حمیدرضا غلامزاده، امروز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت در آیین اهدای تندیس یادبود انتخاب شهر اصفهان بهعنوان پایتخت گردشگری شهرهای آسیایی در سال ۲۰۲۵ اظهار کرد: در حال حاضر، بیش از ۱۲۰ شهر از این منطقه عضو مجمع آسیایی هستند که شامل شهرهای کوچک، کلانشهرها، پایتختها و حوزههای مختلف شهری میشود. شایستگی و درستی یکی از وجوه متمایز این مجمع است که بر اساس آن اولویتهایی برای توسعه شهری شکل میگیرد.
وی افزود: از سال ۲۰۲۳ تصمیم گرفتیم حوزههای اولویت را مطرح کنیم و بر اساس آنها، نامگذاری پایتختها را انجام دهیم. صحنه محیطزیست، فرهنگ و گردشگری بهعنوان اولویتهای دبیرخانه مطرح و منتشر میشود. شهرها میتوانند برای یکی یا چند مورد از این حوزهها نامزد شوند و دبیرخانه پس از بررسی، نام برگزیده را انتخاب میکند.
به گزارش ایسنا، دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی با بیان اینکه ما سه سطح از شهرها را متصور هستیم، ادامه داد: شهرهایی که بهتازگی وارد این حوزه شدهاند و دغدغههای جدیدی دارند شهرهایی بوده که در میانه راه هستند و میخواهند تجربههای خود را به اشتراک بگذارند و شهرهایی که تجربه خوبی دارند و میخواهند آن را در اختیار دیگران قرار دهند. این شبکه شهری برای سال ۲۰۲۳ تشکیل و در ارزیابیهای انجام شده، انتخاب سختی داشتیم. اصفهان بهعنوان یکی از شهرهای برگزیده در حوزه فرهنگ و گردشگری انتخاب شد.
غلامزاده گفت: اصفهان با برنامههای اولویتدار خود به عنوان یک شهر با ظرفیتهای بالا در زمینه محیطزیست و گردشگری شناخته شده است. این نامگذاری نهتنها به اعتبار اصفهان میافزاید، بلکه هویت فرهنگی آن را نیز تقویت میکند. اصفهان دارای پیشینهای غنی است که باید به آن توجه ویژهای شود.
وی با بیان اینکه امیدوارم این نامگذاری و فعالیتها از ابتدای ۲۰۲۵ آغاز شود و به رونق گردشگری اصفهان و کل کشور کمک کند، تصریح کرد: باید از ظرفیتهای دبیرخانه و همکاری با سازمانهای بینالمللی بهرهبرداری کنیم تا بتوانیم گردشگری را در سطح ملی ارتقا دهیم. نشستهای بینالمللی مانند نشست گردشگری در روسیه فرصت خوبی برای معرفی ظرفیتهای گردشگری اصفهان و ایران است. انتظار داریم که با همکاریهای بینالمللی، بتوانیم به توسعه پایدار و ارتقا جایگاه گردشگری در کشور کمک کنیم.
اصفهان فرصتی برای رونق کسبوکار و برندسازی فرهنگی
مسعود نیکآیین، دستیار ویژه گردشگری و امور بینالمللی استاندار اصفهان نیز اظهار کرد: این عنوان و افتخار برای اصفهان میتواند زمینهساز توسعه گردشگری، رونق کسبوکارهای مرتبط با گردشگری و تقویت صنایعدستی باشد. امیدوارم با همکاری تیمی که انتخاب شدهاند، بتوانیم از این فرصت بینظیر بهرهبرداری کنیم. این عنوان، بهعنوان قطب گردشگری و ویترین شایسته جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف گردشگری معرفی خواهد شد و اصفهان یک برند معتبر در این زمینه شناخته خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای دستیابی به این پیشرفت، توجه ویژهای به مفهوم برندسازی ضروری است، افزود: باید هشت مفهوم اصلی را در ذهن مشتریان قرار دهیم تا وقتی نام اصفهان به میان میآید، تصویر مثبت و ماندگاری در ذهنشان شکل بگیرد. وفاداری به برند و حمایت از آن نیز از جمله مفاهیم کلیدی در برندسازی است. باید تلاش کنیم تا تصویری شفاف و جذاب از اصفهان در ذهن مخاطبان ایجاد کنیم.
دستیار ویژه گردشگری و امور بینالمللی استاندار اصفهان ادامه داد: استفاده از این فرصت میتواند به افزایش تعداد گردشگران بینالمللی و ارتقاء سرمایهگذاری در حوزه گردشگری کمک کند. یکی از دغدغههای اصلی مدیریت استانی، توسعه گردشگری در همه ابعاد آن است. در ماه گذشته، اصفهان میزبان رویدادهای مهمی بود که با همکاری تمام ارکان شهر به شایستگی برگزار شدند. برگزاری هفته فرهنگی اصفهان و جام جهان پهلوان تختی، نشاندهنده عزم جدی ما برای معرفی اصفهان بهعنوان یک مقصد گردشگری معتبر است.
نیکآیین تصریح کرد: اعتقاد داریم که مکتب اصفهان در تمام ابعاد تاریخی، فرهنگی و هنری میتواند مکان بسیار شایستهای برای علاقهمندان به فرهنگ و تاریخ باشد. پیشنهاد مشخص ما این است که با همکاری شهردار، مجموعه شهرهای آسیایی را در اصفهان گرد هم آوریم. حضور تورگردانها در اصفهان میتواند فرصتی باشد تا آنها با واقعیتهای جمهوری اسلامی ایران آشنا شوند.
انتهای پیام
نظرات