حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدامین کیخای فرزانه در گفتوگو با ایسنا، درباره اهمیت پژوهش و ارائه راهکارهای علمی در مبارزه با مفاسد اداری و مدیریت موقعیتهای تعارض منافع گفت: ما در مسئله سلامت اداری و مقابله با فساد باید به این سوال جدی پاسخ دهیم که آیا مبارزه با فساد موضوعی علمی است یا خیر؟ اگر مبارزه با فساد را موضوعی دانشبنیان و علممحور بدانیم باید به این پدیده با رویکرد علمی و روشمند بنگریم؛ این نگاه مستلزم آن است که این مواجهه علمی هم از نظر روشی و هم از حیث محتوایی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در فرمان ۸ ماده ای خود در سال ۱۳۸۰، مقابله با فساد را نیازمند اقدامات علمی، کارشناسی و عمیق عنوان کرده اند؛ زیرا در غیر این صورت هرگونه اقدام در حوزه مبارزه با فساد ابتر خواهد بود.
کیخای فرزانه ادامه داد: برای علمی بودن مقابله با فساد اداری بهرهگیری از دو منبع مهم ضرورت دارد: منبع اول مطالعات تطبیقی و بهرهگیری از تجارب جهانی است؛ مرکز ما در سالهای قبل مبتنی بر مطالعات تطبیقی با بررسی کشورهای پیشرو، اثبات کرده است که حوزههای پیشگیری و مقابله با فساد حوزه هایی علمی محسوب میشوند. منبع دوم استفاده از مطالعات داخلی و بومی است. امروز سازمان بازرسی به سمت علممحوری و دانشبنیان شدن حرکت میکند؛ زیرا نقطه آغاز مبارزه ما با فساد عطف توجه به این دو مولفه و بهکارگیری آنها است.
رئیس مرکز آموزش و پژوهشهای سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان بازرسی با اشاره به همکاری سازمان بازرسی با مجموعه های علمی تاکید کرد: سازمان از همه دانشگاهها، پژوهشگاه ها و اندیشکده ها می خواهد تا نقش خود را در این جورچین یا همان پازل علمی تثبیت کنند. ما در حال حاضر با همه دانشگاههای برتر کشور، مجموعه های علمی در قوای سه گانه، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان همکاری داریم؛ علاوه بر این سازمان بازرسی کل کشور فراخوان تدوین کتاب و انجام پژوهش را به اساتید و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی داده است که این اتفاق مهم و ارزشمندی محسوب می شود.
وی یادآور شد: سازمان بازرسی کل کشور در راستای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب، با روی گشاده پذیرای نظرات همه اندیشمندان است تا نقاط کانونی فساد را با رویکرد علمی شناسایی و آسیبشناسی کنند؛ افزون بر این انتشارات سازمان از مجموعه های علمی کشور حمایت مالی و معنوی نیز مینماید تا بتوانیم زمینه مناسبی را برای هماندیشی و همکاری با اندیشمندان کشور فراهم کنیم.
دکتر کیخای فرزانه در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر از ۱۰۰ اندیشمند، پژوهشگر و استاد دانشگاه با مرکز آموزش و پژوهشهای سازمان همکاری دارند که امیدواریم این همکاری از جهت کمی افزایش یابد و از حیث کیفی تقویت شود.
رئیس مرکز آموزش و پژوهشهای سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان بازرسی با تاکید بر اینکه امروز باید به سمت تولید دانش بومی حرکت کنیم، افزود: دانش بومی زمینه تحقق بینش است. اگر بخواهیم به سمت شفافیت و صداقت بیشتر حرکت کنیم، باید دانش بومی تولید کنیم تا در ادامه تبدیل به بینش شود و مردم به آن گرایش و واکنش مثبت نشان دهند تا این کنشهاو واکنشها به تدریج تبدیل به رفتار و فرهنگ غالب شود.
وی با اشاره به دومین حضور سازمان بازرسی کل کشور در نمایشگاه کتاب افزود: امسال سازمان با بیش از ۵۰ عنوان کتاب جدید با عناوینی مانند تعارض منافع، آشنایی با قوانین و مقررات حوزه سلامت اداری و آشنایی با آسیب های کلان اقتصادی کشور در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کرده است. برخی از این موضوعات برای نخستین بار در انتشارات و حوزه پژوهش کشور مورد توجه قرار گرفته است.
وی با معرفی بخشی از آثار جدیدی که در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شده اند، افزود: این مرکز برای اولین بار همه قوانین و مقررات تخصصی حوزههای شفافیت و تعارض منافع را در یک مجموعه مدون گردآوری کرده است؛ همچنین کتاب منظومه فکری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در حوزه مبارزه با فساد، کتاب سه جلدی قوانین و مقررات سلامت اداری و مجموعه کتاب های حوزه حکمرانی شفافیتمحور نیز از جمله آثاری است که توسط انتشارات سازمان بازرسی کل کشور در این نمایشگاه عرضه شده است.
کیخای فرزانه با تاکید بر اینکه فضای علمی کشور به سمت پیشگیری از بروز فساد سوق داده شده است، افزود: پیشگیری مستلزم توجه به عنصر تربیت کودکان و نوجوانان، نظام آموزش و پرورش، نظام دانشگاهی و اتخاذ سازوکارهایی برای ممانعت از وقوع فساد است. ما برای اولین بار در سازمان پیشگیری از فساد را با رویکرد دانشبنیان و علمی در کشور دنبال کرده ایم؛ در همین راستا شعار سازمان بازرسی کل کشور در نمایشکاه کتاب را «رویکرد دانشبنیان و علممحور در پیشگیری از فساد» تعیین کردهایم.
وی در پایان سخنانش تصریح کرد: تاکید ما بر سیاست پیشگیری از بروز فساد به این دلیل است که هزینه مبارزه با فساد در همه کشورها بالاست؛ اما هزینه فرهنگسازی و پیشگیری پایین؛ مضافاً اینکه اثرات و تبعات مبارزه با فساد موردی، کوتاه مدت و شخصمحور است؛ اما برنامه های پیشگیرانه هم بلندمدت است؛ هم کلان و هم دارای آثار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ماندگار.
انتهای پیام
نظرات