کار دانشجویی در دانشگاه اصفهان بهعنوان فرصتی آموزشی ـ حمایتی تعریف شده است؛ دانشجویان میتوانند در حوزههای مختلف فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و خدماتی با دانشگاه همکاری کنند و ضمن آشنایی با محیط کار و تقویت مهارتهای فردی و اجتماعی، بخشی از هزینههای جانبی زندگی دانشجویی خود را تأمین کنند. این طرح علاوه بر ایجاد تجربه کاری در دوران تحصیل، زمینهای برای مشارکت بیشتر دانشجویان در اداره امور دانشگاه و آشنایی آنان با مسئولیتپذیری اجتماعی فراهم میآورد.
امیر احمدنژاد، مدیر امور دانشجویی دانشگاه اصفهان دراین باره به ایسنا میگوید: نرخ کار دانشجویی در این دانشگاه چند سال بود که بهروزرسانی نشده بود و با توجه به شرایط تورمی کشور، مبلغ آن واقعاً پایین و ناچیز شده بود. با پیگیری اعضای شورای صنفی و نظر مساعد هیئت رئیسه دانشگاه و بهویژه معاون دانشجویی، افزایش چند سال لحاظ شد و در مجموع ۶۰ درصد به نرخ پایه کار دانشجویی افزوده شد.
وی با اشاره به اینکه این افزایش برای دانشجویان متأهل نیز بهصورت دو برابر در سه مقطع محاسبه میشود، میافزاید: هدف از این مصوبه، بهرهگیری از پتانسیل و خلاقیت دانشجویان در اداره دانشگاه است. در همه دنیا کار دانشجویی تعریف میشود تا دانشجویان با فضای کار و تلاش آشنا شوند، بخشی از هزینههای تحصیل خود را تأمین کنند و در پیشبرد امور اجرایی دانشگاه نیز نقشآفرین باشند. اصولاً هرچه دانشجویان در فرایندهای اجرایی و تصمیمگیری دانشگاه مشارکت داشته باشند، کیفیت اجرا و تصمیمگیری بالاتر میرود.
مدیر امور دانشجویی دانشگاه اصفهان بیان میکند: کار دانشجویی علاوه بر کمک به دانشجویان، به دانشگاه نیز یاری میرساند تا بخشی از امور خود را توسط آنان پیش ببرد، البته این کار نباید بهعنوان منبع اصلی تأمین هزینههای زندگی دانشجویان تلقی شود، بلکه دانشجویان در وقت اضافه خود همکاری میکنند و چون بخش عمده هزینهها در دانشگاه مانند تغذیه، اسکان و تحصیل رایگان یا با قیمت بسیار پایین ارائه میشود، کار دانشجویی تنها پوششدهنده بخشی از مخارج جانبی است.
احمدنژاد با بیان اینکه کار دانشجویی در حوزههای مختلف دانشگاهی تعریف شده است، ادامه میدهد: دانشجویان در اداره خوابگاهها نقش مؤثری دارند، در بخشهای فرهنگی و برگزاری مراسم و رویدادها همکاری میکنند، در حوزه آموزشی نیز در قالب کمک به کارشناسان و مدیران گروهها مشارکت جدی و فعالی دارند. در بخش پژوهشی نیز همین روند برقرار است و دانشجویان در حوزههای گوناگون همکاری میکنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت ابتکار جدید دانشگاه اصفهان خاطرنشان میکند: یکی از اقدامات مهم کار دانشجویی در این دانشگاه، زمینهسازی برای تشکیل تعاونی دانشجویان است که بهنظر من ارزش خبری بالایی دارد و برای نخستین بار در کشور در این سطح اجرا میشود. براساس این طرح، تعاونی دانشجویان طرف قرارداد دانشگاه قرار میگیرد تا کارهای اساسی مانند تعمیرات، تأسیسات و نگهداری توسط این تعاونی انجام شود. این اقدامی جدی برای ایجاد همکاریهای بنیادین میان دانشگاه و دانشجویان است.
پیگیریهای شورای صنفی به نتیجه رسید
امید اسماعیلی، دبیر شورای صنفی دانشجویی دانشگاه اصفهان نیز در این باره میگوید: طبق آییننامه کار دانشجویی، هر سال باید نرخ کار دانشجویی متناسب با میانگین رشد حقوق کارمندان دولت افزایش یابد. با این حال، اجرای این قانون در دانشگاه اصفهان مدتها به تعویق افتاده بود.
وی میافزاید: در ماههای گذشته شورای صنفی با اتکا به ۱۸ واحد فعال و ۱۴ کمیته تخصصی خود، بهویژه سه کمیته وام، بیمه و کار دانشجویی، همچنین کمیته حقوقی و کمیته قرارداد، بهطور مستقیم درگیر این موضوع شد. بیش از ۱۰ جلسه کارشناسی میان بخشها و کمیتههای مختلف شورای صنفی برگزار شد و جلساتی نیز با مسئولان ذیربط داشتیم. در این جلسات با ارائه مستندات اقتصادی، ضرورت افزایش نرخ کار دانشجویی را تبیین کردیم و خوشبختانه نتیجه این پیگیریها به تصویب و اجرای افزایش ۶۰ درصدی منجر شد.
دبیر شورای صنفی دانشجویی دانشگاه اصفهان این اقدام را «گامی مهم در جهت بهبود شرایط رفاهی و کاهش فشار معیشتی دانشجویان» توصیف میکند و ادامه میدهد: قطعاً لازم است از همراهی و پیگیری مؤثر دانشجویان تشکر کنیم که مسیر را برای تحقق این مطالبه هموار کردند. شورای صنفی به هیچ عنوان این دستاورد را نقطه پایان نمیداند و همچنان برای تحقق سایر مطالبات و نیز افزایش مجدد نرخ کار دانشجویی تلاش خواهد کرد.
اسماعیلی در ادامه به یکی از ابهامات آییننامه اشاره میکند و میگوید: یکی از مواردی که ما در آییننامه دیدیم و به آن انتقاد داریم، بحث میانگین افزایش نرخ حقوق کارمندان دولت است. ما برای اینکه بتوانیم این مورد را مبنا قرار دهیم و بر پایه آن پیگیری کنیم، اصلاً نتوانستیم چنین آماری پیدا کنیم و به نظر ما وجود خارجی ندارد. آنچه میتوان به آن استناد کرد، حداقل حقوق کارمندان دولت است، اما محاسبه میانگین به دلیل دخالت عواملی مانند حق فرزند، اضافهکار و پاداش عملاً ممکن نیست.
وی در پایان ابراز امیدواری میکند و میافزاید: امیدواریم این تجربه و این پیگیریها به دیگر شوراهای صنفی کشور نیز کمک کند تا در مسیر مطالبهگری، سریعتر و مؤثرتر عمل کنند.
به گزارش ایسنا، پیگیریهای شورای صنفی دانشجویان دانشگاه اصفهان در موضوع کار دانشجویی نشان داد که نقش فعال و هدفمند تشکلهای دانشجویی میتواند در بهبود سیاستهای رفاهی و تحقق مطالبات واقعی دانشگاهیان مؤثر باشد؛ مسیری که به گفته فعالان صنفی، همچنان ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام
نظرات