهساز، افزود: مشارکت فعال مجمع خیرین مدرسهساز استان زنجان در این حوزه بسیار حائز اهمیت است و حمایت از آنان باید تقویت شود.
وی ضمن اشاره به برخی مطالبات جامعه فرهنگیان از جمله همسانسازی حقوق بازنشستگان و پرداخت معوقات فرهنگیان، تصریح کرد: مجلس بهطور مستمر پیگیر این مسائل است و تلاش دارد در مسیر ارتقای معیشت و کرامت معلمان گامهای مؤثری بردارد.
همچنین در این مراسم مدیرکل آموزشوپرورش استان زنجان عدالت آموزشی، هوش مصنوعی و مشارکت مردمی، سه محور تحول در آموزش و پرورش زنجان عنوان کرد.
ذبیحالله تاراسی با تأکید بر اینکه آموزشوپرورش در نقطهای ایستاده که آینده آن بر شانههای اراده معلمان، همراهی خانوادهها و عزم ملی استوار است، اظهار کرد: دولت وفاق ملی با تأکید بر عدالت آموزشی، نهضت مدرسهسازی و بهرهگیری هوشمندانه از فناوریهای نوین بهویژه هوش مصنوعی، افق جدیدی را در مسیر تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت گشوده است.
وی تحقق عدالت آموزشی را «ضرورتی اجتنابناپذیر» دانست و افزود: دسترسی برابر به آموزش با کیفیت برای همه دانشآموزان، یکی از اولویتهای اساسی ما در استان زنجان است و در این مسیر، توسعه فضاهای آموزشی با جدیت دنبال خواهد شد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان با تأکید بر اهمیت مشارکت مردمی گفت: تعامل بین دستگاهی، مشارکت خیرین نیکاندیش و همراهی خانوادهها، در پیشبرد نهضت مدرسهسازی نقش کلیدی دارد و ما نیز پیرو تأکیدات رئیسجمهور، اقدامات مؤثری در این حوزه انجام خواهیم داد.
وی با بیان اینکه رویکرد آموزش در استان به سمت «یادگیرندهمحور» تغییر یافته، تصریح کرد: تحول در آموزشوپرورش مستلزم دگرگونی در نگرشها، روشها و مناسبات یادگیری است و بر همین اساس، تقویت مهارتهای تفکر انتقادی، مسئولیتپذیری اجتماعی و تعامل مؤثر با دنیای دیجیتال از اهداف کلیدی ماست؛ بهویژه برای نسل Z.
تاراسی همچنین با اشاره به چالشهای تربیتی در فضای امروز جامعه، گفت: هویتیابی در فضای مجازی و آسیبهای اجتماعی از چالشهای جدی تعلیم و تربیت هستند و برای مقابله با آن، باید از ظرفیت مشاوران، مربیان پرورشی و مشارکت فعال والدین استفاده کرد.
وی از تقویت هویت ملی و مذهبی، ارتقای سواد رسانهای و آموزش مهارتهای زندگی در فضای مجازی بهعنوان محورهای اصلی فعالیتهای پرورشی استان یاد کرد و افزود: بهرهگیری از فناوریهای نوظهور از جمله هوش مصنوعی، میتواند تحولی بنیادین در ساختار آموزشی کشور ایجاد کند.
مدیرکل آموزشوپرورش استان زنجان با اشاره به نقش مهم والدین در پیشبرد اهداف مدارس، گفت: تلاش ما در استان بر این است که بستر تعامل فعال و مؤثر خانوادهها از طریق انجمن اولیا و مربیان را تقویت کنیم تا آموزشوپرورش به نهادی مشارکتمحور تبدیل شود.
انتهای پیام
نظرات